Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Forskel på valkning og filtning

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321

    Forskel på valkning og filtning

    Ja, overskriften siger vel det hele.

    Hvad er egentlig forskellen på valkning og filtning?
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Så vidt jeg ved er valkning den proces, der får strikkede (eller på anden måde forarbejdede) ting til at krympe og filtning er det at få uldfibre til at vandre ud og ind mellem hinanden til der opstår et sammenhængende materiale (man lægger ulden i lag, hvor uldfibrene skiftevis vender vandret og lodret og derefter med varmt vand, sæbe og bevægelse sætter gang i processen)

  3. #3
    Birgitma Gæst
    [QUOTE=Inge K;240400]Så vidt jeg ved er valkning den proces, der får strikkede (eller på anden måde forarbejdede) ting til at krympe og filtning er det at få uldfibre til at vandre ud og ind mellem hinanden til der opstår et sammenhængende materiale (man lægger ulden i lag, hvor uldfibrene skiftevis vender vandret og lodret og derefter med varmt vand, sæbe og bevægelse sætter gang i processen)


    Tak for det så har jeg også lært noget i dag, troede det var det samme, men at nogle kaldte det valkning og andre filtning.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    mange tak for svaret
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Jeg har også altid troet, at valkning og filtning er det samme.

    Og mens vi er igang, så se lige her!

    Man laver lange, tykke snore (som hestetømmer), filter/valker dem og syr dem sammen til forskellige ting (nogle gange skal der skind i bunden af en taske f.eks.). Damen skriver, at man skal zigzagge den sammen på en symaskine. Men jeg tror nu også godt, at man kan sy dem sammen i hånden. Jeg så mange spændende modeller på Hobby- og Håndarbejdsmessen i Viborg i går.

    http://www.dervar1gang.dk/ Klik på rullestrik.

    Især strikkekurven for neden, kunne jeg godt finde på at prøve at lave. Og jeg har jo en strikkelise, der kan lave en hestetømme, der er så tyk som min tommelfinger.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg har også altid troet, at valkning og filtning er det samme.

    Og mens vi er igang, så se lige her!

    Man laver lange, tykke snore (som hestetømmer), filter/valker dem og syr dem sammen til forskellige ting (nogle gange skal der skind i bunden af en taske f.eks.). Damen skriver, at man skal zigzagge den sammen på en symaskine. Men jeg tror nu også godt, at man kan sy dem sammen i hånden. Jeg så mange spændende modeller på Hobby- og Håndarbejdsmessen i Viborg i går.

    http://www.dervar1gang.dk/ Klik på rullestrik.
    Ja, jeg så godt dit link igår og kiggede på hendes side. Det er en rigtig god idé, som helt sikkert skal afprøves på et tidspunkt.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Jeg ville bare købe noget godt uldgarn (som kan tåle at blive filtet) et sted og så selv gå igang. Jeg vil ikke købe den dyre opskrift og hendes garn. Jeg skulle nok finde ud af det alligevel.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg ville bare købe noget godt uldgarn (som kan tåle at blive filtet) et sted og så selv gå igang. Jeg vil ikke købe den dyre opskrift og hendes garn. Jeg skulle nok finde ud af det alligevel.
    Ja for pokker, for det ser jo nemt nok ud. Der er jo også en rigtig god billedserie her på Rokken, (kan ikke lige huske hvem der har lavet den ) hvor det bliver beskrevet hvordan man laver patchwork på snor, og det er jo det samme princip. Men den dér Fanø-taske så godt nok lækker ud. Og det er jo bare om at prøve sig frem. Og jeg tror det er en rigtig god idé, som du også har foreslået, at måske bruge en strikkelise til at lave snorene.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Hun strikker jo snorene på strikkepinde. Jeg købte hendes hæfte, som jeg kan støtte mig til.

    Men lad være med at bede mig om at kopiere hæftet til jer!! Det står højt og tydeligt:

    Enhver kopiering af dette hæfte må ikke finde sted.
    Så det retter jeg mig efter.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Hun strikker jo snorene på strikkepinde. Jeg købte hendes hæfte, som jeg kan støtte mig til.

    Men lad være med at bede mig om at kopiere hæftet til jer!! Det står højt og tydeligt:


    Så det retter jeg mig efter.
    Og det skal du naturligvis også rette dig efter, man kan jo også bare købe hæftet selv, det kan man vist på hjemmesiden

    Men hun skriver selv på siden, at man jo både kan hækle og strikke snorene, så umiddelbart virker det meget nemt at gå til.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •