Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emner: vigtig info stoffer i cykel-slanger

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210

    vigtig info stoffer i cykel-slanger

    Her lidt vigtig info omkring eventuelle stoffer i slanger.

    Jeg har desværre ikke kunnet finde noget på danske sider - men fra Norges Klima- og forureiningsdirektoratet skriver de at der i slanger/dæk kan forekomme skadelige stoffer som alkylfenol, ftalat (DEHP) og bly.PAH, sink og ftalat som butylbenzylftalat (BBP).
    Ftalater, der fra januar 2007 blev forbudt i legetøj i hele EU, er delt i to dele:
    Totalt forbud mod de tre mest problematiske ftalater i legetøj og småbørnsartikler til børn op til 14 år:
    • Di-ethyl-hexyl-phthalat (DEHP)

    • Di-butyl-phthalat (DBP)

    • Butyl-benzyl-phthalat (BBP)
    Forbud mod følgende ftalater i legetøj og småbørnsartikler, som børn under 3 år kan putte i munden:
    • Di-iso-nonyl-phthalat (DINP)

    • Di-iso-decyl-phthalat (DIDP)

    • Di-n-octylphthalat (DNOP)
    I Danmark fastholdes forbuddet mod alle ftalater i legetøj til børn under 3 år, som har eksisteret siden 1999

    Overstående har jeg kopieret fra en hjemmeside. Synes det er lidt vigtigt.
    supersine669

    carpe diem

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    God info du har fundet - derfor skal man nok tænke lidt mere over hvilke ting man genbruger, for nogle ting ER bare ikke velegnet til håndarbejdsbrug.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Er det mon alle slags slanger der er så giftige? Jeg har set tasker, der er lavet af slanger fra bil-, trailer-, og traktordæk.
    Jeg har været tæt på at melde mig til kurser i det, men det vil jeg da absolut glemme alt om, hvis det er fyldt med divers usunde ting.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Tak for dine informationer.
    Interessant, når man arbejder rigtig meget med cykelslanger. Selvom der tilsyneladende er meget 'skidt' i, synes jeg stadig, det er okay at bruge dem til tasker. Men måske skal man lade være med at lave smykker af dem... (Selvom det er sjovt.)
    Mvh. Mormal.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af mormal Se meddelelser
    Tak for dine informationer.
    Interessant, når man arbejder rigtig meget med cykelslanger. Selvom der tilsyneladende er meget 'skidt' i, synes jeg stadig, det er okay at bruge dem til tasker. Men måske skal man lade være med at lave smykker af dem... (Selvom det er sjovt.)
    Der er måske en grund til at en cykelslange er blevet skabt til at være cykelslange og ikke burde bruges til andet
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  6. #6
    Birgitma Gæst
    [QUOTE=mormal;272697]Tak for dine informationer.
    Selvom der tilsyneladende er meget 'skidt' i, synes jeg stadig, det er okay at bruge dem til tasker. Men måske skal man lade være med at lave smykker af dem... (Selvom det er sjovt.)


    Er der nogle der ved om nogle af stofferne forsvinder når det bliver vasket, mine slanger kommer i maskinen på 60 grader, jeg vil også forsætte med smykker, for når jeg bruger dem er det kun en aften i byen så kan der gå lang tid igen enden de bliver brugt.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Der er nok også en grund til at cykelværksteder rundt om er begyndt at skifte slanger i stedet for at lappe dem...

    Birgitma, jeg tror ikke det hjælper at vaske dem for ptalater er som regel en del af materialet...men som du selv siger; for en aften i byen :P det er nok bare ikke den slags armbånd vi skal smide i børnenes legesmykkeskrin :P

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Takker for info Supersine
    og Julemor

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210


    Synes, det er vigtigt at vide, så kan man selv tage til stilling, hvor meget man vil udsætte ens krop.

    Er enige med de fleste: Har da planer at sætte noget pynt på en taske af cykeldæk, men jeg arbejder jo heller ikke med det 37 timer om ugen.
    supersine669

    carpe diem

  10. #10
    Jeanne Thøgersen Gæst
    Fra at gå i selvsving over hvor flotte de tasker og punge er der har været lagt ud herinde - går man nu i selvsving over hvor mange stoffer der er i en cykelslange.

    Jeg tænker nu - i Dianalund på Filidelfia har man et beskyttet værksted hvor der fremstilles tasker punge skåle æggebægre og lignende af cykelslanger og puffer og store udendørsophæng af bil/traktordæk - mon man ville få godkendt det hvis det var så skadeligt (Og arbejdstilsynet kommer der jævnligt).

    Samtidig tænker jeg næste gang jeg kommer forbi et pizzaria vil jeg gå ind og spørge om en indholdsfortegnelse over hvad deres mad indeholder eller endnu værre kigge bag på poserne af færdigmad i supermarkeder.

    Hvor vil jeg hen??? Jeg indtager føden det gør jeg ikke med cykelslangerne :-)

    Iøvrigt har vi en god ven der har cykelforretning med værksted og grunden til at man skifter i stedet for at lappe skyldes at det er hurtigere og billigere.

    En kommentar til debatten fra mig der stadig vil bruge mine 3 skønne tasker lavet i cykelslanger

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •