Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 27

Emner: *boller*??

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Vi kan ikke være mere enige i at jo grovere jo bedre - men må indrømme at jeg også - ind imellem - syntes groft = tørt og kedeligt.
    Og når man nu er udstyret med en familie der IKKE er til kerner undtagen hvis det er i rugbrød - så må man jo forsøge at gøre maden så sundt som muligt - trods alt...

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    07 Mar 2010
    Geografisk sted
    Midtsjælland
    Indlæg
    42

    Hvid hvedemel

    Hvid hvedemel er sådan set det ægte gammeldags hvedemel
    I alm. hvedemel er der hverken kim- eller skaldele, d.v.s. man har fjernet alt det sunde.
    I hvid hvedemel er alle kim- og skaldele stadig i melet.
    På den lokale mølle køber jeg økologisk rugmel og hvedemel, og det hvedemel er fuldstændig magen til hvid hvedemel, blot er det økologisk.

    Så hvis der er manipuleret med noget, så er det med det alm. hvedemel. ;)

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    16 Aug 2010
    Geografisk sted
    Tølløse
    Indlæg
    259
    Citat Oprindeligt indsendt af Janneha Se meddelelser
    Vi kan ikke være mere enige i at jo grovere jo bedre - men må indrømme at jeg også - ind imellem - syntes groft = tørt og kedeligt.
    Og når man nu er udstyret med en familie der IKKE er til kerner undtagen hvis det er i rugbrød - så må man jo forsøge at gøre maden så sundt som muligt - trods alt...
    Jeg vil da gerne give mit besyv med , jeg mener at vide : spelt er en gammel kornsort , håber jeg har ret .
    Jeg bruger det glad og gerne
    Mange strikkehilsner Connie

    Ting tar' tid

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uha jeg ved ikke så meget om de forskellige typer mel, andet min børne lærdom, men nu skal jeg fortælle hvad jeg gør, jeg vejer aldrig mel eller for den sags skyld noget andet til mine brød, jeg tager 3 dl lunken vand - 1 æg -1 pakke gær hvis det skal gå hurtig, ellers en halv -1 dl god olie -salt - lidt sukker til at få gæren igang med, derefter hælder jeg alt muligt i dejen, det kan være kerner - hvedmel - grahamsmel - rugmel - nødder -æbler - kolde kartofler - krydderurter osv.indtil dejen er samlet, deler det i 16 boller 225 grader i en kold ovn i ca 25 min og vupti så er der mad til morgenbordet og aftensmad og alt det midt imellemog de er meget længe om at blive tørre.
    Sidst redigeret af hundeuld : 07-02-2013 kl. 11:52
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #15
    Nora Gæst
    Jeg er stor tilhænger af groft brød, men det skal også være lækkert. Har fundet en rigtig god opskrift på langtidshævet brød/boller som jeg bruger. Det giver brødet mere smag og gør at det ikke bliver tørt og kedeligt. Dejen røres sammen med en dejske og hæver i skål på køkkenbord eller i køleskab alt efter, hvor hurtigt det skal gå. Sættes på plade med grydeske, hvis det er til boller. Super nemt og hurtigt.
    Jeg har fået meget ros af mine gæster når der er nybagte boller søndag morgen. Det er ingen sag, når dejen er rørt sammen om aftnen så det bare er at "klatte" dejen på en plade og bage dem medens man er i bruseren.
    Nora

  6. #16
    Jeanne Thøgersen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Uha jeg ved ikke så meget om de forskellige typer mel, andet min børne lærdom, men nu skal jeg fortælle hvad jeg gør, jeg vejer aldrig mel eller for den sags skyld noget andet til mine brød, jeg tager 3 krus lunken vand -1 pakke gær hvis det skal gå hurtig, ellers en halv -1 dl god olie -salt -lidt sukker til at få gæren igang med, derefter hælder jeg alt muligt i dejen, det kan være kerner - hvedmel - grahamsmel - rugmel - nødder -æbler - kolde kartofler - krydderurter osv.indtil dejen er samlet, deler det i 16 boller 225 grader i en kold ovn i ca 25 min og vupti så er der mad til morgenbordet og aftensmad og alt det midt imellemog de er meget længe om at blive tørre.
    En stor tilhænger af din fremgangsmåde det er lige mig ikke så meget pjat.

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Der er da ikke noget der er mere tørt og kedeligt end hvidt franskbrød og sigtebrød.

    Grovbrød er mere klægt i dejen og derfor lidt mere "vådt" indvendig.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    07 Mar 2010
    Geografisk sted
    Midtsjælland
    Indlæg
    42
    Citat Oprindeligt indsendt af Lotos Se meddelelser
    Jeg vil da gerne give mit besyv med , jeg mener at vide : spelt er en gammel kornsort , håber jeg har ret .
    Jeg bruger det glad og gerne
    Ja, spelt er en gammel kornsort.
    Camilla Plum havde på et tidspunkt et program hvori hun lærte fra sig om disse ting.
    Jeg er sikker på, at man kan google sig frem til noget af det.

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Igår da jeg stod med fingerne dybt begravet i en gang bolle dej, ringede telefon , hvorfor gør den det altid, det er umuligt at tage telefon med dej finger nå vores venner var ved Odense og skulle til København, men de ville lige slå et smut forbi os ( ca. 100 km ekstra ) for en kop kaffe, det var hyggeligt de ville det, så blev der lige lavet nogle snegle også af bolle dejen. IMG_2437.jpgJeg tog en ostehøvl og filene tynde margarine flager af , puttede brunsukker blandet med kanel oven på den udrullet dej , de smagte godt intet tilbage da de var gået..


    Dejen indlæg 14
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Idag har jeg lavet boller ved solcelle energi, det er de første jeg har bagt uden at strøm fra el nettet boller.jpg
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •