Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Tinens 2010

  1. #1
    Tinen Gæst

    Tinens 2010

    For at få mig selv i gang med at producere lidt mere, var det måske en god idé med en færdigt-arbejde-tråd :)

    Tøjet på billederne er syet tidligere i år, da vi skulle på vores årlige ferie i Ribe Vikingecenter.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tinen Gæst
    Detalje fra ærmet på min datters kjole. Absolut ikke autentisk, men sjovt at lave, og hun er så lille at det næsten ikke ses ;) Kjolen er i lys grøn nældestof, tråden er hør.

    Og hendes fine nålebundne hue, som jeg desværre ikke har billeder af i brug derovre fra - den var ellers bare så sød på.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    hvor er det flot det du har lavet
    .. Fed kappe og buks din søn har på .. og hesten han sidder på vil jeg gerne eje
    og din datter er da heller ikke til at stå for i den fine vugge med sin kjole på
    Huen i nålebinding er flot lavet

  4. #4
    Tinen Gæst
    Tak skal I have :) Hvor er I søde.

    Mht. nålebinding er jeg selvlært via youtube. Jeg har ingen opskrifter, men skal nok lægge nogle links ind til de hjemmesider jeg har lært det fra. Det bliver nok i aften, da "de dejlige unger" begge er småsløje efter vaccination

    Jeg har kigget meget på de her videoer, især dem fra Pittyommen: http://www.youtube.com/watch?v=2gBknsoqi8U

    Den bog jeg har været mest glad for, er den der hedder Nålebinding af Helga Steffensen. Jeg fandt den til 75 hos min lokale boghandler, den havde de vist haft på hylden meeeget længe :) Den er udsolgt fra forlaget.

    Hvis du nu boede i nærheden, ville jeg meget gerne vise de få forskellige sting jeg kan. Så skulle jeg nok lige læse op på de forskellige navne (efter fundene naturligvis), så du kunne imponere dine vikinger
    Når først man kender lidt til det, er det nemt at lære nye sting, som man lige kan få vist på et marked.. problemet er bare at huske dem alle.

    På denne side http://www.museion.dk/viking/sokker.htm er der opskrift på sokker. Som hun selv skriver er stinget ikke som fundet, men til gengæld er det elastisk ;) Jeg har ikke selv lavet sokker som disse, men "finder på dem" hen ad vejen, i starten brugte jeg beskrivelsen på siden til at få begyndt. Enten er mine sokker bare et rør (hvis stinget er elastisk nok), ellers laver hæl ved at køre frem og tilbage et stykke, så jeg får et knæk.

    Der er også denne side: http://naalebinding.blogspot.com/201...ng-til-fx.html

    Spørg, hvis det ikke giver mening :)
    Sidst redigeret af Tinen : 29-10-2010 kl. 19:57 Årsag: Link tilføjet

  5. #5
    Tinen Gæst
    Jo, jeg starter også i toppen af huen, og arbejder i ringe. Jeg tager ud ved at lave to sting i samme løkke, og så prøver jeg at huske at fordele dem jævnt.. Jeg nålebinder i uld, og hiver bare garnet over, så er det nemmere at samle. Jeg har lært at man tager så meget man nu synes, det er passende at arbejde med af gangen :P Jeg plejer at tage nogle armlængder, men det kommer an på smag og behag og hvor stort hullet i din nål er. Jeg lægger garnet dobbelt nogle gange, igennem nålen og løsner efterhånden.

    Når du skal stykke garn på kan du enten bare lægge det dobbelt, men det giver jo lidt i mønsteret. Ellers kan du splejse/tvinde tråd-enderne sammen, ved at dele dem de sidste ca. 3-4-5 cm, og lægge dem sammen og så rulle det mellem hænderne. Det skal gerne lige fugtes, evt bare ved at ånde tungt på det, med lidt spyt eller fra vandglas (igen smag og behag ). Så trækker du bare lidt forsigtigt, når du fortsætter arbejdet, indtil du er ovre samlingen.

    Håber det giver mening :)

  6. #6
    Tinen Gæst
    Jo, det kan du nok godt, men hvis du skal bruge tykt uldgarn, så er det nok bedst med en sikkerhedsnål? Ellers bliver du træt af at splejse garnet hele tiden.
    Min favoritnålebindingsnål er i ben og er købt fra dem her: http://www.123hjemmeside.dk/viking/7085297 på et marked for et par år siden :) de har god plads til meget og tykt garn. Ved huen har jeg brugt nålens størrelse til at bestemme hvor stramt jeg binder, så det hele bliver ens. Ellers kan man "bare" styre det ved at fornemme om du strammer stingene ens, så kan du bare bruge hvad du nu har.

  7. #7
    Tinen Gæst
    Nu er det godt nok ikke mig, der har strikket den, men der er allerede lidt færdigt efter jeg har meldt mig ind her :)
    Mine unger har fået en vest hver, efter "Ruths opskrift", fundet i bl.a. denne tråd. Min søns er på billedet, før vask. Så kan deres bomuldbluser godt gå an, nu hvor vinteren lige straks er over os :)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •