Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Hjælp - skal til at spinde strømpegarn

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2010
    Geografisk sted
    Bylderup-Bov
    Indlæg
    5

    Hjælp - skal til at spinde strømpegarn

    Hejsa

    Som nogen måske har læst under "hvem er jeg", så har jeg for snart 18 år siden lært at karte, spinde og tvinge på Ringe Efterskole. Den gang lavede jeg en del garn, om end af svingende kvalitet.

    Nu har jeg så fået min egen rok foræret af en nabo, plus noget uld, og nu vil jeg gerne lave noget strømpegarn.

    Det er planen at det skal være lidt kraftige sokker, gerne til træsko og gummistøvler når jeg skal i haven.

    Hvor mange tråde bør jeg putte i garnet?
    Er det bedre at spinde tyndt, og så tvinde 3-4-5-6 tråde i garnet, eller bør jeg spinde lidt mere tykt, og kun tvinge 2-3 tråde i garnet?

    Nogen der har nogle input??

    Hilsen
    Gert

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    24 Sep 2010
    Geografisk sted
    Fredensborg
    Indlæg
    166
    Citat Oprindeligt indsendt af kirill Se meddelelser
    Hejsa

    Som nogen måske har læst under "hvem er jeg", så har jeg for snart 28 år siden lært at karte, spinde og tvinge på Ringe Efterskole. Den gang lavede jeg en del garn, om end af svingende kvalitet.

    Nu har jeg så fået min egen rok foræret af en nabo, plus noget uld, og nu vil jeg gerne lave noget strømpegarn.

    Det er planen at det skal være lidt kraftige sokker, gerne til træsko og gummistøvler når jeg skal i haven.

    Hvor mange tråde bør jeg putte i garnet?
    Er det bedre at spinde tyndt, og så tvinde 3-4-5-6 tråde i garnet, eller bør jeg spinde lidt mere tykt, og kun tvinge 2-3 tråde i garnet?

    Nogen der har nogle input??

    Hilsen
    Gert
    Hej krill

    Det er helt op til dig selv hvor mange tråde du vil have garnet i.

    Men hvilken my er ulden. Altså finheden i ulden´s fiber?
    hvis det er meget fint uld vil jeg nok lave 3-tråds garn.
    Når jeg spinder garn til sokker er det af 25my og 2-tråds garn.

    Her er et billed af et par sokker i 25my 2-tråds garn og strikket på pind nr. 2½.
    billed.jpg

    MVH Camilla

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2010
    Geografisk sted
    Bylderup-Bov
    Indlæg
    5
    Hej Camilla
    Tak for dit svar.
    Jeg har ingen ide om hvor tyk ulden er, eller hvad det er for noget uld. Det er noget jeg har fået foræret.
    Men jeg vil prøve at spinde med henblik på at tvinde 2-3 tråde sammen.

    Hilsen
    Gert

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2010
    Geografisk sted
    Bylderup-Bov
    Indlæg
    5
    Hej igen.

    Nu har jeg fundet ud af hvad det er for noget uld.
    Det er Merino eksta fin uld.
    Det er farvet blåt, og det er i bundter på 50 gram, de fleste viklet sammen uden noget label på, men jeg fandt nogle stykker i bunden af posen hvor der var label på.
    Det er noget jeg har fået fra "Korup Uldbutik", da den lukkede sidste år, ligesom det var derfra jeg fik rokken.
    Ulden er kartet, farvet, og rullet op, lige klar til at spinde.

    Kan dette uld bruges til strømpegarn?
    Og skal jeg satse på 2-3 trådet garn?

    Hilsen
    Gert

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Er korup uld butik lukket? Har det ikke bare fået ny ejer?
    Nå, til strömper. Extra fine merino er det mest läkre du kan få, höjst sandsynlig 18-19 my. Til gengäld er det også det mendste holdbare. Du kan spind det meget tynd. Jeg vil gi´godt med omdrejning både i spindning og tvinding og gör 3 tråd.
    Here er noget 3 tråd jeg har spundet og Camilla har strikket.
    Hm, billedene kan jeg ikke få ind så jeg må pröve senere

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2010
    Geografisk sted
    Bylderup-Bov
    Indlæg
    5
    Hej

    Jo det er vist rigtigt nok. Det var mine naboer der havde korup uldbutik, de har valgt at lukke den, og har overdraget/solgt den til en anden, men ikke her i samme by, jeg er faktisk ikke klar over hvor den i dag er placeret.

    Så den er lukket her, men fortsat et andet sted, hvor de fleste ting er overdraget til, men min nabo havde nogle få ting tilbage, som jeg så har fået, bl.a. rok og uld.

    Hilsen
    gert

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Whoops, nu har jeg dårlig samvittighed. Liz og Kaj er gode venner. Nu må jeg hellere ringe til dem

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •