Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: farvning med Kool-aid

  1. #1
    lillebi Gæst

    farvning med Kool-aid

    Jeg fik lige et anfald af lyst til at prøve noget nyt.
    Fik 8 breve Kool-Aid ind af døren med posten idag og havde noget ufarvet uld garn liggende, så hvad ville være bedre end at kaste mig ud i en omgang farvning?
    Signemus var ikke helt tilfreds med at mor ville bruge Kool-aid til at farve med, det var jo hendes lemonade da vi boede i USA så hun kidnappede lige et brev inden jeg fik set mig om.
    Men her er resultatet, supernemt at gøre og jeg kaster mig ud i endnu et farvebad i morgen.
    Billedet giver ikke helt den rigtige farve ,men der er brugt Black Cherry(rødlige farve) over grape(lys lilla).
    Grape giver en rigtig dejlig lys lilla farve, som jeg sagtens kan se på en bluse
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    det ser spændende ud - hvordan har du gjort det? og bliver farven ikke vasket ud igen?
    Ha' en go' dag
    /NInse

  3. #3
    lillebi Gæst
    Jeg skal farve igen i morgen og der tager jeg billeder og skriver beskrivelse
    Farven blev i ulden og er ret lysægte. Det er en rigtig nem måde at farve på.
    Jeg efterbehandler med en lille slat eddike i sidste skylle vand.

  4. #4
    Rysse Gæst
    Det ser rigtig godt og spændende ud. Glæder mig til at høre mere.

  5. #5
    lillebi Gæst

    Taler Brugs forvirring til Kool-Aid

    Så fik jeg endelig tørret mit garn som jeg har farvet med Kool-aid.
    Billederne retfærdiggøre ikke helt farverne, det grå garn er en sart lyslilla,der har flere lilla nuancer i sig.
    Jeg syntes det er en super nem måde at farve på og har bestilt flere og andre farver hjem, som jeg så vil kaste mig over senere.
    Jeg kastede mig ud i forsøget med at lave "multi"farvet garn og det var forbavsende let.

    Alt hvad det kræver er: uldgarn, en gryde,der er stor nok til garnet, et brev Kool-Aid, uldvaskemiddel,eddike og vand. Et brev Kool-aid rækker til 100 gr. garn

    garnet bindes løst flere steder

    Ulden kommes i håndvarmt vand ,sammen med en tsk uldvaskemiddel og skal iblød i ca.30 min. derefter skylles ulden i samme temperatur vand som det ligger i.

    Kool-aid hældes i en gryde og opløses i samme temperatur vand som ulden er og ulden lægges i.Der skal være så meget vand at det dækker ulden.

    Gryden sættes over varmen og varmes op indtil det små bobler i siderne(må ikke koge) der røres forsigtig indimellem så al garn kommer i vandet.

    Der slukkes for vamen og der lægges låg på gryden, som står på den varme plade indtil vandet er klart.

    Gryden tages af og står uden låg i ca. 30 min, Garnet skyles i samme temp.vand som det ligger i. Vandet gøres gradvist koldere indtil det er lunkent, tilsæt en sjat eddike i det sidste vand og lad garnet ligge i ca 10 min.,

    Vandet trykkes forsigtigt ud og garnet rulles ind i et håndklæde for at få trykket så meget vand ud som muligt ( nej, farven smitter ikke af)

    Garnet hænges til tørre og vupti du har en ny farve garn.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    lillebi Gæst
    Og så er der lige de færdige resultater.
    Farverne jeg har brugt er Grape(den lyslilla) Blasting berry ( den meget skrappe pink) Cherry( rød)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Det ser både godt OG nemt ud.
    Det kan være det er sådan jeg skal forsøge at fave mit hjemmespundne garn. Indtil videre har jeg glædet mig over at have uld i mange farver fra naturens hånd, men det kunne jo være sjovt at lave grønt, blåt, rødt osv - der er ikke så mange får i de farver
    Hvor køber du farven?

  8. #8
    Rysse Gæst
    UHA det ser godt ud. Og så vækker det minder fra i sommers.

  9. #9
    lillebi Gæst
    Jeg har bestilt Kool-aid på nettet.
    http://koolaiduk.com/
    der er brugt både alm. Kool-aid og blasting Kool-aid. Blasting giver lidt mere klare farver.

    ÅÅÅh,ja Rysse...eneste forskel: jeg var alenemen det lugtede en hel del bedre,altså farvstoffet

  10. #10
    lenemormeinild Gæst
    Det ser vild hyggeligt ud med sådan en gang hjemmefarvet garn, og det ikke er spor svært

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •