Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Heste hår

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    19 Jan 2011
    Geografisk sted
    greve
    Indlæg
    4

    Heste hår

    Er der nogen af Jer der ved, om man kan bruge hesteuld/hår til noget. Nu må det vel snart blive forår, og så smider min ishest bunker af hår. Jeg synes det kunne være spændende hvis man kunne lave noget ud af det, udover at give fuglene lidt isolering til rederne.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Jeg husker for mange år siden.. heroppe i Nordjylland, der var en periode hvor hale og man på hestene der gik på sommergræs, blev stjålet af sigøjnere..

    Det gav et værre mas da hestene så ikke kunne klare sig mod fluer og andre mere stikkende insekter..

    Jeg mener det var med henblik på børstenbinderi, de ragede til sig..men jeg mener også at der kan laves smykker af dem..

    Ulden bør vel kunne spindes, hårene tror jeg vil stikke så de skal nok sorteres fra..kan man spinde katteuld skulle man vel også kunne spinde hesteuld..men jeg tror ikke det er noget af det nemmest

    Det bliver spændende at se om du får noget hestegarn
    Marianne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja man kan spinde af underulden, der kommer når hesten har gået ude om vinteren, jeg har spundet ret meget af det, jeg vælger dog at sætte 1 fåreuld tråd ved, for at gøre det mere slidstærkt..

    De stride hår bliver spundet og brugt til underdække til hesten sadel eller til møbel betræk mm, da det er ret slidstærkt.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Jeg ved at det bliver brugt til vævning, og at det er meget dekorativt.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    11 Aug 2010
    Geografisk sted
    Odder
    Indlæg
    456
    her er et link til smykker - jeg har set smykker af flettede hestehår og de er MEGET smukke http://www.faraos-hest.dk/product.asp?product=98 altså, det er selvfølgelig de lange hår fra man og hale
    Gode ønsker til alle hele året
    Kom nu vinter

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •