Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 35

Emner: Påskeskikke gennem tiderne

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133

    Påskeskikke gennem tiderne

    Her kan du læse om påsken og dens skikke gennem tiderne.

    i øvrigt er der på SKALK rigtig meget spændende om dengang.

    gå ind under menupunktet temaer og se løjer

    http://www.historie-online.dk/temaer...14/paske-21-21
    Sidst redigeret af hundeuld : 29-03-2022 kl. 12:35
    Ha' en god dag
    fra Anne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Påskeharens æg

    En hare lægger da ikke æg, den føder unger, men nu skal i høre..

    I følge overtroen var en påskehare engang en fugl.Frugtbarhedens gudinde fandt den, da den var ved at fryse ihjel, og reddede dens liv ved at forvandle den til en hare. Derfor kan haren stadigvæk lægge æg Det er ganske vist iflg KIWI bladet fra Netto

    Så derfor kan i godt sige til jeres poder, NU skal vi ud og se om påskeharen har lagt nogle æg i haven til påske.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    rumlebumle Gæst
    Da jeg var barn ( og jeg ville ønske det stadig gjaldt ) da sang mine forældre en sang for mig alt imens jeg gik rundt og ledte efter påskeharens æg.

    Den lyder således:

    Der har været en lille påskehare, og den har lagt et æg.
    Og jeg ved også hvor den har lagt det, for den har nemlig sagt det.
    Se oppe, se nede ja du skal bare lede, se ude se inde og se om du kan finde,
    et lille påskeæg.

    Det var lidt ligesom tampen brænder. Nærmede jeg mig det gemte påskeæg, sang de højere og gik jeg væk fra påskeægget sang de lavere.

    Nu er det så mig der fører traditionen videre. Jeg vil helt klart synge for min søn, mens han leder efter æg.

    Kender I andre også denne sang?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Rumlebumle.
    Ja, den har vi også brugt i mange år. Da børnene var små samlede vi fætre og kusiner, og så blev de udstyret med en lille kurv hver. Herefter sang og ledte de efter små reder lavet af tørret græs. Der var æg i rederne, og når alle var fundet var der deling og hygge indendørs.
    Vi havde/har stadig reder inden døre, hvor der er en lille strikket eller syet hare i. Når man går forbi løftes haren, og man ser om der er kommet æg i reden. Der gik mange år inden ungerne fandt ud af hvem der lagde dem i. De siger stadig: " Vi ved godt det er jer, der kommer æggene i", men de løfter jo alligevel haren hver gang de går forbi.
    En meget hyggelig tradition.
    Hilsen Strikke Marie

  5. #5
    rumlebumle Gæst
    Se nu hænger du jo lidt på den, for jeg vil da gerne høre/læse om den høne der har tabt en fjer den kender jeg så ikke lige og nysgerrig er jeg jo anlagt, så hvordan kan den sang komme til at blive en arbejdsskade?

  6. #6
    Rysse Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mosterkoster Se meddelelser
    ja da og jeg kender også en sang om en påskehøne der har tabt en fjer. Men det er jo nok en arbejdsskade
    Bare den ikke havde "en lille fjer på"

    Nej, Rumlebumle . Jeg kender ikke sangen, har aldrig trillet påskeæg, ej heller ledt efter påskeharens æg.

    Så jeg vil da frygtelig gerne høre meget mere om forskellige påsketraditioner.

  7. #7
    rumlebumle Gæst
    Strikke Marie: Det lyder som en helt vildt hyggeligt tradition. Jeg er vild med I stadig løfter op i haren for at se om der er æg. Har I så haft lagt et æg for sjov, når I nu går rundt og løfter op på haren?

    Hjemme hos mig var der kun et enkelt æg ( jeg klager senere til min mor! ) jeg skulle lede efter. Det kunne være gemt i et skab, under sengen eller andre finurlige steder. Tilgengæld var det et af de store æg, men kan putte en MASSE slik ned i..

  8. #8
    Mosterkoster Gæst
    Jamen med mit arbejde kender man en forbasket masse børnesange.
    Men sangen lyder sådan.

    Der var engang en høne, den havde flotte fjer
    flotte fjer, fotæl mer, alle høns har flotte fjer.
    Jamen det er ingen skrøne, for en rigtig påskehøne
    har kulørte påskefjer.
    De er røde, gule, grå
    lilla, grønne, lyseblå
    hvis jeg finder en så véd jeg det er en som du må få.

    Der var engang en høne, den kunne lægge æg
    lægge æg, nej hvor skæg, alle høns kan lægge æg
    jamen det er ingen skrøne, for en rigtig påskehøne
    den kan lægge påskeæg
    De er.......

  9. #9
    rumlebumle Gæst
    Rysse: Husk mig på det til vores første Krea Nørklerne´s møde, så skal jeg nok synge for dig...

    Det bliver dog på eget ansvar!

  10. #10
    rumlebumle Gæst
    Mosterkoster: Den sang kender jeg så ikke lige, vi må få hundeuld til at lægge et eller andet smart ind med en lille lydfil, så du kan indspille sange for os, så vi kan høre den..

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •