Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 9 FørsteFørste 123456789 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 86

Emner: IngeK's piletråd 2011, nyt d. 17. april

  1. #41
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Myre Se meddelelser
    Den er jeg også med på at følge med i. Jeg dyrker selv pil, men det er så svært at få det brugt, fordi jeg stadig er nybegynder og kun får flettet, når jeg går på kursus. På kurser har læreren jo altid medbragt pil og kan hjælpe med at udvælge det bedst egnede.

    Jeg glæder mig til at følge systematisk med og lære noget.
    Hvis du kan opbevare din pil tørt og nogenlunde mørkt (for farvens skyld)kan det holde sig i mange år, når først det er tørt. Hvis du har tid til at flette mere end når der er kursus, kan du låne bøger med gode vejledninger på biblioteket. Her kan du også læse en del om, hvilke pil der egner sig til hvad og hvad man i øvrigt skal være opmærksom på.
    Og så vil det da bare glæde mig, hvis du kan lære noget i min tråd - spørg endelig undervejs.

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    06 Mar 2010
    Geografisk sted
    Midtsjælland
    Indlæg
    77
    Jeg opbevarer min pil i stalden, så den står vist ganske godt. Jeg har en ganske god pilefletbog, men har alligevel lidt svært ved at komme igang. At få udvalgt pil i rette størrelse og -mængde er første udfordring; at lægge i blød og sikre sig en hel week-end tre uger senere en anden udfordring. Det er selvfølgelig blot et spørgsmål om at tage sig sammen og prioritere det højt nok, men dér kommer pilefletten til kort i den daglige travlhed og mellem de andre hobbies, som er nemmere at dyrke en times tid ind i mellem.

    Jeg glæder mig til din tråd og til at kunne stille spørgsmål hen ad vejen - tak for tilbuddet.
    Mange hilsner
    Myre

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Spændende at kunne folge denne pile tråd ..Inge K
    jeg er ikke god til kurve o.ma...håber jeg får nogle fede tips og billeder i din piletråd...


    Myre.. når du har opblødt pile..så pak dem ind i evt. sort plastic og prop dem i en lang krummefryser.. (Pilenes holdbarhed i fryser .. ca 2 md inden de tørre ud pga frost måske længere..men prøv dig frem)
    Det er en overfed måde at holde pilene parate til flet på..når man vil flette her og nu..det tager kun kort tid for dem at tø op ..husk lige at de skal kunne bøjes 90 grader for at være parate til flet når du gider

    Har desværre ikke min pilemark mere og nul pil..øvøv..(flyttede til bedre sted og kunne desværre ikke grave dem ned her pgs bar trærødder..min søn og jeg gravede ellers 1000stk 3 årige pil op marts md ..hvor de var klippet ned (forskellige arter)..nøøøj det var hårdt arbejde
    de nye lejere ville ikke overtage dem dem... kors for et rodnet de allerede havde..surt at jeg ikke kunne få dem ned her og måtte se alle de dejlige sorter forgå
    skal ud efter nye stilkninger..når pengepungen er til det..nok først til næste år..De er nemlig nemmere at stikke i jorden her...end at plante pil med rødder i mere eller mindre i trærod-jord
    jeg brugte dem ellers levende til krukker med opblødt flet i cirkler eller 5flet m.m .. Sorry ...måtte lige ud med dette..for det var virkelig nedtur

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    06 Mar 2010
    Geografisk sted
    Midtsjælland
    Indlæg
    77
    Citat Oprindeligt indsendt af Heddimor Se meddelelser

    Myre.. når du har opblødt pile..så pak dem ind i evt. sort plastic og prop dem i en lang krummefryser.. (Pilenes holdbarhed i fryser .. ca 2 md inden de tørre ud pga frost måske længere..men prøv dig frem)
    Det er en overfed måde at holde pilene parate til flet på..når man vil flette her og nu..det tager kun kort tid for dem at tø op ..husk lige at de skal kunne bøjes 90 grader for at være parate til flet når du gider

    Har desværre ikke min pilemark mere og nul pil..øvøv..(flyttede til bedre sted og kunne desværre ikke grave dem ned her pgs bar trærødder..min søn og jeg gravede ellers 1000stk 3 årige pil op marts md ..hvor de var klippet ned (forskellige arter)..nøøøj det var hårdt arbejde
    de nye lejere ville ikke overtage dem dem... kors for et rodnet de allerede havde..surt at jeg ikke kunne få dem ned her og måtte se alle de dejlige sorter forgå
    skal ud efter nye stilkninger..når pengepungen er til det..nok først til næste år..De er nemlig nemmere at stikke i jorden her...end at plante pil med rødder i mere eller mindre i trærod-jord
    jeg brugte dem ellers levende til krukker med opblødt flet i cirkler eller 5flet m.m .. Sorry ...måtte lige ud med dette..for det var virkelig nedtur

    Desværre har jeg ingen kummefryser, så indtil videre må jeg klare mig på den gammeldavs facon.

    Du kan få stiklinger af mig - jeg bor cirka 20 km fra dig. Jeg har ikke høstet endnu, så du kan få nogle denne måned, hvis du er parat til at plante dem. Desværre har rådyrene vist spist det meste, bortset fra den Røde Amerikaner. Jeg kender også en med pilemarker, som kan sælge dig stiklinger, og han er slet ikke dyr. Han har dog nok høstet i år, kunne jeg tænke mig.
    Hvis du har brug for levende pil (Rød Amerikaner) til ude-flet i år, må du også gerne høste hos mig, da jeg har rigelig på lager.
    Mange hilsner
    Myre

  5. #45
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Ohhh ja ja ... vil meget gerne høste ...har en del tomme krukker
    sikke et flot tilbud
    Skriver lige en PB til dig

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Så fik jeg lavet lidt påskeflet. De to i forgrunden er det, jeg kalder påskereder - jeg har lagt hønseæg i, så I kan se lidt om størrelsen.
    De to reder og bakken i baggrunden med høns på, er lavet i frisk pil fra vinterens høst og har endnu sine naturlige farver.
    De små kurve er lavet af pil fra fryseren og beregnet som reder til kærestefuglene. Der er to par mere på vej - hæklede og med uldfyld og sorte træperler til øjne - defor 3 reder.
    Hønsene i baggrunden er syede og fyldt med ris.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #47
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Nøøøj hvor er dine ting smukke.. ka godt lide dine påskereder og de nuser høns

  8. #48
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Hvor ser det bare godt ud Hold op hvor bliver jeg bare misundelig...og jeg skammer mig ikke engang Endnu et håndarbejde, som jeg får lyst til at kaste mig over...meeeeeen hvor skal jeg finde tiden til det??
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Tak for roserne

    Bubbihund: Dét kender jeg godt! Jeg ville gerne farve garn, lave rakulertøj og lære at dreje i træ - bare for lige at nævne nogle ting Meeeen...... jeg behersker mig - det skulle nødig ende i stress

  10. #50
    lenemormeinild Gæst
    Super skønne pileting du laver, jeg er bare vild med pil og har for første gang sidste år leget lidt med pil på arbejdet og har da vild lyst til lidt mere, men jeg må bare beherske mig, har da lidt jeg kan lege med i haven bare for sjov ja man bliver jo helt salig når man leger

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •