Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Pleje af egetræsbord

  1. #1
    Nora Gæst

    Pleje af egetræsbord

    Jeg har købt et masivt egetræsbord med to plader på genbrug. Det er nok fra 70'erne. Jeg så efter pletter på bordet og pladerne inden jeg købte det, og der var ingen. Da jeg kom hjem, viste det sig, at der er nogle små overfladiske revner i træet. Det er værst på pladerne. Er der nogen der ved, om det kan slibes væk, eller om det bliver værre, hvis man sliber? Jeg tænker mest på, om der vil gå en flig af træet.

    Samtidig er bordet "fedtet" efter mange års brug. Er det bedst at vaske det godt af med svamp og sæbevand eller at slibe det let? Er det ikke at problem at bruge sæbevand, når der er revner i træet?

    Hvordan plejer man efterfølgende bordet, så det ikke tager mod snavs og holder sig pænt? Kan man give det lud eller olie? I givet fald, hvad og hvordan?

    Er sikker på, at der er nogel kloge kvinder, og mænd, her der kan hjælpe en "nybegynder" som mig. Tak.
    Nora

  2. #2
    lis ai Gæst
    Der forekommer mig noget om revnerne jeg engang så med Leth i tv; Men selvfølgelig kan jeg ikke lige komme på det.

    Men med hensyn til rengøring af bordet kan du prøve med sæbespåner først - måske skal der flere gange til hvis det er meget snavset.
    Mit egetræsbord er 30 år gammelt og jeg har aldrig brugt andet end sæbespåner og det er ligesom da jeg købte det. OG det bliver brugt hver dag til alt muligt -også da børnene var små.

  3. #3
    flasch4 Gæst
    Du kan slibe bordet først med en fin sandpapir og derefter med en superfin sandpapir spørg i byggemarkedet

    derefter behandle det med lin olie 3-4 gange til det ikke suger mere

    nu har du et bord der kan tåle lidt af hvert

  4. #4
    nette strik Gæst
    Må vi se et billed af bordet?

    Hvis du giver bordet lin olie bliver det mørkere, så det er var du ønsker, om det skal den oprindelige farve eller.
    Mon ikke Steffen har et godt rå ?

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Brønderslev
    Indlæg
    63
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Der forekommer mig noget om revnerne jeg engang så med Leth i tv; Men selvfølgelig kan jeg ikke lige komme på det.
    Mener det var ganske alm vand han brugte.
    Træ udvides og poren rejser sig igen når det bliver våd, men det dur selvfølig kun ved små revner


    Så det er bare at blive ved med at gøre det våd til revnerne er forsvundet, og så slibe det med fint sandpapir bag efter.
    For at få det gamle skidt af skal det vaskes i sæbespåner, og så kan du evt vælge at gøre det en gang i mellem så behøves du ikke at give det olie.

    Hvis du vælger at give det olie skal det være ædeltræsolie, men du kan da selvfølig også lude det.

    Husk at oliebehandlet træ kun må vaskes af i ren vand, da sæbe vasker olien af igen.
    Den der aldrig laver fejl, lære aldrig noget.

  6. #6
    Nora Gæst
    Tak for de mange gode svar. Desværre har jeg fundet ud af, at jeg ikke har set ordenligt på bordet. Det er kun finér. Nu leder jeg derfor efter et "nyt" bord der er i masivt eg. Så kan jeg bruge jeres gode råd og nyde et bord der ikke bliver grimt af ringer efter glas mm.
    Nora

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •