Hej Alle.

Jeg lærte en ny, fiks teknik i går, og ville dele med jer andre: Navajo knitting. Det er oprindeligt en teknik for håndspindere, kaldet Navajo plying, men på dette klip kan I se hvordan man kan gøre det mens man strikker: Navajo Knitting.

Klippet er på engelsk, men billederne illustrerer fint hvad der forgår. I store træk går det ud på at man laver en laaaaang, fingerhæklet kæde ud af sit tynde garn, og så strikker direkte af "kæden", som nu er tre tråde tyk. Ind imellem løber man tør, stopper op og hækler endnu et stykke kæde, og strikker så videre.

Jeg så det på Ravelry i går, og lavede straks en lille prøveklud. Det gik fint, så i dag er jeg i gang med at strikke en hue med én tråd restegarn, og én tråd der er Navajo viklet, hvis man ellers kan kalde det det

Jeg har flere gange strikket varmestuehuer med én tråd restegarn (typisk acryl) og tre tråde helt tyndt merino lace-garn, for at give både varme og blødhed, men det bliver hurtigt bøvlet med alle de tråde. Det her er meget nemmere, og giver samme tykkelse.

(Lace-garnet er købt super billigt hos Colourmart i England. Ind imellem sælger de restesæt på deres eBay-side, med 500g i mange forskellige farver til omkring 160 danske kroner + porto.)