Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 35

Emner: Påskeskikke gennem tiderne

  1. #11
    rumlebumle Gæst
    Ulla P: der må vi lige have nogle af de andre garvede på banen, for jeg er ikke klar over om det er en kendt melodi.. Andet end at den selvfølgelig er kendt for mig

    Når jeg snakker traditioner med min årgang ( 1974 ) er der ingen der kender sangen overhovedet, så jeg ved ikke om det måske er en gammel sang mine forældre ( nok mest min mor ) har taget med sig, fra da de måske selv var børn. Min mor er årgang ( 1959 ) og ja ja ja til den der allerede sidder og regner i hovedet. Min mor var ikke andet end 15 år da hun fik mig..

  2. #12
    Mosterkoster Gæst
    Jeg tror altså at sangen er ret kendt, den bliver i hvert fald sunget i alle de daginstitutioner jeg kender, og det er mange.

  3. #13
    Mosterkoster Gæst
    synes du skrev et sted at du skulle reducere din ønskeliste

  4. #14
    Betina Gæst
    Her kender vi også sangen om påskeharen.
    V laver også reder med æg/slik. Vi inviterer venners børn og yngste søns venner til at komme på æggejagt. Hvert barn får en fjer, en får rød en anden grøn osv. Herefter går den vilde rede/æggejagt udenfor. Vi har lagt spor ud i form af små lakridsæg. Selv vores store børn (16 og 24) er ALTID hjemme denne dag også selvom de da ikke er med i selve jagten
    Vi slutter altid af med at spise kartoffelsuppe med sprødstegt bacon og hjemmebagt brød.

  5. #15
    lillebi Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af rumlebumle Se meddelelser
    Rysse: Husk mig på det til vores første Krea Nørklerne´s møde, så skal jeg nok synge for dig...

    Det bliver dog på eget ansvar!
    nu glæder jeg mig endnu mere til at vi skal mødes i nørklerne

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Her i huset har vi lige siden Jenny kunne stolpe rundt lagt påskeæg i de haver hvor vi boede.
    Det har altid været kinderæg..

    Selv da nevøer /niecer og Jenny var over de 19 år, så leder de stadigvæk efter æg, og ved i hvad Jenny og Ole skal i påske i år, ud og lede efter æg, det ved de bare ikke endnu

    Da Jenny var mindre så sagde vi brrrr jo længer væk hun kom fra æggene , og kigge op hvis hun skulle derop osv. der kun snildt gå 1 time med det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #17
    rumlebumle Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af lillebi Se meddelelser
    nu glæder jeg mig endnu mere til at vi skal mødes i nørklerne
    Ha ha Lillebi, som sagt så bliver det på eget ansvar.. men jeg lover jeg nok skal holde mit ord.. Hvis I vel at mærke husker mig på det.

    Hvor er det dog bare en hyggelig tråd og hvor er det sjovt at læse om jer andre.. Synes det er enormt sjovt at høre at selv de store børn er med i disse traditioner. Jeg mener at kunne huske jeg selv var omkring 16-17 år før mine forældre stoppede med sangene og leden efter påskeæg.

    Jeg indrømmer dog blankt at hvis jeg blev inviteret til "påskeægs finden" var jeg den første til at storme rundt og lede.

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Rumle bumle.
    Ja, vi lagde små portioner af æg, når børnene vendte ryggen til. Da de blev lidt ældre blev det sværere og sværere at placere dem, og den ene af os voksne måtte under påskud få børnene ud af rummet, så den anden kunne placere et par stykker. Det var virkelig sjovt. Allersjovest at se forundringen, forventningens glæde og magien hos børnene da de var mindre og ikke kunne bruge deres abstraktionsevne.
    Jeg har noderne til påskeharens sang, hvis jeg kan finde den og den ikke er kommet på loftet. Den står i "Årets gang med leg og sang".
    Strikke Marie

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Et par af påskesangene
    Strikke Marie
    Påskeharen m.fl..jpg

    Påskehanen.jpg

    Påskehønen.jpg
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 13-03-2008 kl. 10:17 Årsag: to af samme sang

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Påskehønen
    Påskehønen 001.jpg

Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •