Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 33

Emner: Missemors håndarbejder 2011, nyt indlæg 169 - 17.12.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526

    Missemors håndarbejder 2011, nyt indlæg 169 - 17.12.

    Nå, jeg må hellere få lavet en tråd for i år, så jeg begynder med svøbet til vores kommende barnebarn. Det var faktisk slet ikke så svært at strikke, som det umiddelbart så ud til, så det bliver nok til et par mere i løbet af året.
    Næste projekt er at prøve at lave et i dukkestørrelse.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Tak for roserne

    Jeg har så tit beundret billederne fra dem der har lavet det halve kongerige som sjal, synes bare det er så flot et mønster, og det er længe siden jeg har strikket noget i den stil, så det måtte bare prøves.

    Tror faktisk jeg har fundet ud af, hvor mange løkker der skal til, til dukkestørrelsen, så det må på pindene en af de kommende dage.

    Og jo, jeg MÅ være standhaftig, Sille skal først have sit dukkesjal, når hun ER blevet storesøster. Basta !

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tjaaaaaaaaaaaaaaaaa og så tror vi på den farmor bliver blød om hjertet når Sille kigger på hende...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Så blev gaven færdig til det kommende barnebarn som jeg endnu ikke kender kønnet på , og som bliver vores andenældste søns første biologiske barn.

    Det er babysvøbet fra indlæg 1, pakket i en kasse jeg har tigget hos bageren , foret med silkepapir, og så med hjemhue og lange strømper til, selvfølgelig i merino-uld som svøbet.

    Jeg måtte noget i tænkeboks, for hvordan pakker man sådan noget ind, så det præsenterer sig pænt. Men så en dag jeg stod og ventede hos bageren, og kunden foran mig skulle have flødeskumskager, så fik jeg lige ideen, og den var den søde bagerdame med på. Så nu har jeg et par kasser stående til senere brug. Nu venter jeg så bare på at få at vide om jeg skal strikke lyserødt eller lyseblåt barnevognstæppe.

    Dukkesvøbet som er i tråden om minikongeriet, skal vores barnebarn Sille have, når hun bliver storesøster til juni. Sille fik et svøb af sin mormor da hun blev født, så det skal lillebror også bruge. Til gengæld har jeg fået strikket et lyseblåt barnevognstæppe, men det snuppede den kommende mor inden jeg nåede at tage et billed. Så til dem der ikke har set barnevognstæppet før, får I lige et billed af et mintgrønt som jeg har strikket tidligere, i stedet.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Så er vi ovre i en lidt anden form for håndarbejde - mest en masse tastaturarbejde, besøg på internettet, en god printer, en lamineringsmaskine, et par nøgleringe og vupti - nogle hjemmelavede billedbøger.

    Vores barnebarn er meget videbegærlig, og hun husker alt. Da hun var godt 2 år gammel kunne hun kende bil-logoerne fra de biler hun tit så, så jeg lavede en bog ala disse med bil-logoer i str. ½-A5, det hedder vist C6 tror jeg. Nu er hun godt 3 år, og den følger hende stadig overalt, også i børnehaven, og hun kan ved gud ikke forstå, de andre børn ikke kender bil-logoerne.

    Hun er også begyndt at kunne genkende bogstaver som er i ord ("f" er i far, o.s.v.), måske fordi vi har et puslespil her med alfabetet og tilhørende billeder, som hun er meget glad for, så jeg har brugt meget tid på at kigge på børnebøger alle de steder jeg har været, for at finde nogen hun kan "læse" i. Der findes da også nogle flotte nogen, men der er ikke så mange ord og billeder synes jeg, og så koster de det hvide ud af øjnene.

    Så nu har jeg lavet nogen selv med ord fra dagligdagen fra mad, drikke, dyr, blomster, transport, ting og ikke mindst familien. Den med blomsterne har jeg tænkt mig vi kan tage med i haven, og så prøve at finde blomsterne dér. De er A5 størrelse, og da de er laminerede gør det ikke noget de bliver beskidte, så kan vi jo bare vaske den bagefter.

    Nu glæder jeg mig til at give hende dem, og se om hun tager dem til sig, ligesom med bil-logobogen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Hvor er det dog en flot bog. Meget flottere, end dem, man kan købe! Og sikke et arbejde!
    Det eneste, jeg dog undrede mig lidt over, er, at du skriver ordene med små bogstaver. Jeg har selv en søn, der lige er blevet tre, og som ELSKER bogstaver, og kan de fleste. Men kun de store. Bli'r helt forvirret over de små. Men dem har I måske også øvet...
    Mvh. Mormal.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Citat Oprindeligt indsendt af mormal Se meddelelser
    Hvor er det dog en flot bog. Meget flottere, end dem, man kan købe! Og sikke et arbejde!
    Det eneste, jeg dog undrede mig lidt over, er, at du skriver ordene med små bogstaver. Jeg har selv en søn, der lige er blevet tre, og som ELSKER bogstaver, og kan de fleste. Men kun de store. Bli'r helt forvirret over de små. Men dem har I måske også øvet...
    Jeg har tænkt meget over det med evt. kun store bogstaver, men jeg synes selv det er svært at læse noget der kun står med store bogstaver, og det puslespil med alfabetet jeg har, som vore egne børn har leget med tilbage fra 80'erne, der er både store og små bogstaver, og hun kan faktisk genkende begge dele. Nu er det ikke alle billederne jeg har vist, men der er også en side med store og små bogstaver ved siden af hinanden.

    Nu er det ikke sådan at vi ligefrem sidder og terper bogstaver og ord med hende, men når hun selv viser interesse for det, og genkender bogstaver hun ser på f.eks. nummerplader, så synes vi, vi vil prøve at holde hendes interesse. Specielt da hendes far havde meget svært ved at læse og skrive da han gik i skole.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Så fik jeg lidt mere færdigt. Et par dagplejevanter, en pellefant og så forstykket til julekalendersækken til Silles lillebror. Jeg venter dog med at brodere navn øverst til højre, til jeg er helt sikker på, at de kommende forældre ved hvad han skal hedde, og han skal jo også lige se dagens lys først
    Når navnet er broderet, sætter jeg et stykke julestof bagpå, med dobbeltklæbende vliseline mellem, og som bagstykke to stykker julestof, også med dobbeltklæbende vliseline mellem. Og så bliver den kantet med bredt rødt skråbånd, og så et kæmpe ophæng. Færdigt mål er ca. 60 x 80 cm. Jeg skal nok lægge billed når, når jeg når så langt.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Ja så blev jeg færdig med det første sjal jeg nogensinde har lavet. Sikke et arbejde, absolut ikke tv-arbejde, men fuld koncentration er et must. Men jeg synes det er arbejdet værd. Det er ca. 90 cm. langt.
    Strikket i Babyalpakka og der er gået knapt 7 nøgler.
    Sjalet skal bruges til en sølvbrud i slutningen af maj, og så skal sølvbrudgommen have et par flasker Amarone rødvin, af de store, så kan de nok holde varmen begge to, når de sidder og hygger i sommerhuset.
    Flaskerne skal "serveres" på en lidt special måde, men den må I vente med at få at se, til vi når slutningen af måneden, for den indbefatter friske blomster

    Nu hedder den "fortsætte med julekalendrene" og så et par barnevognstæpper mere.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Så fik jeg gaven til den kommende storesøster færdig. En dukkedåbskjole til hendes babydukke. Svøbet er jo også klart, og så har jeg købt en bærelift til det hele. Så skal jeg bare huske, at få smuglet hendes dukke med, når vi skal besøge lillebror-Storm, når han siger hej til verden om en måneds tid.

    Opskriften er sådan "ud af hovedet", men jeg har skrevet ned efterhånden, og lur mig om ikke den snart er at finde i Kigkassen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •