Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: at sy i strækstoffer....suk :(

  1. #1
    heidihodk Gæst

    at sy i strækstoffer....suk :(

    jeg er ikke så erfaren udi at sy, men gør det en hel del alligevel ;) indtil videre har det mest været fastelavnskostumer til ungerne og sådan, men nu har jeg så kastet mig ud i at sy nogle langærmede t-shirts til min søn.

    og så er det at erfaringen svigter....for det bliver simpelthen ikke godt når jeg syr i strækstoffer. jeg har arvet en symaskine, og måske ved jeg bare ikke hvordan den skal indstilles, men er der nogle "grundregler" når man syr i strækstoffer?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    12 Jun 2010
    Geografisk sted
    3000 Helsingør
    Indlæg
    675
    Jeg plejer at sy med elastiske sting, dvs en lille zig zag kan for det meste hjælpe når det er normalt t-shirt stof. Ellers kan man lægge stoffet mellem to stykker bagepapir, det er nemt at fjerne bagefter og nemt at sy igennem.
    Det er sundt at leve sjovt, men det er ikke sjovt at leve sundt


  3. #3
    heidihodk Gæst
    tak :) jeg tænker bare at en lille zig zag kommer til at se mærkelig ud ved halsåbning, osv...eller...? ja, undskyld, jeg er lidt på herrens mark. lige det der med bagepapiret lyder som en super god ide!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    De fleste maskiner af nyere dato har stræksømme, og til de helt tynde stoffer bruger jeg en zigzag med tre små sting på hver "zig og zag", d.v.s. et "V" består af 6 små sting, og det synes jeg ser meget dekorativt ud som kant.
    Måske det ikke lige er så smart til en dreng, men så kig i vejledningen til maskinen, der står tit hvordan man kan indstille den, så sømmen ikke buler bagefter.
    Hvis du ikke har en vejledning så prøv at google maskinen, mange vejledninger er til at downloade, evt. på producentens hjemmeside.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Citat Oprindeligt indsendt af heidihodk Se meddelelser
    tak :) jeg tænker bare at en lille zig zag kommer til at se mærkelig ud ved halsåbning, osv...eller...? ja, undskyld, jeg er lidt på herrens mark. lige det der med bagepapiret lyder som en super god ide!
    Da jeg fik mit første barn, syede jeg alt, også undertøj mm. Brugte TVILLINGNÅL rigtigt meget.

    Den er også stretch-syning, og ser super proff på alle kanter mm.
    supersine669

    carpe diem

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Hvis du vælger at sy med små zigzag søm, så husk at købe en stretch-nål.

    Tvilling nål kan også bruges på de helt gammeldags, der ikke har stretch søm mm.
    supersine669

    carpe diem

  7. #7
    Elise Gæst
    Jeg har også brugt tvillingnål rigtig meget til joggingtøj osv

  8. #8
    heidihodk Gæst
    hvor skønt at vågne til god hjælp :) nu har jeg noget at gå efter og tjekke ud, det er helt sikkert et skridt i den rigtige retning! tusind tak allesammen :)

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Hvis du ved, du kommer til at sy meget, kan en overlocker virkelig anbefales. Selvfølgelig er det en investering, men jeg må tilstå, at min overlocker er en af de bedste gaver, jeg nogensinde har givet mig selv. Alle sømme kommer bare til at se så professionelle og flotte ud!
    Mvh. Mormal.

  10. #10
    heidihodk Gæst
    ja, jeg ønsker mig osse en....tror bare ikke liiiiige det er et af de ønsker der bliver opfyldt sådan lige rundt om hjørner :(

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •