Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 27

Emner: *boller*??

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Nov 2009
    Geografisk sted
    4621 Gadstrup
    Indlæg
    114

    *boller*??



    jeg står på hovedet i køkkenet lige nu . Skal holde pigejulefrokost i aften og har planlagt at bage et brød til maden som egentlig bare er bagt af hvedemel.
    Der skal 12 dl hvedemel i men ville egentlig gerne gøre det lidt mere groft ved at bruge noget fuldkorns rugmel men hvor meget skal jeg putte i af det / reducere mængden af hvedmel for at det ikke går ud over hæveevnen i brødet ????

    Det er et brød som kun bliver bagt med 25 gr gær - hæver bare 1 gang i halvanden time og så bages 20m min .

    Nogen der har et bud på hvor meget fuldkornsrugmel jeg skal bruge ?????

  2. #2
    Tina Gæst
    Jeg tror ikke jeg ville skifte mere end 1/4 af hvedemelet ud.

    God fornøjelse.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Jeg ville slet ikke bruge fuldkornsmel af nogen slags men skifte ud med "hvid hvede" som har helt samme bageevne som hvedemel og alligevel indeholder 12% kostfibre/100g. Det bruger jeg i alt også kager og skifter ca halvdelen af hvedemelet ud.
    Skal lige nu til at bage pandekager og dem bruger jeg ren hvid hvede til

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Herlev
    Indlæg
    167
    Jeg er stor tilhænger af grahamsmel som jeg bruger rigtig meget. Jeg vil mener at du skal bruge 1/4-1/3 grahamsmel i din opskrift.
    Varme rokke-kram
    Connie

  5. #5
    Tina Gæst
    Jeg bruger også ofte grahamsmel og der skifter jeg 1/3 af hvedemelet med grahamsmel.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Nov 2009
    Geografisk sted
    4621 Gadstrup
    Indlæg
    114

    Hvid hvede ???

    Citat Oprindeligt indsendt af Janneha Se meddelelser
    Jeg ville slet ikke bruge fuldkornsmel af nogen slags men skifte ud med "hvid hvede" som har helt samme bageevne som hvedemel og alligevel indeholder 12% kostfibre/100g. Det bruger jeg i alt også kager og skifter ca halvdelen af hvedemelet ud.
    Skal lige nu til at bage pandekager og dem bruger jeg ren hvid hvede til
    øøøøhhh det kender jeg ik ??? Hvor køber man det ?

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Nov 2009
    Geografisk sted
    4621 Gadstrup
    Indlæg
    114

    Resultatet :

    Citat Oprindeligt indsendt af Tina Se meddelelser
    Jeg tror ikke jeg ville skifte mere end 1/4 af hvedemelet ud.

    God fornøjelse.
    Skiftede 2 dl hvedemel ud med 2 dl fuldkornsrugmel+1 dl solsikkekerner.
    Super fint resultat

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    11 Aug 2010
    Geografisk sted
    Odder
    Indlæg
    456
    Nanse, det lyder altså også lækkert. Jeg hører dog til dem, der synes at rugmel har en meget bitter smag, så
    jeg bruger Emmer eller Spelt - de fås begge både i grov og finmel og i grahamstyper - og så langtidshævning med ca 5 - 10 gr gær.
    Det speltmel man kan få i dag, blandet med f.eks durum giver også brød med meget mere substans end alm hvedemel.
    Gode ønsker til alle hele året
    Kom nu vinter

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Det købes i større velassorterede supermarkeder. Og jeg bruger sommetider spelt i stedet for men det giver en mere "klistret" dej syntes jeg.

    Man skal ikke forledes til at tro denne mel kan gøre det ud for "rigtig" fuldkornsmel. Maven får slet ikke samme at arbejde med som ved rugbrød - men det er dog sunnere end alm hvedemel. Og den giver en dej der er god at arbejde med og et brød der ikke bliver tørt på nul komma dut.

    Der er mange debatter om den mel men det jeg forholder mig til er, der står på pakken der er 12% kostfibre i - andet har jeg ikke tænkt over i min brug af det. Hvordan man få melet frem ved jeg ikke - hvad farve det har hvorfor osv.. Nogen vil mener det er fødevaremaipulation med denne type mel men på de anden side foregår det jo mange steder desværre... Så længe ingen fortæller mig det er direkte sundhedsskadeligt bruger jeg det med god samvittighed - der er trods alt mere kostfibre i, end alm hvede

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Ja! Godt med kerner, havregryn, valnødder, grahamsmel og lignenede ting. Alt det hvide mel (hvedemel) er usundt. Jo grovere brøddet er des bedre.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •