Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emner: Påsketraditioner i familien...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    10 Oct 2006
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    44

    Påsketraditioner i familien...

    Nu er påsken jo ovre os, og hvilken kærkommen lejlighed til at spørger jer om jeres påsketraditioner. Pynter i op til påske, spiser i påskefrokost eller har i en speciel lille ting eller to som i plejer at lave i denne tid fyldt med påskeæg, harer, lam og kyllinger ?!?
    Masser af varme rokkekram
    Jenny

    Støt projekt "Varmestuen" - strik sokker, huer, halstørklæder og fingerløse handsker

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nå Jenny du kom nok i tanke om det her igår, da din far på trods af din alder, skulle gemme påskeæg for dig, og du så skulle ud og finde dem via det brænder osv.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    10 Oct 2006
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    44
    Tjaaa...lidt i den retning
    Masser af varme rokkekram
    Jenny

    Støt projekt "Varmestuen" - strik sokker, huer, halstørklæder og fingerløse handsker

  4. #4
    Dorit Gæst
    åhhhhhhhhhhh ja visse ting bliver man aldrig for gammel til...jeg kan osse väre bange for at det kommer til at hänge ved her i huset...påskeägne fra far og mor de skal gemmes om morgen på påskeaften...det vil sige Lördag....den tradition er min äldste bare helt vild med...sååååååååå drengene er begyndt at köbe påskeäg til hinanden...og så gemmer dem...og hvad der så gemmer sig i sådan et äg kan man aldrig vide.
    Ellers er her ankommet nogle äg til de unge herrer...deres bedsteforäldre stoppede for mange år siden.
    Meeeeen jeg elsker trationer der bringer gläde...og så kan man jo ellers fylde äget med andet end slik hvis det er det....for det er der jo så bestemt ingen brist på her i huset under påsken.
    jeg har osse selv fået påskeäg da jeg var barn...meeeeeeen det stoppede, nå jeg blev teenager...jeg har en veninde der ved hvor tosset jeg er i alt der har med påske at göre...så hjalp jeg vist nok hende en gang til påske...og så fik jeg et gammelt porslänsäg der var ens med med det min bedstemors stel (som jeg bare syntes var noget af det smukkeste)og det var helt fyldt op med chokolade...Håkan blev rigtig glad for chokoladen...og det fine äg står altid fremme...osse selv om det ikke er påske
    Ellers er påsken for mig fred og ro....med masser af hygge...gerne lidt frisk luft i haven til lidt luening...den er den gang om året jeg nyder at lue.
    og så ingen påske uden det store påskebord

  5. #5
    bagger Gæst
    Traditioner, ja.
    Vi skal have "skidne æg" i løbet af påsken, gerne flere gange og vi starter med en sild og derefter æg, dertil får vi øl og snaps. Lækker og stærkt.

    Vi skal også have lammekølle og i år har vi kombineret køllen med gæster, så lang fredag kl. 17 kommer min mands søskende med påhæng til spisning, vi bliver 14. Og måske kan det blive en tradition fremover med søskendekomsammen lang fredag, det vil da være dejligt.

    Ellers skal vi besøge et hold venner og ellers slappe af.

    Nåååår, ja min søn har også fødselsdag, i dag, så vi skal til kaffe i eftermiddag.

  6. #6
    Viktoria Gæst
    Jeg kan ikke huske om vi i min familie har traditioner i påsken.

    MEN vi har altid pyntet op og mødtes i påsken da der er helligdage.
    Vi får så en god frokost og hygger os med håndarbejde bagefter.
    Min Moder og jeg har jo altid et håndarbejde i gang. (bdm)

  7. #7
    Annie Fryd Gæst
    Da jeg jo ikke er kristen, men asatro, fejrer jeg ikke påsken i traditionel forstand. For mig begynder foråret ved jævndøgn, det er ny begyndelse, nyt liv, naturens opvågning, frø der såes og spirer...

    Jeg elsker at pynte mit hjem efter årets gang, lige nu er det med forårets bebudere, blomsterløg i kurve, pilekranse, kulørte æg, grene i krukker m.m.

    Men et godt dækket frokostbord med hele molevitten og snaps til, det sætter jeg stoooor pris på!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så har pigerne været på påskeægjagt... Påskeharen har tidligt imorges, før det blev lyst, hoppet rundt i stuen og tabt æg ud af sine kurv I år havde pigerne lært en sang, som blev sunget, mens jeg til sidst fordelte æggene imellem dem. Det er en slags "tampen brænder"-sang, som vi også skal bruge senere, når æggene fra bedsteforældrene skal frem. Et æg bliver gemt og jo nærmere den der leder kommer på det, jo højere synges sangen:

    Der har været en lille påskehare
    Den har lagt et påskeæg
    Og jeg ved også hvor den har lagt det
    For den har nemlig sagt det

    Kig oppe, kig nede, prøv om du kan lede
    Kig ude, kig inde, prøv om du kan finde
    det lille påskeæg.

    GOD PÅSKE
    og Julemor

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herligt herligt, hvilken melodi har du lavet til den ?

    Dejligt i hygger med pigerne...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Herligt herligt, hvilken melodi har du lavet til den ?

    Dejligt i hygger med pigerne...
    Jeg kan ikke tage æren for den. Det er en, de har lært i skolen og melodien er helt sin egen - jeg kendte den ihvertfald ikke i forvejen.

    Kommer lige i tanke om min egen skoletid, hvor min regning/matematiklærers påskehøne hvert år lagde chokoladeæg, som hun havde med sidste dag før ferien
    og Julemor

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •