Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: Hjælp til opskrift

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    30 Oct 2010
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    25

    Hjælp til opskrift

    Hej
    Da jeg er helt ny i hækleverden, håber jeg på lidt hjælp til at tyde en opskrift.
    Jeg har kastet mig ud i at hækle en elefant til min datter, måske for stor en mundfuld, nu må vi se :)

    Opskriften starter sådan:
    1

    Slå 4 lm op afslut med km


    2

    Hækl 9 fm rundt i cirklen af luftmasker.


    3

    Hækl 2 fm i hver maske.


    4

    Hækl 2 fm i hver 3. maske.


    5

    Hækl 2 fm i hver 4. maske


    6

    Hækl 2 fm i hver 5. maske


    7

    Hækl 2 fm i hver 6. maske.


    8

    Hækl 2 fm i hver 7. maske.


    9

    Hækl 2 fm i hver 8. maske.


    10

    Hækl 2 fm i hver 9. maske.

    Det går fint til om med 3 punkt
    Derefter er jeg meget i tvivl, skal jeg kun hækle de 2 fm i hhv 3., 4., 5. maske osv., eller skal jeg hækle én fm i maskerne i mellem ? og hvordan ved jeg at nu skal jeg hækle i 2 fm i 3., 4., 5. m osv.

    En anden ting, som står senere i opskriften
    14

    Hækl 20 omgange uden udtagning.


    15

    Hækl hver 12. og 11. maske sammen på hele omgangen. Hækl 1 omgang uden indtagning.


    16

    Hækl hver 11. og 10. maske sammen på hele omgangen. Hækl 1 omgang uden indtagning.


    Det er det med hvad menes med at hækle 12. og 11. maske sammen, hvordan gøres det ? og hvad menes der med hækl 1 omgang uden indtagning ?

    Håber der er nogen som kan forstå det jeg skriver, og kan forklare det så jeg forstår :)

  2. #2
    lis ai Gæst
    omg 4: du hækler * 2 fm og derefter 2fm i den 3.fm* og så gentager du
    2 fm og 2 fm i den samme m.

    En omgang uden udtagninger eller indtagninger hækler du bare omgangen rundt med det antal masker du er nået til.

    Når du skal hækle masker sammen foregår det igen med masker enkeltvis.
    D.v.s. du hækler 10 fm i hver sin maske og derefter hækler 11 og 12 sammen, ved at tage ned i maske 11 og tage løkken på nålen, så hækler du ned i maske 12 og tager løkken på nålen, ialt 3 løkker på nålen og så hækler du masken færdig igennem 3 løkker. Så fortsætter du med 10 fm og hækler igen maske 11 og 12 sammen.

  3. #3
    lis ai Gæst
    Det vil være en god ide at sætte en farvet tråd, så du kan se hvor omgangen begynder.
    Når du hækler fastmasker rundt vil rækken altid forskyde sig en maske mod højre.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Velkommen på Rokken

    Her kan du se hvordan du laver en fm-indtagning = hækler to masker sammen:

    http://www.youtube.com/watch?v=JcycT1YmSSM
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    30 Oct 2010
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    25
    Tak :)

    I skal have mange tak for jeres gode forklaringer, som lige præsis var nok til at der gik en lys op for mig
    Nu lyder det hele mere logisk ;)

    Men men til min store skræk opdagende jeg, at man skal lave en vendemaske ved hver omgang. Troede kun det var når man hæklede frem og tilbage :(
    Jeg har jo bare hæklet rundt og rundt, hvad har det af konsekvenser for mit arbejde ?
    Nu var jeg ellers kommet så lange (synes jeg selv ) som til punktet hvor jeg skal hækle 20 omgange uden udtagning.

  6. #6
    lis ai Gæst
    Ja der bliver en forskel som du kan se af de to vedlagte billeder, så det er jo en smagssag.
    Når du bruger vendemasken = luftmaske skal du afskutte alle omgange med en kædemaske i denne luftmaske.
    Billede 1 er hæklet i spiral uden luftmasken og billede 2 med luftmasken og afsluttende kædemaske.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Mar 2010
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    444
    Det med at hækle rundt er, som før beskrevet, også mit problem. Jeg kan se på Lis' at det heller ikke bliver lige over hinanden, hvis man bruger en km i lm (som kan være svær at se, synes jeg).

    Især hvis det er i andet end bomuld, og man bruger tyndt garn og tynde nåle

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Oct 2010
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    25
    Lis ai : Tak, det er rart at høre/se at det ken gøres på begge måder ;) så behøver jeg ikke at ærge mig så meget.
    Jeg forsætter bare med at hækle rundt, så er jeg da fri for at trævle det hele op igen.
    Så må jeg prøve den anden metode en anden gang :)

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    30 Oct 2010
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    25
    Hej :)

    Så har jeg endnu et spørgsmål til elefanten, som jeg håber i kan/vil hjælpe mig med.

    http://www.cchobby.dk/ide/752-haeklet-elefant/

    Jeg er kommet til punkt 28, hvor der står at jeg skal hæfte enden på snablen. Jeg går ud fra at jeg bare skal klippe snoren og hive den gennem masken, så den strammes.
    Men synes det lyder mærkeligt at der skal være hul i snablen, når man nu læser næste punkt ???

    Eller forstår jeg det forkert ?

    Hvis det virkeligt er rigtigt, hvordan afslutter jeg så bedst snablen, så den bliver "tæt"

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Hvor mange masker har du tilbage?

    For det er jo rigtigt, at der skal være hul, fordi der skal puttes fyld ind gennem snablen.

    Jeg ville bare have en lang garnende tilbage, og derefter sy hullet sammen. Men det kommer helt an på hvor mange masker der er tilbage.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •