Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emner: Norsk sweater

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Bierberg58.
    Send en PM med din mail adresse. jeg har en god vejledning, og laver aldrig andet selv. Det holder bare.
    Det er som regle ærmekanterne eller kanten forneden, der bliver slidt i dtykker først - Aldrig under ærmerne eller i halsen, når der monteres efter norsk metode.
    Hilsen Strikke Marie

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2007
    Geografisk sted
    Trondheim, Norge
    Indlæg
    54
    Det blir absolutt penest om du klipper og syr sammen, jeg er ingen ekspert på å montere gensere men jeg har gjort det og det går greit.

    Bare husk på å sy sømmene i ermesidene FØR du klipper, slik at du vet hvor du skal sette saksen!
    Sidst redigeret af HildeGV : 06-02-2011 kl. 22:03 Årsag: manglet en t i absolutt

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    30 Nov 2010
    Geografisk sted
    Kyringe, St. Merløse, Ringsted
    Indlæg
    149
    Der er nok også det jeg ender med og så håber jeg at jeg kan hente både psykisk og fysisk hjælp, når jeg når så langt!!
    Trine Bierberg

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    30 Nov 2010
    Geografisk sted
    Kyringe, St. Merløse, Ringsted
    Indlæg
    149
    Nu er jeg kommet rigtig langt med sweateren!!
    Jeg har lukket af til halsen og så stå der, at jeg skal fortsætte frem og tilbage!!
    Er det rundt om hele sweateren eller skal jeg nu dele arbejdet i for og bagstykke ??
    citat :. Der strikkes nu færdig frem og tilbage på p. Videre lukkes det der af mod halsen på hver 2. p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 2 gange. Samtidig når arb måler ca 52-54-55 (60-63) cm - (afpasses efter en hel eller halv rapport af M.3) - strikkes M.1. Samtidig når arb måler ca 54-56-57 (62-65 ) cm lukkes de midterste 38-40-40 (40-42) m af bagpå til hals.
    Trine Bierberg

  5. #15
    Inger1 Gæst
    ærme.jpgHer er en vejlednig, som jeg selv bruger.

    Inger

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Trine.
    Det lyder som om du strikker efter en opskrift, der ikke skal klippes op? Her ville du jo skulle dele ved ærmerne for at få både halsrunding foran og bagpå korrekt, men det har jeg aldrig prøvet at gøre sådan midt i det hele.

    Jeg plejer at strikke det hele i et rør (undtagen ærmerne, hvor jeg tager ud efterhånden). Når jeg så er færdig, syer jeg med maskesting skuldersømmene. Man kan også tage de masker fra, der skal være til skulder, og så strikke de to pinde sammen og lukke samtidig fra vrangen. Det giver en ret god slidstærk stabil kant, men til nogle sarte sjæle, kan denne aflukning "klemme" for meget på skulderen.

    Herefter måler jeg ud, hvor langt ned jeg vil have halsen (husk halskant kommer på med et antal cm.) Det afmærker jeg med synlig tråd i tyk afvigende farve. Det samme gør jeg med, hvor vid halshullet skal være for at den der skal bruge den kan få hovedet igennem.
    Du kan evt måle på en gammel slidt sweater. De passer jo som regel. Jeg måler jo også dette ud, når jeg lukker af med maskerne til skulderen, så giver det næsten sig selv.
    Afmærk ugen med tråde.
    Nu skulle du så have et billede af hvordan, der skal syes først små sting i ligeud syning. Der skal syes mindst to rækker ved siden af hinanden - meget tæt.
    Herefter zig zag tæt efter syningen (op mod halsen) igen med tætte zigzag.

    Når jeg laver det lader jeg maskerne bagpå gå lige over, da jeg godt kan lide en sweater går op og varmer. Hvis man vil, kan man jo lave en lille runding bagpå samtidig med man gør det foran. Det er individuelt, hvordan man vil have det.

    Herefter er du klar til samme tur med ærmerne...............som beskrevet på vejledning, men spørg bare igen, hvis du er i tvivl.
    Hilsen Strikke Marie

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    30 Nov 2010
    Geografisk sted
    Kyringe, St. Merløse, Ringsted
    Indlæg
    149
    Jo jeg strikker rundt og der er 5 masker, der er til at klippe op til ærmerne, men nu er der så der er lukket af til halsen foran og nu skal jeg så strikke frem og tilbage, men skal jeg så stadig strikke over de 5 "Ærmemasker" og hen over ryggen eller skal arbejdet deles her??
    Trine Bierberg

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg ville bare strikke hen over de fem ærmemasker - ellers ville jeg synes, det blev alt for bøvlet.
    Du er hurtig, Bierberg58.
    Hilsen Strikke Marie

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Jeg plejer også at gøre som strikkemarie beskriver.

    Men nu har du lukket af til hals. Så ville jeg strikke arbejdet færdigt, uden at tage af til nakken. Når du har nået den ønskede længde deler du ryggen i 3, de to ydre trediedele er til skulder, mens midten er til hals. derefter vender du arbejdet på vrangen og strikker skuldermaskerne på ryggen sammen med de masker der er tilbage på forstykket til skulder.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Det var en god målestok, Hulda - med at dele ryggen i tre..............osv. Den er inde på huskeren her til næste gang.
    Strikke Marie

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •