Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 27 af 27

Emner: *boller*??

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Er der nogen der skal lave boller idag ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #22
    Michsus avatar
    Michsu er offline Depotbestyr for Limfjordsgruppen + Varmestuestrikker
    Tilmeldingsdato
    29 Feb 2012
    Geografisk sted
    Vodskov
    Indlæg
    567
    Nææ, for jeg bagte en stor portion gulerod/solsikkekerne-boller igår.

    men jeg har lige et hint iflg. Karolines køkken, mht til gær :



    Gær
    Gær er en ren kultur af gærceller, der købes frisk i pakker a 50 g. Gær kan også købes som tørgær i små poser a 11,8 gram - ca. 4 tsk - der svarer til 50 g frisk gær. Når gærcellerne nedbryder sukkerarter i dejen, dannes der alkohol og CO2 (kuldioxid), der får dejen til at hæve.

    Væsken, som den friske gær røres ud i, skal være "lillefingervarm" (37 grader), er den varmere bliver gærcellerne dræbt. Gær tåler heller ikke at blive rørt ud i salt eller sukker. Modsat frisk gær, skal tørgær blandes omhyggeligt i melet, før selve brødbagningen går igang, og dejen skal æltes lidt længere end ved brug af frisk gær.
    Limfjordsgruppen

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    jeg lægger bare en åben plastpose frem, som jeg lige kan stikke hånden i, hvis jeg skal tage telefonen el. lgn... problem løst
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Jeg plejer at ta 1l vand, 50 gram gær, en skvis salt og en stor skvis sukker, div mel og kerner ... eller som man lyster :)
    Dejen kommer i køleskabet, og oftest former jeg boller til morgenmad/madpakker, ind i ovnen natten over, tænder når jeg står op, 25-30 min senere er der nybagte boller til morgenbordet :)

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Så er der leget lidt med bolle dej i dag, opskrift indlæg 14

    onkelCarl_1.jpg dejen er den samme men her er der lavet 2 forme med hver sin tykkelse af dejen og fyldet er total anderledes end jeg har prøvet før - Markroner -kokosmel - brunsukker og sirup. Jeg er ude på at finde en afløser til brunsviger

    onkelCarl_2.jpg så er det hele færdigt og ja der er kun den ½ af den store tilbage og 3 boller, så om det kunne spises :) Jeg vil dog lige prøve noget andet til at binde fyldet sammen en brun farin, måske..... lidt likør, siruppen gjorde skorpen yderst sprød, jeg forsætter med at lege; men der skal gå et par dage, ellers kan vi rulle rundt på maverne.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Hvad med honning?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139
    ja du siger noget Lene
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •