Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Citadellet i Landskrona

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321

    Citadellet i Landskrona

    Idag var vi en smuttur i Sverige, og vi besluttede os for at køre til Landskrona.

    Her ligger Landskrona Slott - Citadellet, som danske Christian III var bygherre på, og selvom bygningerne og fæstningsværket bestemt er et besøg værd (læs selv lidt om stedet her: http://www.citadellet.com/), så faldt mit blik alligevel hurtigt på én af bygningerne, nemlig et lille hus, hvor der var "hemslöjd"....dér måtte jeg jo liiiiiiiiiiiiiige ind for at snuse rundt.

    OG dét var et rent slaraffenland med ALT hvad et krativt hjerte kan begære; Små birkebark-æsker, håndspundet uld, filtede æbler, hæklede smykker, strikkede halskæder, alskens håndarbejdsbøger om bl.a. nålbinding, strik, hækling og og og og og og....

    Se f.eks. hvad man kan bruge nogle konservesdåser og nogle af de "pop-tabs" fra dåseøl/sodavand til (naturligvis de poptabs, som man ikke skal hækle i tasker ):

    Konserves lysestage.jpg

    I et lille rum i bygningen, udstillede to svenske - som de beskrev sig selv - "textile kreatörer", det de kalder "Folklore de Luxe".
    Dvs de har taget traditionelle svenske klædedragter, men givet dem et nutidigt twist. Især denne skjorte/bluse synes jeg er supersjov, fordi den netop forbinder det gamle med det moderne (læg mærke til taleboblerne):
    (undskyld lyset på det første foto, men der var en spot op på blusen, så det var lidt svært at fotografere)

    Billede0289.jpgTalebobler.jpg

    Og se lige denne fine væv:

    Billede0291.jpgBillede0293.jpg

    I kan læse mere om tøjmærket som de "Textile kreatörer" kalder: "Festfolk & Folklore" her:

    http://www.festfolk-folklore.se/wordpress/?page_id=2
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Av`s nu bliver jeg nød til at overtale gemalen til et stop der Tak for linket
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Av`s nu bliver jeg nød til at overtale gemalen til et stop der Tak for linket
    Hi hi, han bliver nok nem at overtale
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den her oplysning, nogen der ved om det stadigvæk er der ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg ville have sagt, at du kunne prøve at spørge Dorit Sandberg Andersson i Sverige, men jeg kan se, at hun ikke er i medlemslisten mere. Måske kan du få fat i hende i Face Book.

    Ellers kan jeg gøre det. Hun er en af mine venner derinde.

    Jeg kigger lige på linket og ser, om jeg kan finde noget. Nej, jeg kan ikke finde noget der.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •