Ved ikke om tråden er postet rigtigt, men tænker at hvis nogen ved noget om uld, så er det jer herinde:)


Jeg har to fine filthatte i uld, som jeg er meget glad for. Men jeg har lidt problemer med dem.

Jeg har en cremefarvet som er blevet noget beskidt, den fløj af mig i en stormt og over i en våd og beskidt busk, så der er kommet mudder på. Jeg har forsøgt at børste det af, men uden held. Den er også blevet lidt nusset i kanten.
I princippet kan den renses, står der i den, men det har jeg prøvet før, med een af samme slags og det var ikke en succes. Den har en blomst sat på og den gik fuldstændig fra hinanden i rens. Så det tør jeg ikke prøve igen. Jeg kan godt nok godt tage blomsten af og så bare få renset hatten, men jeg er bange for at det giver en forskel i farven og det ville jeg være ked af.
Kan jeg selv rense den, på en eller anden måde?

Den anden hat er en smule for lille og klemmer lidt i panden, jeg vil derfor gerne have den blokket ud. Jeg kan bare ikke finde nogen som kan gøre det her i byen, så er nødt til at gøre det selv.
Der er grosgrainbånd i og det er jo ikke det nemmeste at strække - har I nogle tips til hvordan jeg kan gøre?