Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 95

Emner: Tid til at tage afsted

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Tid til at tage afsted

    Nu vil Nis drage ud for at finde Elverfolkets dal ,men han mangler en vandresæk, derfor satte jeg mig ned for at lave en i nålefilt til ham, så han kunne komme afsted
    billed 1:
    Nu må du godt skynde dig lidt hundeuld, så jeg kan komme afsted.
    Billed 2:
    Må da lige ønske dig en god tur Nis, pas nu på dig selv, og kom godt hjem igen...
    Billed 3:
    Det første store skridt ud i verden
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Farvel til alle

    Billed 1:
    Kan i nu have det så godt her i huset.... Ser du mine fine vandresæk Jenny, der er et stort N på den...
    Billed 2:
    Hvor skal du hen Nis ?
    Jeg går ud for at finde eleverfolkets dal.
    Den er da svær at finde...
    Ja, men jeg skal nok finde den inden jeg bliver 400 år
    Billed 3:
    Kan i nu have det så godt på Damengen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Set ude i verden

    Nis er blevet set
    Jeg har fået dette billede mailet fra en god ven,
    som i eftermiddag så Nis i Kongsørskoven , derned ved frømændene
    Han så ud til at have det godt, og nød solen på nogle træstammer.
    Han ser ud til at han har fået anskaffet sig en vandre stok

    Billed : Solen er dejlig varm, men hvor pokker er han på vej hen ...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 88.jpg (15,3 Kb, 8 visninger)
    Sidst redigeret af vtj : 10-12-2006 kl. 17:35
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139
    Så kom der mail fra en fisker nede ved Siding fjord, han fik lige snuppet dette billed af en lille rødtoppet person, han spørger om det ikke er vores Nis Jo, jeg tror det, det vil sige han drager mod syd
    men han er sørma svær at se :mrgreen:Tryk på billedet så hjælper det


    Fra http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=80272[/align]Isefjordstie n mellem Rørvig og Kongsøre Næbbe i Vestsjælland blev etableret for mange år siden. Herefter fulgte Frederiksborg Amt op med Fjordst i e n mellem Hundested-Frederiksværk-Frederikssund-Roskilde. Sidste strækning foregik i samarbejde med Roskilde Amt. Alle 3 amter er nu enedes om at afmærke ruterne rundt om såvel Isefjorden som Roskilde Fjord som regionalrute 40 Fjordsti e n . Der bliver tale om 375 km, når det hele er færdigt.
    I 2004 åbner såvel en ny strækning mellem Kulhuse og Orø i Hornsherred som strækningen mellem Roskilde og Holbæk.

    Sidstnævnte tager udgangspunkt ved vikingeskibene i bunden af Roskilde Fjord og smyger sig smukt langs fjordene. Vest for Roskilde ved Sankt Hans hospital og på nordsiden af Boserup Skov kommer rutens navn til sin ret med nærhed til vandet. Senere passerer man mellem Kattinge Sø og Vig noget af det smukkeste landskab Danmark kan byde på.

    Der er også meget smukt ved Ordrup efter at vi har krydset motorvejen et par gange og ikke mindst helt nede i bunden af Tempelkrog, hvor man atter får fjordkontakt.

    Fra Arnakke lidt nordligere trilles ad en herlig lille asfaltvej ned gennem Tempelhuse og igen helt ud langs vandet med udsigt til herregården Eriksholm, hvis hvide hovedbygning med blåglaseret tag ligger smukt omkranset af skov og sø. Bygningen er fra sidst i 1700-tallet og opført i klassicistisk stil.

    Nyd den nye sti her og resten af det fine forløb op gennem Eriksholm Skov. I Dragerup Skov er der 28 gravhøje samt en smuk forårsflora med blå og hvide anemoner under bøgetræerne. Turen slutter tæt langs fjorden ind til havnen i Holbæk. Nærmere oplysninger i den nye folder med 1:50.000 kort.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Orø

    Nu har vi jo ikke hørt eller set noget til Nis i et par dage, så i dag fik jeg dette billed fra Venstrebladet, de havde siddet oppe på deres kontor og set en lille person med rød top hue snige sig om bord på færgen til Orø, gad vide hvad han skal der ? Hvis han tager derover, mon elverfolkets dal findes derover..
    OM Orø:

    Orø er en dejlig frodig ø midt i Isefjorden, med masser af trampestier så naturen kommer i øjenhøjde. Orø’s natur er meget varieret med vidtstrakte strandenge, kystskrænter, småskove og marker. En sådan fjord- og ønatur findes ikke andre steder i verdenen !

    De småbakkede og opdyrkede moræneøer med aktive lokalsamfund - som på Orø - findes stort set kun i Danmark. Trampestierne på Orø gør det muligt at opleve den smukke og spændende natur. De 14 km sti er markeret med pæle og flere steder findes informationstavler, der fortæller om natur m.v.

    Hvorfor ser Orø ud som den gør ? Vi må tilbage til istidens afslutning for ca. 16.000 år siden. De afsmeltede ismasser efterlod mængder af sten, grus og sand, som havde været indefrosset i de enorme ismasser. Det efterladte materiale dannede den hovedform, som landskabet har i dag. Men Orø var ingen ø, og Isefjorden ingen fjord! Da presset fra de mægtige ismasser var forsvundet havde landet nemlig hævet sig - og Orø var et mindre bakkedrag på Sjælland. Men imidlertid steg vandstanden, fordi isen smeltede. Landhævningen kæmpede i århundrede mod vandstigningen, og de skiftedes gennem tiderne til at dominere.

    I stenalderen havde havet overtaget og Orø var nu en ø. Stenalderhavet bølger gnavede i øen og skabte de stejle skrænter, der ligger rundt langs øen. Senere fik landhævningen igen overtaget og situationen er den i dag, at Isefjordens bølger ikke kan nå de gamle stenalderskrænter. De er derfor efterhånden groet til eller anvendes til græsning eller landbrug. De mest lavvandede dele af stenalderhavet er også kommet til syne - f.eks. de store græsningsenge ved Salvig. Også mængden af sten langs kysten har deres historie. Det er splinter fra de norske og svenske fjelde, som ismasserne slæbte med under fremrykningen fra nord og efterlod ved afsmeltningen.

    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 2.jpg (25,1 Kb, 6 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Gåsertårnet

    Vejfolket i Vordingborg har set NIS i Gåsetårnet, gad vide hvad han vil deroppe
    Måske for at skue ud over det hele, for at finde elverfolketsdal




    Der står på http://www.aabne-samlinger.dk/sydsjaellands/taarn.htm om tårnet
    Bygget under Valdemar Atterdag
    i midten af 1360'erne.

    Tårnet krones af en gylden gås.

    Efter sigende satte Valdemar Atterdag en gylden gås på tårnets top, der til evig tid skulle skrige sin hån ud over Hansestæderne.
    Den nuværende gås er fra 1871.

    Inde i tårnet er 2. stokværk opdelt i to rum med en væg af træ. Væggen har oprindeligt stået som ydervæg i et hus. Den er årringsdateret til midten af 1300-tallet og er således den ældste bevarede trævæg, vi har i Danmark.

    Billed :
    Og de fik straks lavet et postkort af det fornemme besøg med NIS på toppen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 4a.jpg (10,0 Kb, 3 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøv at læse om Nis færden rundt omkring ved rokkens medlemmerne
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •