Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: drejet rib??

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64

    Spørgsmål drejet rib??

    Jeg skal strikke rib hvor ret masken er drejet.

    Jeg kan godt finde ud af hvordan man strikker drejede masker på ret siden men hvad gør man på vrang siden?

    Ret siden: 1 drejet ret, 1 vrang

    Vrang siden: ? ,1 ret

    Strikker man så en drejet vrang bag den drejede ret, eller er det kun på ret siden man strikker drejet? Eller er der også drejet ret på vrangsiden?

    Jeg er helt forvirret. strikkebøgerne viser kun hvordan man strikker maskerne, men ikke hvordan man strikker rækkerne.

    HJÆLP
    VH Rosa


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    05 Jul 2010
    Geografisk sted
    Aabenraa
    Indlæg
    892
    jeg tror kun det er på retsiden du skal strikke 1 drejet ret

  3. #3
    nette strik Gæst
    Jeg ville strikke vrang masken drejet på vrang siden.

    Prøv at læse i denne opskrift. http://www.familiejournal.dk/Handarb...b-foroven.aspx

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    11 Aug 2010
    Geografisk sted
    Odder
    Indlæg
    456
    Det bliver mere ensartet, når du også strikker masken drejet på vrangpinden. Og det gør du ved at lægge tråden over pinden (som almindelig vrang) inden du stikker højre pind bagfra med spidsen i retning fra venstre mod højre igennem masken, snupper tråden og fører den tilbage gennem masken.
    Her er et link, som viser hvordan du gør http://www.youtube.com/watch?v=PZ7fJK1zRNw
    Hjemmesiden "på pinden" er et besøg værd, hun har samlet mange anvisninger
    Gode ønsker til alle hele året
    Kom nu vinter

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64
    Tak for de hurtige svar, så kan jeg allerede komme videre her til aften.
    Tusinde tak.
    VH Rosa


  6. #6
    Tilmeldingsdato
    07 Mar 2010
    Geografisk sted
    Midtsjælland
    Indlæg
    42
    Jeg vil altså mene, at det er alle ret-maskerne, og kun retmaskerne, der skal drejes.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64
    Hej Kragen

    Det havde jeg faktisk også fået ud af en opskrift, men så vil det jo kun være hver 2. maske som er ret fordi man jo strikker normal vrang (på vrangsiden) på den drejede ret (fra retsiden).

    Men jeg har nu strikket det jeg skulle strikke hvor jeg strikkede drejet ret på retsiden og drejet vrang på vrangsiden og det ligner meget godt det billede jeg har af mønsteret.

    Men det ku alligevel være rart at vide præcis hvordan det skulle strikkes, til en anden go' gang.
    VH Rosa


  8. #8
    nette strik Gæst
    Jeg mener du præcis har strikket det rigtig, som du for klarer det, hvis du laver en lille strikke prøve, hvor du kun drejer ret masken og ikke på vrang siden, så vil du tydelig kunne se hvor forskelligt det falden ud,

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    11 Aug 2010
    Geografisk sted
    Odder
    Indlæg
    456
    Tja - det er vist kun her i Danmark vi oplever forvirringen omkring hvordan man strikker drejet rib. Synes ikke det er et problem i engelske opskrifter.

    En del af årsagen kan skyldes, at Isager en gang i tidernes morgen, i sin første bog introducerede denne ½-drejet rib som effekt, men det er ikke blevet bedre af at Høxbro i Politikens strikkehåndbog påstår, at du får den samme effekt, hvis du strikker den drejede ret-maske almindeligt vrang, på vrangpinden. dette er jo noget decideret vrøvl.

    Desuden er de fleste af os autodidakte, og i skolen har man for længst opgivet at undervise i strikketeknikker og vores anti-autoritære danske holdning, at det da kan være et fedt, bærer jo ved til bålet.
    Gode ønsker til alle hele året
    Kom nu vinter

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    13 Feb 2007
    Geografisk sted
    dalby , 4690 haslev
    Indlæg
    703
    Rosa ...har sendt dig en PB

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •