Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 20

Emner: Norsk sweater

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    30 Nov 2010
    Geografisk sted
    Kyringe, St. Merløse, Ringsted
    Indlæg
    149

    Norsk sweater

    Jeg er gået i gang med at strikke en norsk sweater til min mand. Den strikkes på rundpind og skal så klippes op til ærmegab, når den er færdig!!
    Er det helt umuligt at strikke for og bagstykke færdig hver for sig, når man når ærmegabslængde??
    jeg er ikke synderlig stolt ved at skulle klippe i det jag har strikket....panisk ræd for at jeg ikke får syet ordentligt!!
    Trine Bierberg

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Umuligt og umuligt er det vel ikke men jeg tror absolut resultatet bliver pænest hvis man klipper. Det gør det i hver til fald ved mig. Jeg har altid gjort det på den måde - har lært det af en nordmand/kvinde... Hvis du kører på maskinen et par gange med lille zigzag og derefter med lige søm et par gange så garantere jeg dig der ikke sprækker ngoet som helst.
    Jeg gør det også ved cardigans hvor der skal samles kant op - også selvom det ikke står i opskriften og den faktisk er lavet i forstykker og bagstykke... Lav et par masker imellem dine sømme og kør 4 til 5 gange på maskinen så går det bare fint skal du se. Og sy efterfølgende ærmet i på maskine også. Så undgår du sømmen trækker lang ved vask og brug ;-)

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Jeg har flere gange syet og klippet både ærmegab og foran, jeg har aldrig været ude for det er glippet.

    Så hop du bare ud i det. Det er jo altid nemmest at strikke det på rundpind.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  4. #4
    lis ai Gæst
    Nej det er ikke umuligt bare mere besværligt. Har strikket et par stykker.
    Jeg er også en af dem, der ikke tør tage springet og klippe.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2011
    Geografisk sted
    Kolding
    Indlæg
    36
    Jeg plejer nu også at dele stykkerne. Ved ikke lige helt om jeg tør klippe

  6. #6
    nette strik Gæst
    Jeg har det på samme måde som dig, har heller ikke taget mig sammen til at prøve at klippe i det strikkede, men har ofte tænkt på at det skulle prøves, så igen udskudt det fordi jeg, som dig er bange for at det kikser,

    men alle der har prøvet det siger jo at det er der ingen ben i.det skulle være så nemt, og blive så godt, mange strikker jo sjaler på denne måde.

    jeg har tænkt mig at øve mig på en lille dukke bluse som det første, engang jeg ikke lige har noget strik der skal være færdigt,

    Måske det var noget at lave en lille prøve først. inden du hopper ud i det med herrens gode sweater,

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Ærmegab er nok ikke det nemmeste for en nybegynder,fordi det er lidt trangt at arbejde med på en symaskine. Fordi det bedste resultat, synes jeg, får man, hvis man syr en stikning i begge sider, inden man klipper.

    Nogle klipper og så overlooker de ærmegabet. Du skriver at det er en norsk trøje. Så går jeg ud fra, at der er flere farver der du skal klippe.

    Når jeg strikker i flere farver og skal klippe til ærmegab, presser jeg arbejdet godt inden, så løber maskerne ikke så let.

    Ellers ved jeg, at nogle plejer at betale sig fra at klippe, ved at tage arbejdet med til en stofbutik. Så gør de arbejdet for dig, samtidig som du kan se hvordan de gør.

    Hvis du er en meget nybegynder med at klippe op til ærmegab, vil jeg ikke tilråde, at dit første projekt bliver en flerfarvet herretrøje, (for stort et arbejde at satse på)
    de venligste hilsener fra
    hulda

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Nov 2010
    Geografisk sted
    Kyringe, St. Merløse, Ringsted
    Indlæg
    149
    Nybegynder udi strik er jeg ikke, men jeg har altid været en kylling, når der skulle klippes og har derfor delt ved ærmegab!!
    Jeg er kun lige startet på sweateren, så jeg har ikke besluttet mig endnu, men jeg kan godt se at det jo er meget nemmere at fortsætte med rundpind!!
    Men...men...tiden må vise, hvad jeg tør...jeg har også været rimelig god til at sy, så......mon jeg skal springe ud i det???
    Trine Bierberg

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Selvfølgelig klarer du det også.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Citat Oprindeligt indsendt af Bierberg58 Se meddelelser
    Nybegynder udi strik er jeg ikke, men jeg har altid været en kylling, når der skulle klippes og har derfor delt ved ærmegab!!
    Jeg er kun lige startet på sweateren, så jeg har ikke besluttet mig endnu, men jeg kan godt se at det jo er meget nemmere at fortsætte med rundpind!!
    Men...men...tiden må vise, hvad jeg tør...jeg har også været rimelig god til at sy, så......mon jeg skal springe ud i det???

    Selvfølgelig skal du det - det vil du bare klare flot.
    Husk lige at få symaskinen til at hæfte godt for enderne - ellers er det bare med at komme i gang.
    Bagefter vil du undre dig over, du var så betænkelig ved det.

    Men du kan da også gøre som en skrev, strik en prøve og forsøg dig med at "åbne" den.
    Held og lykke med det.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •