Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Hvilket garn skal jeg vælge?

  1. #1
    haledyr Gæst

    Spørgsmål Hvilket garn skal jeg vælge?

    Jeg er så småt ved at være færdig med tæppet til min datter, mangler ca 10 lapper og så skal de naturligvis hækles sammen. Men jeg er jo allerede helt syg efter næste projekt. :P
    Jeg har købt en bog med opskrifter på ikke mindre end 200 firkanter og glæder mig til at komme i sving med nogle af dem.

    Spørgsmålet er bare hvilket garn jeg skal bruge?
    Det er et hyggetæppe til sofaen jeg skal lave, så det skal være blødt og behageligt. Jeg har både barn og kat, så det skal kunne maskinvaskes. Og sidst men ikke mindst skal garnet ikke være så dyrt, at tæppet ender med at koste en jetjager.

    Jeg har surfet lidt rundt og fundet de farver jeg kunne tænke mig på farvekortene til muskat, paris og safran fra garnstudio.
    Vil de være gode til mit hyggetæppe? :D


  2. #2
    SanneG Gæst
    Prøv at gå ind på www.garn.dk der plejer at være god ting at hente.

    Jeg tror, du skal passe på, at du ikke vælger noget garn, som bliver meget tungt. Det tror jeg Muskat vil blive, men ved det ikke.

    God arbejdslyst.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Der er altså 1 der laver de der firkanter, men om jeg kan huske hvem det er men prøv at kigge dig rundt.. hun må da vide hvilket garn der er godt til dem
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    lul1971 Gæst
    Måske det er mig hundeuld tænker på :-) jeg er nemlig også i gang med et tæppe -og har også næsten lige købt en bog med 200 firkanter (af Jan Eaton).
    Jeg har købt noget ret billigt garn i Bilka (5x50 g for vistnok 60 kr). Men det kan ikke maskinvaskes. Det er 50 % alpaca og 50 % acryl. Jeg bruger dobbelt garn og det giver en løbelængde på 150m/50g. Desuden mixer jeg med mohairgarn og en bomuld/acryl ind i mellem. Umiddelbart lyder 100m/50g som muskat har lidt tykt.
    Hvis du vil have et tæppe der er nemt at vaske er bomuld jo godt, men det bliver også ret tungt. Måske et blandingsgarn var en mulighed? Bomuld + acryl, hvilket tit virker meget blødere og lettere. Går tit under betegnelse babygarn, netop fordi det er så blødt.
    Alternativt kan du bruge strømpegarn/sokkegarn som er superwash behandlet. Så får du et dejligt varmt tæppe der også kan tåle en tur i vaskemaskinen.
    Du kan se mine firkanter på min blog/hjemmeside, klik på squares ude til højre.
    Jeg har lidt pause i firkanterne fordi jeg er blevet grebet af en trøje + har fået en dårlig arm.

  5. #5
    lul1971 Gæst
    Overså lige dine 3 forslag. Jeg tror safran er bedst. Men det kommer jo helt an på hvor stor en hæklenål du vil bruge og hvor store firksnterne skal blive. jeg bruger 5mm og laver alle mine firkanter 20x20 cm (somregel kræver det en ekstra kant i de fleste opskrifter)

  6. #6
    haledyr Gæst
    Tak for svar lul.

    Jeg skal til bilka i næste uge, så jeg tror lige, jeg venter og ser om jeg kan finde noget der. Ellers prøver jeg at bestille safran.

    Det er faktisk præcis samme bog, jeg har købt. :D Jeg har hæklet to af firkanterne i dag og blev glædeligt overrasket, det var ikke så svært, som jeg havde forestillet mig!
    Men nu tilbage til babytæppet, ellers bliver det jo aldrig færdigt. :P

  7. #7
    lul1971 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af haledyr Se meddelelser
    Tak for svar lul.

    Jeg skal til bilka i næste uge, så jeg tror lige, jeg venter og ser om jeg kan finde noget der. Ellers prøver jeg at bestille safran.

    Det er faktisk præcis samme bog, jeg har købt. :D Jeg har hæklet to af firkanterne i dag og blev glædeligt overrasket, det var ikke så svært, som jeg havde forestillet mig!
    Men nu tilbage til babytæppet, ellers bliver det jo aldrig færdigt. :P
    Velbekomme. Glæder mig til at høre hvad du har valgt -og at se dine firkanter!

  8. #8
    Dorthe Pernille Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af haledyr Se meddelelser
    Jeg er så småt ved at være færdig med tæppet til min datter, mangler ca 10 lapper og så skal de naturligvis hækles sammen. Men jeg er jo allerede helt syg efter næste projekt. :P
    Jeg har købt en bog med opskrifter på ikke mindre end 200 firkanter og glæder mig til at komme i sving med nogle af dem.

    Spørgsmålet er bare hvilket garn jeg skal bruge?
    Det er et hyggetæppe til sofaen jeg skal lave, så det skal være blødt og behageligt. Jeg har både barn og kat, så det skal kunne maskinvaskes. Og sidst men ikke mindst skal garnet ikke være så dyrt, at tæppet ender med at koste en jetjager.

    Jeg har surfet lidt rundt og fundet de farver jeg kunne tænke mig på farvekortene til muskat, paris og safran fra garnstudio.
    Vil de være gode til mit hyggetæppe? :D


    Må man spørge, hvad det er for en bog, du har købt. Jeg blev supernysgerrig, da jeg så indlægget her.

  9. #9
    haledyr Gæst

    Taler

    Det er denne her: 200 Crochet Blocks for Blankets, Throws and Afghans: Crochet Squares to Mix-and-Match

    Dog skal det siges at der reelt "kun" er knap 100 hæklede firkanter, da halvdelen er strikkede og nogle mønstre går igen i andre farvekombinationer. Men der er stadig maaaaaange og jeg er meget glad for bogen. :D

    Den kan i øvrigt også lånes på www.bibliotek.dk
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  10. #10
    lul1971 Gæst
    Og så skal man også lige vænne sig til, at terminologien er anderledes end "sædvanligt" (ihvertfald dem jeg kender). Fastmaske hedder double crochet -og det plejer at hedde single crochet i min verden. En "almindelig" double crochet hedder tripel crochet osv. Jeg skal hele tiden liiige tænke mig om.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •