Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 37

Emner: Hjemmelavet sæbe

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Det lyder spændende med jeres sæber. Det er mest på mine hænder, at huden tørrer temmelig meget ud om vinteren. Mange gange "sovser" jeg hænderne ind i forskellige cremer. Jeg tager også nogle kæmpenatlysolie kapsler, da det er godt for huden.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu er vi så heldige at missemor er lavet opskriften så den kan lige i download. http://rokken3.dk/forum/local_links.php?catid=186

    Tak til strikkelise.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #23
    Rysse Gæst
    Dejligt. I opskriften står der FLYDENDE sæbe. Men der er også billeder af faste sæber. Det er mere så jeg ikke hælder det på en flaske og det så stivner.........

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Citat Oprindeligt indsendt af Rysse Se meddelelser
    Dejligt. I opskriften står der FLYDENDE sæbe. Men der er også billeder af faste sæber. Det er mere så jeg ikke hælder det på en flaske og det så stivner.........

    Jeg har ikke prøvet at lave sæbe, så jeg tog bare den tekst der stod i indlægget

    Måske vi liiige skulle få een på banen, der kan præcisere om det er fast eller flydende, eller måske give opskriften på den af tingene der mangler.

    Der var også en efterlysning i et af indlæggene på opvaskemiddel, måske vi kunne få den med samtidig

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    31 Jan 2012
    Geografisk sted
    Nordsjælland
    Indlæg
    16
    Kære med-rokkere. Prøv engang at lave sæbe helt fra bunden. Det giver den mest fantastiske sæbe, man kan forestille sig, og det er altså ikke sværere end at lave kagecreme. Mine hænder er helt holdt op med at revne siden jeg er begyndt at bruge min egen sæbe.

    Opskrift:
    Man skal bruge:
    skåle af glas eller plastik
    1 rustfri gryde, minimum 2 l.
    1 lang, smal træ- eller plastikske. (Bodums kaffeskeer er gode).
    1 piskeris
    1 stavblender eller en god tålmodighed
    1 god vægt - nøjagtighed minimum 1 gram!
    1 lille glas eller lignende til afvejning af kaustisk soda (Den må ikke bruges til andet!)


    Ingredienser:
    175 g kokosolie (palmin)
    110 g olivenolie
    50 g rapsolie
    125 g svinefedt
    68 g natriumhydroxyd (kaustisk soda)
    200 g destilleret vand

    5-10 gram af oliven- eller rapsolien kan erstattes af amerikansk olie eller hybenfrøolie, det giver en bedre sæbe.

    -Afvej alle ingredienser nøje. Natriumhydroxid må IKKE kommes i aluminiumsbeholdere.
    -Hæld de flydende olier i en rustfri stålgryde, tilsæt fedt og kokosolie, og lad det stå på varmen til alt er smeltet.
    -Hæld vandet i en beholder af keramik, glas eller rustfrit stål (alt andet angribes af kaustisk soda). Tag gummihandsker og sikkerhedsbriller på. Gå udenfor eller stå i det åbne vindue. Tilsæt kaustisk soda (Kaustisk soda i vand, IKKE omvendt) under omrøring med en lang ske af enten plastic eller træ og rør indtil luden er klar igen. Indånd ikke dampene, de er ætsende.
    -Når de to væsker begge er 40 - 50 grader varme, hældes luden i olieblandingen under omrøring. Ludvandet kan godt være lidt koldere, men ikke (meget) varmere end olieblandingen.
    -Rør og blend i små omgange indtil sporing: Piskeriset trækker spor i overfladen - det minder om kagecreme - tilsæt eventuelle farver eller dufte (jeg gør det ikke) og hæld så massen i forme. Hvis du tilsætter citrusolie går det hurtigt! så vent med det til du har prøvet nogen gange.
    -Dæk formen med gamle håndklæder og lad dem stå til næste dag eller næste igen. Tag sæberne forsigtigt ud af formene, de er stadig let ætsende og bløde.
    -Skær sæben i passende stykker, hvis den er hård, kan man bruge en ”skæresnor” lavet af pinde og fiskesnøre (irrelevant hvis man bruger muffinforme).
    -Lad sæberne stå og modne i 4-6 uger, skær eventuelle uskønne kanter af og brug dem!


    På min blog er der også billeder til denne forklaring
    Sidst redigeret af hundeuld : 12-07-2012 kl. 08:14 Årsag: Fjernet blog link
    Hvad er det værste der kunne ske? ... Hvorfor ikke bare prøve

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Var der noggen der fik prøvet de opskrifter??
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hej Uglemor
    Var lige inde og se din dejlige blog og dine fine sæber, hvor er de skønne. Især din sæbe med birkeblade er spændende. Det må jeg prøve en dag. Må jeg spørge dig, hvor længe rører du dine sæber?? Du skriver noget i en opskrift, om at trække spor med piskeriset?? Bruger du virkelig kun et piskeris??
    Venlig hilsen BenteM

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu ligger uglemor opskrift i link/ download http://rokken3.dk/forum/local_links....tid=186&page=1

    Missemor har lavet den , så det er nemt at printe den ud

    Tak til Uglemor for opskriften
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    hvad med hjemmelavet håndcreme - er der også nogen derude, der ved alt om det? Det kunne jeg godt tænke mig at prøve
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  10. #30
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2009
    Geografisk sted
    troldhede
    Indlæg
    62

    hjemmelavet sæbe

    hej flotte sæber du har lavet
    håber du kan hjælpe mig det sæbe jeg fik laver blev så klisteret og ulækker det jeg brugte var en sæbeblok og farve fra urtegården
    hvad kan jeg ha gjort galt
    mvh ellinor

Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •