Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 9 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 86

Emner: IngeK's piletråd 2011, nyt d. 17. april

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Nu er jeg blevet færdig med at høste og er startet på sorteringen.
    I første omgang skal alle sideskud klippes af og ubrugelige grene kasseres. Det første billede er nyhøstede bundter, hvor grenene bare stritter til alle sider og det andet billede er bundter, hvor sideskud er fjernet. Så ser det straks mere ordentligt ud og det fylder meget mindre.
    Under sorteringen gemmer jeg noget at det mindre pæne til at flette påskereder af. Det betyder ikke så meget om der er en skævhed på pilen og de blive flettet af den halvtørre pil, der stadig har sin flotte farve. Mere om det senere....
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #32
    Inger1 Gæst
    Det ser godt ud. Har også klippet mit, men har dog ikke sorteret endnu. Hvad hedder den flotte lysegrønne? Ja jeg er lidt nysgerrig desværre

    Inger

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Uh hvor ser det godt ud Får vi påskereder at se?
    og Julemor

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Er det ikke utroligt hårdt at klippe alle de sideskud af, jeg vil være godt øm i min tommeltop
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #35
    Inger1 Gæst
    Sideskud kræver kun en skarp saks. Jeg klipper dem først af når de skal bruges og det er jo ikke ret mange der får sideskud af dem jeg har. Efter ca. 2 år så bliver der mindre og mindre sideskud, hvis man lige har de rigtige og gode flettepil. Blue, rød amrikander, rød belgier, 2 farvet pil og Carl Jensens pil dem har jeg aldrig sideskud på. Små sideskud disse pil er jo gode til pølseflet. Det var så lige min erfaring.

    Inger

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Den lysegrønne er en Uralpil - den har røde knopper.

    Citat Oprindeligt indsendt af Inger1 Se meddelelser
    Det ser godt ud. Har også klippet mit, men har dog ikke sorteret endnu. Hvad hedder den flotte lysegrønne? Ja jeg er lidt nysgerrig desværre

    Inger

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    Uh hvor ser det godt ud Får vi påskereder at se?
    Det gør I - men først skal det kedelige sorteringsarbejde fra hånden - men i hvert fald inden påske

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Er det ikke utroligt hårdt at klippe alle de sideskud af, jeg vil være godt øm i min tommeltop
    Det er det ikke - en god skarp saks skal der til, men pilen er frisk og dejlig glat og blød at håndtere. Hvis jeg får ondt af det, så er det i håndleddet efter de mange klippebevægelser, men det sker kun hvis jeg arbejder med det i meget lang tid af gangen. Hvis pilen derimod bliver tør før den bliver sorteret er den hård at klippe i.

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Inger1 Se meddelelser
    Sideskud kræver kun en skarp saks. Jeg klipper dem først af når de skal bruges og det er jo ikke ret mange der får sideskud af dem jeg har. Efter ca. 2 år så bliver der mindre og mindre sideskud, hvis man lige har de rigtige og gode flettepil. Blue, rød amrikander, rød belgier, 2 farvet pil og Carl Jensens pil dem har jeg aldrig sideskud på. Små sideskud disse pil er jo gode til pølseflet. Det var så lige min erfaring.

    Inger
    Nogen af de sorter jeg har, har haft vildt mange sideskud i år, deriblandt rød amerikaner. Jeg havde billeangreb sidste år af et omfang, som satte pilen tilbage og fik dem til at sætte sideskud sidst på sommeren. Billerne gik ikke i alle sorter, men larverne ribbede bestemte sorter for blade og det kunne de ikke tåle. I år vil jeg være på vagt så det ikke udvikler sig så slemt.

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    06 Mar 2010
    Geografisk sted
    Midtsjælland
    Indlæg
    77
    Den er jeg også med på at følge med i. Jeg dyrker selv pil, men det er så svært at få det brugt, fordi jeg stadig er nybegynder og kun får flettet, når jeg går på kursus. På kurser har læreren jo altid medbragt pil og kan hjælpe med at udvælge det bedst egnede.

    Jeg glæder mig til at følge systematisk med og lære noget.
    Mange hilsner
    Myre

Side 4 af 9 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •