Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Forbered julens dekorationer

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Forbered julens dekorationer

    Netop nu gløder træer og buske i efteråret - og Halloween er højaktuel med sin (u)hygge, som også har spredt sig i Julemors hus Netop naturens glød og efterårsferien er også startskuddet her til julens dekorationer.

    De skal ikke laves endnu - måske nogle forsøg. Men det er vigtigt at "få sat grøden over" i god til, så den er lige til at spise, når tid er...

    I fredags var jeg med til skolens motionsdag, som traditionen tro løber af stabelen i det skønneste naturområde ved Dueodde. Udover fantastisk og sandstrand er der også både nåle og løvtræer dernede. Så jeg var på min alternative motionsrute bevæbnet med en plastikpose og samlede mos. Det kan sagtens samles nu til brug i december. Jeg putter det i en aflagt linnedkurv, når jeg kommer hjem med det, så det ligger nærmest ventileret. Og jeg har den stående udendørs, hvor det ikke tørrer ud. Hvis man nu ikke har mulighed for at have det stående ude, så kan det komme til at blive en tør affære at se på. Men hvis man sprayer det med vand og lader det stå en halv times tid, så bliver det en hel del friskere at se på - det tip kan også fint anvendes til dekorationerne, hvis de bliver lidt tørre i de varme stuer i december

    Jeg fandt også nogle kviste/grene med det smukkeste lav af en art på. De kom også med hjem. Jeg føler nærmest, at jeg er faldet over en skat med disse, for imellem alt det røde og grønne eller hvilken farve, man nu foretrækker i dekorationer, så virker de som flotte kontraster!

    Sådan noget som hasselnødder skulle også kunne findes endnu derude, selvom de her har været modne et par uger og naturens smådyr jo begynder at samle til huse...

    Kogler kan også sagtens samles nu. De skal også gerne ind i varmen, for så åbner de sig, så de kan trådes til dekorationer. Det er en rigtig god idé at gøre det i god tid, så de er lige til at bruge istedet for, at man sidder i den travle julemåned med "det kedelige" arbejde. Kogler må man samle op fra skovbunden. Men lad dem på træerne sidde, for de er også frøkilde for skovens folk, hvis ikke jeg husker meget galt. I det hele taget skal man holde sig til at samle materialer, der er faldet ned, så man ikke ødelægger noget eller forbryder sig mod regler. Tommelfingerreglen, jeg har lært er, at man må samle sig en posefuld til eget brug

    Mine dekorationsbøger m.m. er også begyndt at kravle frem fra skjul. Det er ikke ofte, jeg følger deres anvisninger til punkt og prikke, for dels får jeg egne idéer, men det handler også om at bruge de materialer, jeg nu engang har istedet for at fare rundt for at få "det rigtige". Men der er et væld af idéer at hente deri! Jeg er efterhånden blevet "samler" af en enkelt forfatter/dekoratørs juledekorationsbøger. Hun hedder Hanne Ploug og har rigtig stor variation i sine modeller. Igår var jeg virkelig heldig at finde endnu en til samlingen på et loppemarked - den røde nede i hjørnet af billedet

    Dekorationsbøger.jpg

    Meningen med denne tråd er, at vi skal inspirere hinanden i forberedelserne, sådan at vi måske får samlet eller prøvet noget helt nyt i år! Mange gange forelsker man sig alt for sent i en særlig dekoration, så man må skuffe sig selv og tænke næste år... Næste år er den så bare glemt. Så lad endelig idéerne springe frem her.

    Et sted på nettet, hvor jeg regner med at finde inspiration fra næste måned er her: http://www.boligen-i-blomst.dk/index.html Dorthe Vembye leverer sædvanligvis rigtig mange, letforståelige tips. Jeg kan varmt anbefale at kigge på hendes efterårsdesigns - for slet ikke at tale om tv-udsendelserne, mens vi venter på jul
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    . Jeg putter det i en aflagt linnedkurv, når jeg kommer hjem med det, så det ligger nærmest ventileret. Og jeg har den stående udendørs, hvor det ikke tørrer ud. Hvis man nu ikke har mulighed for at have det stående ude, så kan det komme til at blive en tør affære at se på. Men hvis man sprayer det med vand og lader det stå en halv times tid, så bliver det en hel del friskere at se på - det tip kan også fint anvendes til dekorationerne, hvis de bliver lidt tørre i de varme stuer i december

    Tak for tippet!! det skal bruges i år...
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515


    Underlag er en anden ting, man godt kan eksperimentere lidt med i god tid. Netop nu lover de jo direkte indendørs vejr i flere dage - og har man børn hjemme på ferie, så kan de faktisk sagtens være med...

    Det er nemlig deres farvelade, jeg har haft fingrene i Vil lige skynde mig at sige, at "underlag" er de potter, fade og andre beholdere, som man laver dekorationerne i. Udgangspunktet for disse er, "hvad jeg har i huset". Det skal kunne laves, om så jeg er snottet, sneet inde eller bilen er brudt sammen - for julen lader sig ikke udsætte.

    Jeg har lerpotter stående uvirksomme i gården lige nu og de har ikke været brugt til andet end pynt derude, så jeg kommer ikke til at savne dem. Sådanne kan godt se lidt halvkedelige ud i julesammenhæng, da jeg meget ofte arver og aldrig køber den slags i små størrelser.

    Derfor kom jeg på at lege med vandfarverne på dem. Leret suger lynhurtigt fugten og farven ligger fint på. For at give det lidt liv - det bliver nemlig mat at se på - har jeg taget en engangsvaskeklud af skum og duppet decoupagelak på og hist og pist har jeg pyntet en anelse med glimmer. Det gør jeg ved at bukke et stykke papir og hælde glimmeret ned i kløften og så puste lidt til det helt tæt på potten. På den måde sætter der sig lidt hist og pist i den våde lak uden at det virker som store klumper.

    På denne første potte har jeg eksperimenteret med rød og orange. Allerførst har jeg givet den et lag af den røde. Ikke at jeg har dækket den totalt, men der er rød hele vejen rundt. Derefter har jeg så brugt den orange ovenpå, så de nogle steder blander sig og så træder en grønlig tone frem sammen med rød og orange. Det giver med mine farver sådan lidt et præg af "gammeldaws nisse", som sammen med klart røde kugler og bånd ser ud som på billed 2.

    Jeg selv foretrækker, at underlaget er dæmpet ift dekorationens forver, så den ikke dominerer det hele. Men samtidig må den også godt være lidt nuanceret. Man kan jo også lave noget decoupage på potten, lime flade perler på eller lime bånd fast hele vejen rundt eller...? På den måde kan man rimeligt billigt, sjovt og nemt lave en hel flok af matchende underlag i de farver, man nu har lyst til skal spille sammen i år.

    Til julens dekorationer er jeg mere og mere gået over til at bruge våd oasis til at stikke grønt (og andet pynt) i, fordi det så holder sig pænt længere - derfor putter jeg en plastikpose i potten, så væden ikke løber ud af potten.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Man får helt lyst til at gå igang
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Herligt

    Håber også, der dukker idéer op, jeg kan låne
    og Julemor

  6. #6
    lillebi Gæst
    ZEEEEEEEEEP ,det er ikke fair.Jeg har ikke fået overstået vores Halloween fester og nu har du fået mig i julehumørjeg får jo helt lyst til at gå i gang med at lave en masse julepynt og dekorationer........og synge julesange
    Men nu ved jeg i det mindste hvad jeg skal stille op med de kedelige lerpotter jeg har. TAK, for en super ide

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Velbekomme dig Håber du viser lidt fra dine halloween-fester. Hvis da ikke du har været så skræmt, at det ikke blev til fotografering Halloweenmor (ok måske ikke lige i denne tråd , men jeg kigger jævnligt ind i "din afdeling", som jeg har haft stor glæde af i år!)
    og Julemor

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Trods den meget ringe mobilbilledkvalitet, synes jeg lige, I skal se, hvad jeg brugte min lerpotte til; En værtindegave til imorgen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Denne tråd trækker jeg lidt tidligt frem, fordi DMI i næste uge lover vejr, der er rigtig godt til en tur i skoven
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Se nu lige her, hvad jeg fandt i en genbrugsbutik idag Måske har en genbrugsbutik nær dig også noget, der kan bruges... MANGE penge at spare!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •