Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: hvad er"at spinde på Irsk"?????

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    20 Jun 2010
    Geografisk sted
    Højerup,Stevns(4660)
    Indlæg
    8

    hvad er"at spinde på Irsk"?????

    Hej er der ikke en her som kan fortælle mig, hvad der menes med "at spinde på Irsk"?? Det er noget med hvor driv"remmen" (rokkesnoren) sidder, så langt er jeg med, men præcis hvordan og hvilke fordele/ulemper er der?
    Jeg har forespurgt et firma, om muligheden for at skifte vinge og spoler ud med jumbo-spoler på min ældre Ashfordrok,model Traditionel, da jeg syntes de nuværende er meget små. Er der nogle ulemper ved at skifte?? Ønsker ikke at hastigheden mindskes, gerne tværtimod:-) Derfra fik jeg det tip, at spinde "irsk" og så en forklaring,som desværre ikke er sevet helt ind
    Det er en dobbeltsnorsrok jeg har, men kører dog kun med enkeltsnor og har bremsen siddende på spolen,og det fungerer fint, men der kan altså ikke være ret meget på spolen. Kan nogle hjælpe?Hilsen Sus

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Jeg har også en Asford Traditional..med enkeltsnor.. til den fik jeg forrige år hos skytten en jumboten og spole.. Jeg ville så spinde på alm spole og tvinde på jombo der kan nemlig så være en hel omgang tvinding på en spole..
    Man skal imidlertid huske at "holderen" tenen sidder fast på rokken i (undskyld jeg går ikke så meget op i de rette navne, på div dimser) er jo større i pibesiden til jumboten.. så man kan ikke sådan bytte frem og tilbage uden at man skal skrue skruer i og af træværket..

    Jeg var imidlertid heldig at finde en Asford dobbeltsnors-rok i en genbrug med spoleholder 4 spoler og en enormt fin og god rok til 225kr.. jeg spinder nu på dobbeltsnorsrokken og tvinder på enkeltsnorsrokken dvs de står med hver sin størrelse spole...

    Og det fungere rigtig fint...jeg må så sige jeg ikke er andet end glad amatør-spinder så der kan sagtens være eksperter der mener noget andet..jeg vil med glæde se andres svar til dit spørgsmål..
    Marianne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133
    hvad er forskellen på en enkeltsnor og en dobbeltsnors rok?
    Ha' en god dag
    fra Anne

  4. #4
    JanJac Gæst
    På en enkeltsnorsrok går rokkesnoren en gang rundt om rokkehjulet og en gang om spolen (vingebremse) eller vingen (spolebremse) - på dobbeltsnorsrokken snoes snoren en enkelt gang og køres om rokkehjulet to gange og en gang om spole og en gang om trissen.
    Forskellen består i måden hvorpå man indstiller rokkene til at lave løst og porøst garn og hårdt spundet garn.

    Janne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2010
    Geografisk sted
    6560 Sønderjylland
    Indlæg
    170
    Opsætningen af de tre rokketyper kan du se her.http://www.youtube.com/watch?v=RVLN9_irwq0

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Jan 2010
    Geografisk sted
    Sorø
    Indlæg
    11
    "Forskellen består i måden hvorpå man indstiller rokkene til at lave løst og porøst garn og hårdt spundet garn."

    Se nu blev jeg godt nok nysgerrig. Kan du ikke komme med en mere detaljeret beskrivelse, for netop sådan noget syntes jeg er meget interessant at høre meget mere om ;-)

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    24 Sep 2010
    Geografisk sted
    Fredensborg
    Indlæg
    166
    Citat Oprindeligt indsendt af lejses Se meddelelser
    "Forskellen består i måden hvorpå man indstiller rokkene til at lave løst og porøst garn og hårdt spundet garn."

    Se nu blev jeg godt nok nysgerrig. Kan du ikke komme med en mere detaljeret beskrivelse, for netop sådan noget syntes jeg er meget interessant at høre meget mere om ;-)
    På en dobbelt snors spinderok kan du indstille på rillernepå den skive ved spolen, så du selv kan bestemme hvor hårdt spindingen skal være.

    På en enkel snors spinde rok er der som regl kun en rille i skiven ved spolen og kan kun spinde en hårhed.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    24 Sep 2010
    Geografisk sted
    Fredensborg
    Indlæg
    166
    Jeg har en spinde rok af hver, og bruger den dobbelt spinderok, nå jeg spinder garn som gerne må være lidt ekstra blødt og vamset mm.

    Men begge rokke er lige gode. Tror at det er et spørgsmål om smag og behag.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •