Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 9 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 86

Emner: IngeK's piletråd 2011, nyt d. 17. april

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Citat Oprindeligt indsendt af Inge K Se meddelelser
    Flettepil er etårs skud. Flerårige kan bruges til at flette læhegn af, men ikke til kurve. Så du skal klippe dem ned her i vinter, inden de sætter gæslinger og blade. 20- 30 cm over jorden. Det du har klippet kan, som frisk, bruges til stiklinger til flere planter, og som halv eller heltørre til at flette hegn af. I løbet af sommeren skyder de nedskårne planter en masse nye skud som du kan høste næste vinter og bruge til flettepil.
    Når sneen ellers tillader det, vil jeg gå ud og klippe mine flerårige... Hvordan tørrer du de flerårige til læhegn?
    og Julemor

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Ja herligt jeg er med på en kigger hele vejen igennem
    Jeg har tilladt mig at flytte dit emne op i pileflet, for det er godt nok noget vi alle kan lærer noget af.

    Det er helt i orden - tænkte selv på det da det var for sent

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    Når sneen ellers tillader det, vil jeg gå ud og klippe mine flerårige... Hvordan tørrer du de flerårige til læhegn?
    Klip sideskud af og bundt dem - stil dem i et udhus eller under halvtag. På den måde vil det tage uger før de er tørre og hvis du er tidligt ude med dit hegn kan du nå at flette af det halvtørre. Det er dejligt smidigt at arbejde med. Hvis det bliver helt tørt skal det blødes op igen før brug. Det kan man gøre ved at grave en rende i passende længde og lægge en presenning i, men det kan du altså springe over, hvis du bruger det i løbet af foråret.

  4. #14
    hannetroelsen Gæst

    Smiler Plastik til stiklinger

    Hvor kan man få fat i den sorte plastik?

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Den sorte plastik køber du på 'foderstoffen'. Det er den samme som landmændene bruger til roekuler og den slags. Den er ret tyk og 12 m bred (såvidt jeg husker)og den er meget nem at arbejde med, så længe det bare er vindstille Når man planter pilestiklinger, prikker man hul i plastik og ned i jorden med f. eks en stor skruetrækker (som ikke skal bruges som sådan mere) eller noget lignende, der tåler den barske behandling.

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Citat Oprindeligt indsendt af Inge K Se meddelelser
    Klip sideskud af og bundt dem - stil dem i et udhus eller under halvtag. På den måde vil det tage uger før de er tørre og hvis du er tidligt ude med dit hegn kan du nå at flette af det halvtørre. Det er dejligt smidigt at arbejde med. Hvis det bliver helt tørt skal det blødes op igen før brug. Det kan man gøre ved at grave en rende i passende længde og lægge en presenning i, men det kan du altså springe over, hvis du bruger det i løbet af foråret.
    Jeg fik aldrig sagt tak for svar Jeg har endnu kun lidt pil, der har fået lov at gro nogle år... Men dem har jeg så "høstet" idag (og siden sat ind i skur). Og så står der gæslingegrene til langsom videre drivning i havestuen nu Tror, jeg vil prøve med mit beskedne udbytte at lave noget klatrestativ til Lathyrus i år...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Det lyder som en god idé med et klatrestativ til dine lathyrus, når du ikke har så meget. Dog skal du regne med at pilen skyder da den tager meget lang tid om at 'dø' helt. Men det har også sin charme
    Jeg har oplevet at en enkelt pil i et klatrestativ skød fine små blade selv om stativet blev lavet i marts af pil, der var høstet året før i januar. Så der er næsten gro-garanti på dine

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jamen så er der da også noget grønt, hvis Ærteblomsterne skulle svigte Det kan ikke skade dem med, at Pilen er frisk vel?
    og Julemor

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Nej det kan det ikke. Pilen bruger noget af næringen i potten, men måske kan de udnytte at de gror sammen med ærteblomsterne, der samler kvælstof i rødderne. Det ender nok med at du har Bornholms flotteste lathyrusbeplantning

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Værre ting er hændt mig Takker! Skal du selv lave klatrestativer i år? Så kunne jeg nemlig godt tænke mig at se dem
    og Julemor

Side 2 af 9 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •