Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: erstalle garn med andet garn

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    13 Sep 2008
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    11

    erstalle garn med andet garn

    i opskriften er brugt "smart" fra Sandnes garn strikkefasthed 22m=10 cm i glat på p 3 1/2 50 g = 100 meter

    kan jeg strikke i Drops alpaca 10x10 cm = 23m x30 p på pind 3 1/2 50 g= 180 m

  2. #2
    Knitting Gæst
    Hej !
    Umiddelbart vil jeg sige ja, det kan du godt. Men for en sikkerhedsskyld lav en strikkeprøve.
    Kærligst Knitting

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    13 Sep 2008
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    11
    Tak for svaret. Jeg har lavet en strikkeprøve, men blev alligevel i tvivl pga. løbelængden er så forskellig.

  4. #4
    Knitting Gæst
    Hej!
    Det betyder bare at du skal bruge færre ngl Alpaca, du kan regne ud hvor mange meter du skal bruge ialt af SMART og dividere Alpacaens løbelængde opi så har du hvor mange ngl Alpaca du skal bruge.
    Kærligst Knitting

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    20 Dec 2010
    Geografisk sted
    Låsby
    Indlæg
    5
    Jeg synes det er meget forskelligt, hvad man bliver anbefalet at lægge mest vægt på, når man vil erstatte et garn med et andet.

    Strikkefastheden er vel den vigtigste? Men jeg har stadig ikke helt forstået at to forskellige garner med meget forskellig løbelængde, alligevel kan give nogenlunde samme strikkefasthed (som man jo kan korrigere ved at gå en ½ pindestr op el. ned).

    Hvordan er "de gyldne regler"? Måske ligger de her på Rokken et sted; jeg kan bare ikke lige finde dem..... Men det vil være skønt, hvis nogle vil komme med et par uddybende fif til os der gerne vil erstatte et garn med et andet :-)
    Lea

  6. #6
    klasus Gæst
    Løbelængden bliver beregnet ud fra vægten - og så er det lige vi skal i fysikkens verden og have fat i massefylde-lignende-noget; Hvor meget fylder 1 kg. fjer og hvor meget fylder 1 kg. jern....

    I de to garner du nævner kommer ulden fra hver sin dyreart (her skal også skelnes mellem racer indenfor samme art), og strukturen, og dermed vægten, er derfor forskellig, hvilket så igen betyder at når man spinder det vil man kunne få en længere tråd af det ene end det andet, når trådene har samme tykkelse.

    Det er præcis derfor, at strikkefasthed betyder mere end noget andet hvis størrelse skal passe - løbelængden er dermed en henvisning til hvor mange nøgler/fed garn der skal bruges

    KlaSus

  7. #7
    nette strik Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af klasus Se meddelelser
    Løbelængden bliver beregnet ud fra vægten - og så er det lige vi skal i fysikkens verden og have fat i massefylde-lignende-noget; Hvor meget fylder 1 kg. fjer og hvor meget fylder 1 kg. jern....

    I de to garner du nævner kommer ulden fra hver sin dyreart (her skal også skelnes mellem racer indenfor samme art), og strukturen, og dermed vægten, er derfor forskellig, hvilket så igen betyder at når man spinder det vil man kunne få en længere tråd af det ene end det andet, når trådene har samme tykkelse.

    Det er præcis derfor, at strikkefasthed betyder mere end noget andet hvis størrelse skal passe - løbelængden er dermed en henvisning til hvor mange nøgler/fed garn der skal bruges


    god måde du forklarrede det på.
    KlaSus

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    20 Dec 2010
    Geografisk sted
    Låsby
    Indlæg
    5
    Klasus: tusinde tak for det!

    Nogle gange skal man have forklaret tingene på flere måder før man rigtigt forstår det - og jeg er sikker på jeg kan huske nu efter din massefylde-jern-kontra-fjer-forklaring.
    Lea

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •