Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 24

Emner: Vævestart

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    04 Sep 2010
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    18

    Vævestart

    Hej, jeg er så heldig at have fået en skaftevæv foræret. har ikke vævet siden jeg gik i skole, men glæder mig meget til at komme i gang. Har aldrig prøvet at sætte en væv op, men der var en god bog med, så det håber jeg at jeg finder ud af!

    Jeg har så i første omgang brug for at vide,
    Hvilken trend-tråd jeg skal købe?!?
    Hvor meget jeg skal købe?!?


    håber nogen kan hjælpe mig, mange hilsner Sanne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg synes, du skal melde dig ind i et vævekursus. Så lærer du det hele fra bunden. Hvor i Nordjylland bor du? Du kunne jo prøve at melde dig til væveholdet i Gudumholm. Det begynder igen den 6. oktober. Jeg går der selv og lærer en masse gode ting af vores dygtige lærer, Vibeke Lassen. Det er under Fokus i Aalborg.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    04 Sep 2010
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    18
    Hej, det lyder som en god ide. Men jeg vil ikke kunne holde til det. Risikerer at jeg ikke kan komme ret mange gange.
    Så jeg har desværre stadig brug for at vide hvilken tråd jeg skal købe til trenden. :-)
    Men tak for rådet.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2010
    Geografisk sted
    6560 Sønderjylland
    Indlæg
    170
    Citat Oprindeligt indsendt af sanne-p Se meddelelser
    Hej, det lyder som en god ide. Men jeg vil ikke kunne holde til det. Risikerer at jeg ikke kan komme ret mange gange.
    Så jeg har desværre stadig brug for at vide hvilken tråd jeg skal købe til trenden. :-)
    Men tak for rådet.
    Det kommer an på hvad du vil væve og hvad der står i din væveopskrift, men jeg vil tro at fiskegarn er en god begyndertrend. Hvis bare du vil væve frit ville jeg sætte 4-6 m op og prøver lidt forskelligt.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det kommer an på, hvad du skal væve. Du kan sagtens bruge det samme garn til trend, som du skal væve med (islætgarnet). Men du kan også bruge fiskegarn (nærmest meget tyndt knyttegarn/sejlgarn). Jeg har noget her, som hedder Bomuldstvist (0,9 mm - 1410 m - 12/06.

    Hvor meget garn du skal bruge, kan jeg jo ikke lige sige. Det er et større regnestykke at regne det ud. Du skal vide, hvor stort, det du vil væve skal være. Så skal du lægge nogle cm. til både i bredden (til evt. søm) og i længden (søm og svind). Og så skal du også regne ud, hvor mange trendtråde, du har brug for og hvordan sølle mønsteret og (evt. trampe mønsteret) skal være.

    De ting, jeg indtil nu har vævet, har jeg brugt det samme garn til trend som jeg brugte til islæt (det jeg vævede med).

    Her er 2 gode steder, hvor man kan købe alt til vævning og anden hobby-/håndarbejde.
    http://hoermann-hobby.dk/

    http://www.skytten-danmark.dk/default.asp?status=nores

    Jeg har mest lyst til at give dig min vævelærers e-mail adresse. Hun ved alt, hvad der er værd at vide om vævning. Hun bor mellem Hobro og Hadsund ved Mariager Fjord.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    04 Sep 2010
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    18
    Tusind tak for jeres gode råd, nu har jeg lidt at gå efter. Så er det bare med at komme i gang!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Husk, vi vil allesammen MEGET gerne se resultatet
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    04 Sep 2010
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    18
    Ups, ja men det skal jeg huske. Men jeg kommer nok ikke i gang lige i dag, eller i morgen!
    Jeg har gang i strikketøj, og er ved at kniple et sjal, men jeg SKAL nok komme i gang i løbet af vinteren. Nu skal jeg først have fat i noget trend garn, og så sat væven op

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Neeeeeej da....kender slet ikke til det at have flere projekter igang på samme tid Det tror jeg slet ikke der er nogle Rokkere der kender til

    Men det haster skam heller ikke. ÆÆÆÆÆÆÆÆÆlsger bare at se hvad andre har lavet.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    04 Sep 2010
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    18
    Hi hi, nu er jeg så ny herinde. Kan man godt ligge billeder ind?!? Hvis ja, hvor ligger man dem så?!?

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •