Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Se hvad jeg fandt

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321

    Se hvad jeg fandt

    Se lige hvad jeg fandt i mine gemmer:

    Knivskeder.jpgKnive.jpg

    Dem lavede jeg da jeg gik på seminariet for snart 10 år siden. Knivbladene har jeg ikke selv lavet, men knivskæfterne og skederne har jeg.

    Og nu er det jo lige at jeg er en klovn til at huske for tiden, for jeg kan jo ikke huske træsorterne men den øverste kniv er ihvertfald med bøffelhorn. Og jeg mener, at det sorte træ i den nederste kniv er ibenholt. (Men alt sådan noget ved Steffen jo helt sikkert )

    De tre hvide striber på den nederste skulle gerne ligne en solopgang (som børn tegner den )
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Hvor er de flotte! Det er da bare så sejt at ha' lavet sådan nogle flotte knive selv!
    Mvh. Mormal.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    De ser godt nok flotte ud, kan du huske hvor længe du sådan ca var om at lave 1
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    det ser ikke værst ud, flot arbejde
    er det noget du vil fortsætte med,
    så kan jeg henvise til nogle dygtige læremester.
    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    12 Jun 2010
    Geografisk sted
    3000 Helsingør
    Indlæg
    675
    WOW hvor er de bare flotte
    Hvis du har mod på at lave flere, kan du muligvis sælge dem på Lejre.... det gælder selvfølgelig alle der laver ting der passer til Lejre's "tidszoner"
    Det er sundt at leve sjovt, men det er ikke sjovt at leve sundt


  6. #6
    Tilmeldingsdato
    14 Jul 2008
    Geografisk sted
    2630 Taastrup
    Indlæg
    0
    Det er rigtig flot arbejde.

    fra lause - medlem af Krea Hafnia *250*

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    takker for alle roserne

    Hundeuld: Jamen, så vidt jeg husker, så tog det ikke særligt lang tid.
    Man skulle jo starte ud med at lave en 1/1 tegning af hvordan man ville have, at skæftet skulle se ud. Så skulle man skære træ og horn ud i størrelserne.
    Så skulle der bores og slibes huller, så klingens bagerste del (ved ikke hvad den del hedder) kunne passe ind. Og hvis træstykkerne og hornstykkerne skulle ligge skråt, skulle man jo ligeledes tage højde for det.
    Men det tog ca. en (skole) dag dvs. 4-5 timer. Så skulle alle stykkerne limes sammen med araldit (FANTASTISK lim....min bedste ven ) og tørre i pres til dagen efter.

    Dagen efter skulle kniven grovslibes. Dvs. man tog sin tegning som skabelon og tegnede direkte op på skæftet. Og så raspede man det værste træ væk, så skæftet havde nogenlunde den form man ville havde det i.

    Så fandt man en "supersander" frem - en slags rystepudser, som drejer rundt - og sleb skæftet.

    Den sidste del, var jo helt fantastisk, for dér kom jo lige pludselig den form frem, som man havde stået og arbejdet med et par dage.

    Skeden var hurtigt lavet, det tog et par timer. Man skulle bare måle rundt om kniven, og tegne målene op på et - i første omgang - stykke papir.

    Derefter tog man papirskabelonen og tegnede op på læder. Syede det sammen. Lagde læderet i blød. Pakkede kniven ind i film, og puttede den ned i den bløde og våde læderskede og formede skeden efter kniven. Og så kunne man jo dekorere skederne som man havde lyst.

    Den i midten lavede jeg "kartoffeltryk" på....dvs. jeg tog et skruehoved og pressede ned på læderet. Den øverste syede jeg noget lædertråd/snor på.

    Steffen: Tak for tilbuddet, men jeg bruger (næsten) ikke de knive jeg har lavet, så jeg tror ikke jeg skal lave flere.
    Og jeg har slet ikke materialerne eller pladsen til at lave det her hvor jeg bor (for det støver jo en del)
    Min lærer på seminariet var Palle Thorndal (måske kender du ham?) Og han har faktisk en hjemmeside hvor han sælger hjemmelavede knive.

    http://thorndalknives.com/

    bjerrgged: Ja, jeg har faktisk ofte gået på diverse middelaldermarkeder og set på knive og tænkt: Hi hi, sådan én kan jeg også lave - meeen det bliver nok også ved det.
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  8. #8
    lis ai Gæst
    flotte knive Bubbihund

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    tak

    Jeg lavede også en knivbeskytter i birkebark - men den er desværre blevet væk . Det var flettet birkebark, som man kunne glide på knivskæret, så det beskyttede kniven. Men jeg forsøger at lede videre, for den da kunne findes
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •