Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: hundeuld - Garvning af fåreskind

Threaded View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld - Garvning af fåreskind

    Hjemme garvning af skind
    af Nils Mørch

    Hermed et garvemetode :

    1. Slagt og forberedning. Det er vigtig for det færdige resultat, at dyret bliver slagtet pænt,
    hvilket vil sige, at hinder og talg bliver siddende på kroppen, ikke på skindet.
    Brug knivens håndtag, tommelfingeren og allerbedst blæse skindet af, som Tyrkerne gør.
    2. Skindet kan lægges direkte i garvebadene,
    men skal det gemmes hen, må det saltes med 2-3 kg salt og skylles op inden det på et senere tidspunkt garves.
    3. Languldede lammeskind egner sig til gulv og stole.
    ønsker man skind til beklædning, må den languldede racer klippes 6 til 8 uger før slagtning.
    4. Nedenstående dosering svare til et normalt lammeskind,
    garver man flere af gangen eller store fåreskind,
    må man bruge mere vand og tilsvarende større kemikaliemængde.
    5. GARVNINGEN:
    Skindet lægges 4 timer i 20 l vand iblandet 15 gram borax, 3 dl salt og 20 ml koncentreret svovlsyre.
    Skylles og lægges i 20 l vand med 100 gram oxalsyrepulver og 1 kg salt, her skal det ligge i 2 døgn
    Skylles derefter og hænges til afdrypning og delvis tørring på en snor ( pas på det er mega tungt )
    Når ulden er rimelig tør , sømmes skindet op ,
    godt udspændt på en plade eller port i skyggen.
    OBS hvis du begynder at hive hinderne af før det er tørt, så hiver du skindet i stykker
    6. EFTERBEHANDLING :
    Under opsætning kan det lade sig gøre at fjerne evt. talg rester fra skindet. Det kan børstes med en stål børst eller pimpsten ( skarp flintsten er god til at få skrabet de sidste hinder af med ), men oftest vil skindet når det er tørt og taget ned være stift. Gnub og gnid, eller lad tiden blødgøre det i en stol eller bilsæde.


    TIPS:
    Da jeg ikke har får selv, så henvender jeg mig til et slagtehus i nærheden, og spørge om de vil sige til når de får et godt skind ind, det koster 6 øl

    Billed : Dette skind er garvet efter overstående metode i 1989
    ja, det er rigtig, vi har redt det op 1 gang, men ellers ikke.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af hundeuld : 31-12-2010 kl. 09:37
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •