Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Overtro ved brylluper

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Overtro ved brylluper

    Vi har lige været her http://www.hvm-krengerup.dk/frames/forside_fr.htm
    der hang et billed med overtro ang. brylluper i deres brude kjole udstilling


    Håber i kan læse det, tryk på billedet det vil hjælpe .
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Tror de færreste har nerver til at overholde den første del - at vente med den sidste syning til lige inden kirken...
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Man kan jo lade være med at klippe en tråd af et sted, og så gør det lige før man går ud af huset...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    02 Jan 2009
    Geografisk sted
    Fredensborg
    Indlæg
    8
    En gammel nordisk tradition siger at bruden skal bærer noget rødt. På min brudekjole blev det røde agater der blev syet på.
    Fnuggi

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    Kender I overtroen om at hvis brudeparret står så langt fra hinanden at man kan se præsten mellem gommen og bruden, så holder ægteskabet ikke? (jeg har set en ældre version, hvor der stod "bliver ægteskabet ulykkeligt")

    Og den med at hvis kvinden vil være sikekr på at have magten i ægteskabet, så skal hun komme nelike, salt og dild i sin venstre sko, under vielsen skal hun træde hårdt ned med venstre fod, og hviske "jeg træder på pebernel, salt og dild, når jeg taler så tier du stil"

    skinner solen på bruden, bliver ægteskabet lykkeligt, men hvis det regner så "regner der sølv i bruden slør" og de kommer aldrig til at mangle penge (win-win?)
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Dem har jeg aldrig hørt om, det var sjovt at læse og nu kan jeg jo aldrig holde øjnene fra brudeparet om de står tæt samme eller hvad
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Hvorfor smider folk ikke fuglefrø istedet for ris? De stakkels fugle, der spiser risene bliver syge og dør måske af dem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    Oprindeligt er det en frugtbarhedsrite - men at det lige er ris stammer fra en lidt senere tid, da ris begyndte at blive importeret. Det var en derfor også tid, hvor det var pivende dyrt og derfor et tegn på overskud og velstand at kunne smide med det. Noget helt andet er så hvad man gør i dag. Vi bad i sin tid bare vores gæster om at bruge fuglefrø i stedet for, og det gjorde de, no problems.
    Det var det samme til min kusines bryllup året før, der var det også solsikkefrø der lå i små poser ved alle tallerkner.
    Så det er jo bare at stille og roligt få det indført, så vil traditionen med tiden ændre sig, som alle traditioner gør.
    I øvrigt kan jeg oplyse at selv 10½ år efter husker jeg glimrende hvor svært det er at ryste solsikkekerner ud af bh'en.....
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •