Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 31

Emner: Jack O'latern konkurrence

  1. #1
    lillebi Gæst

    Jack O'latern konkurrence

    Nu nærmer Halloween (al helgenes aften) sig hastigt. Aftenen og natten hvor de døde kan vende tilbage til jorden.
    Til Halloween høre udskårne græskar og roer sig til og i den anledning starter vi en konkurrence op om hvem der kan udskåre den flotteste, skøreste, mest skræmmende og uhyggeligste roe eller græskar.
    Grunden til at roer er med i billedet her er at historien om Jack o'latern(se anden tråd) rent faktisk er med en roe og ikke med et græskar og vores egne traditioner er også udskårne roer, som var hver mands eje.
    Der sidder sikkert en masse af jer derude som har skåret roer ud til lygter i sin tid...og måske stadig gør det??
    Jeg vil rigtig gerne høre lidt om jeres traditioner i denne tråd og hvis i har nogle gamle billeder af udskårne roelygter, vil jeg rigtig gerne se dem.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg spurgte min mor en dag, om hun nogensinde har fejret Alle Helgenes Aften (Halloween) her i Danmark. Og hun har heller aldrig hørt om det før her. Hun var i mange år lærer ved en privat skole udenfor Fuglebjerg (mellem Næstved og Slagelse). Så det er nok først i de senere år, det er blevet moderne. Heller ikke i min mors barndom i 1930'erne var der noget, der hed Alle Helgenes Aften.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    lillebi Gæst
    Jeg tror mest at roe lygterne var for at sprede lys i en mørk tid,Strikkelene. Min egen mor har lige fortalt at hendes mor,som kom fra Nakskov egnen,fortalte at de skar lygter ud af roer, men jeg kan desværre ikke spørge hende om traditionen da hun har været død i mange år. Og desværre førte min mormor ikke traditionen op i min mors barndom

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så fik jeg ihvertfald indkøbt 3 græskar igår, som jeg regner med skal skæres ud om en uge Jeg har købt dem nu for at være sikker på at få nogle...
    og Julemor

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    25 Mar 2010
    Geografisk sted
    8700 Horsens
    Indlæg
    397
    Min datter Freya kom hjem med dette græskar i går, som hun havde lavet hos en veninde.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Husk at smile til verden - så smiler verden til dig.
    Medlem af føs'dags-gruppe 2

  6. #6
    lillebi Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Blomsten-Pia Se meddelelser
    Min datter Freya kom hjem med dette græskar i går, som hun havde lavet hos en veninde.
    super fint Græskar

  7. #7
    Jeanne Thøgersen Gæst
    Jeg ved at lokalhistoriske musseer - især på Lolland ligger inde med gamle billeder af de der roelygter og du har helt ret i at det mest var for at få lys i en mørk tid ude på landet. Og så passede det jo fint med at de store roekampagner var gået igang på samme tid af året, hvor en del af landboerne fik job i en periode - ofte ved siden af at de passede deres små bitte jordstykker og arbejdede for bønderne også.
    Jeg har ladet mig fortælle da jeg var barn på Lolland at det faktisk var de polske roepige der kom med traditionen om at skære roelygter.

  8. #8
    marion Gæst
    hehe tænk nogen af os er måske nærmest i familie min mor er også fra nakskov egnen af og jeg selv har boet der sammen med mine forældre de første 10 år af mit liv.

    vi lavede skam også roelygter når det var roetid da jeg var lille... mener min mor har fortalt mig noget, men kan da lige spørge hende om det er rigtigt det jeg husker inden jeg skriver det her...

    og strikkelene resten af min opvækst foregik faktisk i fuglebjerg hehehe ja verden er da ikke stå stor alligevel.. gik dog ikke på privatskolen...

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Blomsten-Pia Se meddelelser
    Min datter Freya kom hjem med dette græskar i går, som hun havde lavet hos en veninde.
    Hvor er det bare fint
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Se lige hvad jeg fandt:

    http://www.marthastewart.com/photoga...creations-2009

    Mon der er nogen, der kommer op med noget i den stil?

    Eller hvem mon har tålmodighed til disse her?

    http://www.marthastewart.com/photoga...an-make-or-buy
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •