Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Min gamle nisse

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460

    Min gamle nisse

    Synes lige jeg ville vise jer min gamle nisse. Jeg har egentlig 2 af dem men det var kun den ene af dem der ville fotograferes ;)

    Nisserne er fra min barndom. Oprindelig var der 3 nisser, og så var det sådan at mine brødre og jeg i julemåneden hver fik 1 nisse at lege med. Vi måtte beholde den lige indtil juletræet skulle pyntes, derefter skulle nisserne ind og sidde på grenene og passe på juletræet. Jeg har selv fortsat denne tradition, og det har ungerne elsket hvert år. Selv i dag, hvor min hjemmeboende datter er 21, forlanger hun at få sin nisse, og det er den der gerne ville fotograferes, den sidder ved siden af hendes seng :)
    Det er jo nogle gamle nisser, og de tåler nok ikke så meget leg i dag, så om de også holder til børnebørnene - det vides ikke med sikkerhed.
    Meeen man ved jo aldrig med nisser ;)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Å hvilken kær traditon og så hyggelig , jeg tror godt nisse vil være med til at komme i kommende børnebørn hænder
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Tak Hundeuld. Ja det er sådan noget, der for mig gør julen til noget dejligt. Jeg husker min egen jul som noget magisk. Det var en aften hvor vi fik sodavand, hvor vi fik lov til at komme ind i vores mormors fine stue som ellers var lukket af hele året, fik lov at drikke af de fine krystalglas og spise af det fine stel der var så smukt, og i julemåneden lagde nissen små gaver ved min seng en gang imellem. Og så var der de der nisser som vi hver fik én af og måtte lege med hele julemåneden. Mor gjorde dem lidt til noget "levende" ved at fortælle at deres opgave var at passe på vores juletræ, så jeg snakkede meget med min nisse og var overbevist om at den også passede på mig hvis jeg også passede på dén.

    Er julen mon lige så magisk for børnene i dag?
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Sep 2010
    Geografisk sted
    møn
    Indlæg
    338
    nej hvor hyggeligt... sådan en havde vi også da jeg var barn... sjovt at se den igen....
    knus lykke

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Hvor er den bare sød. Den ligner lidt, den jeg havde, der havde en snor i hovedet, og så kunne den holde armene omkring sine ben (hmmm....det giver vist ikke helt mening)
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Sep 2010
    Geografisk sted
    møn
    Indlæg
    338
    Citat Oprindeligt indsendt af bubbihund Se meddelelser
    Hvor er den bare sød. Den ligner lidt, den jeg havde, der havde en snor i hovede, og så kunne den holde armene omkring sine ben (hmmm....det giver vist ikke helt mening)
    gir fin mening, det var jo sådan en jeg også havde
    knus lykke

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    07 Feb 2009
    Geografisk sted
    6870 Ølgod
    Indlæg
    441
    Sådan en findes også i vores hjem - vi har nogle gange snakket om, at det måske egentlig er en alf - vi tænker på kraven?
    Han placeres altid på en trærod, der har fast plads i stuen - hvis han falder ned er der en, der har sagt noget der ikke passer!!? : )

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Herlev
    Indlæg
    167
    Jeg havde også sådan en nisse som barn der kunne have armene rundt om sine langeben. Jeg legede meget med min og den var slidt og hullet så den er røget ud.

    Jeg har til gengæld en nisse som min farmor syede til mig som jeg fik i julegave da jeg var 5 år. Det er en nisse på over 1 meter men han kommer frem hvert år. Jeg er meget glad for den nisse så det er ikke en som børnene må lege med.
    Varme rokke-kram
    Connie

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    14 Jul 2008
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    0
    Sådan en nisse var der da også i mit barndomshjem.
    Gad vide hvor den sidenhen tog vejen hen?
    Nu savner jeg den da helt.

    fra lause - medlem af Krea Hafnia *250*

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Den ene af mine nisser har også sammensyede arme, så den kan sidde med armene rundt om benene, eller hænge. Synes de er lidt søde, de der gamle nisser :)
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •