Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emner: Hvordan er det med copyright.

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Citat Oprindeligt indsendt af Jeanne Thøgersen Se meddelelser
    ROLIG - jeg må jo gerne sende dig en frankeret kuvert og så låne din opskrift
    Suk - det danske sprog og copyright...... endnu mere suk..... Og om jeg går fallit med 1 eller 2 millioner kan være ligegyldigt, så du behøver ikke at sende en frankeret kuvert.....
    supersine669

    carpe diem

  2. #12
    marion Gæst
    ja forvirrende det er det ihvertfald.... men hvad vi lærer det vel på et tidspunkt...

  3. #13
    marion Gæst
    så har jeg lige fået et nyt spørgsmål, hvis man er i besiddelse af nogle blade med opskrifter i, og det firma der udgav dem, er lukket for over 30 år siden er det noget man må scanne ind og ligge til fri afbenyttelse... det var lige et spørgsmål en anden spurgte om, og aner virkelig ikke hvad jeg skal svare, for man kan jo ikke spørge dem af

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    24 Jul 2010
    Geografisk sted
    Guldborg
    Indlæg
    62
    Ja det kunne jeg også tænke mig at vide
    Hilsen
    Lis

  5. #15
    Jeanne Thøgersen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af marion Se meddelelser
    så har jeg lige fået et nyt spørgsmål, hvis man er i besiddelse af nogle blade med opskrifter i, og det firma der udgav dem, er lukket for over 30 år siden er det noget man må scanne ind og ligge til fri afbenyttelse... det var lige et spørgsmål en anden spurgte om, og aner virkelig ikke hvad jeg skal svare, for man kan jo ikke spørge dem af
    Så er vi jo inde på ophavsretten - sådan en følger arvingerne påstår min jurakyndige ven

  6. #16
    marion Gæst
    mange tak for dit svar :-)

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hej Marion.
    For mange år siden, var der een af de damer, der plejede at komme her, der havde strikket en dragt i det uldgarn, som jeg også forhandlede dengang. Den var meget smuk, og hun havde den med på det Brother kursus, som hun også gik på. Flere af kursisterne blev meget begejstrede for modellen og de fik opskriften, som hun selv havde lavet. Til hendes store fortrydelse blev den nu lavet i det acrylgarn, som dengang blev benævnt maskingarn, Vel sagtens for at spare penge, men resultatet var mildest talt forfærdeligt efter hendes beskrivelse. Senere blev det umuligt at vriste en opskrift ud af hende. Med til historien hører, at min moder blev meget begejstret for den, så selvom hun var rigeligt forsynet med strik fra både min, min søsters og hendes egen hånd, fik hun lov at købe den. Efter hendes død har jeg beholdt den som minde, da omtalte dame også var død i mellemtiden. Det er et svært spørgsmål med copyright. Selv lader jeg mig inspirere, men laver aldrig noget direkte fra en opskrift, da jeg altid selv omregner og udregner. Det skal man da kunne, når det gælder maskinstrik. Det har du jo også selv fundet ud af. Derfor kan man jo godt følge tendenserne og linjerne i moden netop nu. Venlig hilsen fra Birthe Risbjerg i Århus.

  8. #18
    marion Gæst
    hej birthe synes nu også at det er meget sjovere selv at finde på når jeg strikker på maskinen er faktisk rigtig dårlig til at finde ud af at følge en opskrift når jeg strikker på maskine har lige strikket mig en prøvekjole idag i akryl og ved nu hvorfor jeg ikke gider at lave noget i det, men det er dejligt billigt at øve sig på ;-)

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hej igen Marion.
    Det acrylgarn man kan købe i dag er nu meget bedre end det, der i sin tid blev betegnet maskingarn.
    Det er for såvidt også udmærket til visse ting, men egner sig ikke til alt. Mange sværger jo til acrylgarn, da de føler at uldgarn kradser.
    Bruger det selv i blandinger med uld eller bomuld, da det gør det færdige resultat lidt lettere.
    Dejligt at kunne regne opskrifterne ud selv. Det er jo i virkeligheden blot et spørgsmål om at tegne en skitse, sætte mål på og fylde ud med masker og rækker efter hvad strikkeprøven viser. Og nu har vi ovenikøbet lommeregneren til hjælp.Den fandtes slet ikke dengang jeg begyndte at strikke på maskine i 1964. Eller var i hvert fald uhyggelig dyr at anskaffe. Jeg bruger forresten stadigvæk den, min søn brugte i gymnasietiden først i firserne, da han fik behov for en mere avanceret. Jeg ønsker dig fortsat rigtig god fornøjelse med maskinstrikningen. Venlig hilsen fra Birthe Risbjerg

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Det er jo ikke forbudt at fotokopiere sin egen opskrift til sig selv vel? Når man nu ikke vil lave kruseduller i originalen.
    Det er da heller ikke forbudt at låne sin opskrift ud til en veninde vel?
    Det er overhovedet heller ikke forbudt at give sine opskrifter væk, når man ikke skal bruge den mere. Og man har jo selv den lovlige kopi med kruseduller i ik?
    Så faktisk er det helt ok at mødes over en kop kaffe og forære hinanden originaler, og det er da også helt lovligt at sende et brev med en opskrift i.
    Det er jo ikke så svært, at holde sig inden for lovens rammer.
    Venlig hilsen Fine

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •