Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emner: Strikkering for dummies

  1. #1
    Tippi Gæst

    Flov Strikkering for dummies

    Hej med jer!

    Lige et par opklarende spørgsmål - nu har jeg nemlig fået fingre i sættet med strikkeringe fra Brugsen og er helt helt grøn her.

    1. Hvordan starter man? Er der forskellige måder at starte på, eller er det bare at lave løkker omkring pindene?

    2. Der findes mange forskellige størrelser. Findes der en oversigt over hvilken størrelse der kan bruges til hvad?

    3. Er der altid 36 pinde på en strikkering der er 23 cm i diameter? Altså, kan jeg gå ud fra, at hvis der i opskriften står at man skal bruge én med 36 pinde, så er diameteren automatisk 23 cm?

    Håber I kan svare på min spørgsmål eller henvise mig til en tråd med svar.
    Stine

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Hej Tippi!
    Her er nogle gode tråde at begynde med!

    Ja, du starter ved den pind, der sidder på siden af ringen. Og så har jeg læst i en ny bog, jeg lige har fået om strikkerige, at man skal køre med uret rundt. Men det føles forkert for mig. Jeg kører mod uret. Og sørger for at garnet bliver krydset på indersiden af ringen. For at strikke ret, skal du køre garnet 2 omgang rundt om ringen og så løfter du den nederste maske over den øverste hele vejen rundt. Når du så kommer til der, hvor du begyndte, så kører du bare mere garn på pindene hele vejen rundt. Ikke for stramt! Jeg vil anbefale dig at "låse" for garnet ved at strikker sidste masker før den første (de 2 lodrette pinde på hver side af den vandrette pind på siden af ringen. Eller løber garnet bare tilbage og så skal du til at vikle om igen. Sådan bliver du bare ved (omvikling og strikning) til den ting, du har lavet er stor nok. Har du ikke fået en brugsanvisning med ringene?

    Og hvis du vil strikker maskerne dobbelte, så vikler du garn om pindene, så du har 3 masker (omgange) på hver pind. Og så løfter du hele tiden den nederste maske over de 2 andre. Når du har været hele turen rundt, så vikler du bare en ny omgang garn på og strikker igen.

    Det med en oversigt over, til hvad man bruget hvilken ring ved jeg ikke noget om. Jeg ved at den gule og den grå, jeg har svarer til et stort damehoved/lille mandehoved. Så de sorte må kunne bruges til en stor herrehue. Jeg er ved at strikke et rør (hue/halsedisse ud i ét) på min nye sorte ring.


    http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=16700

    http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=18745


    http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=17874

    Her er også en webside, der måske kan bruges.

    http://www.strikkering.dk/velkommen

    Du kan købe hæfter hos Panduro med opskrifter på ting, du kan strikke på strikkeringe. Der er også forklaringer på, hvordan man strikker dobbelt, vrang osv.. De koster ca. 20 kr. pr hæfte.
    Sidst redigeret af hundeuld : 31-01-2013 kl. 11:23
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tippi Gæst
    Tusind tak! Det var dejligt at du tog dig tid til at forklare det for mig.

    Stine

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    04 Mar 2009
    Geografisk sted
    østjylland 8500
    Indlæg
    319
    [jatak, siger jeg også, jeg har nemlig også brug for forklaring. Jeg har lige gemt denne forklaring...tak skal du havekh. Tove
    Sidst redigeret af hundeuld : 07-01-2011 kl. 20:26

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Selvtak, Tippi og 2ve2ve!
    Der sker ikke noget ved at strikke mod uret rundt. Det bliver strikket rigtigt alligevel. Det føles forkert for mig at strikke med uret rundt. Maskerne bliver jo strikket på nøjagtig samme måde lige meget om man går den ene eller den anden vej rundt.

    Jeg strikker ikke efter opskrift. Jeg bruger mig hoved og prøver mig frem. Men jeg er ved at prøve, om jeg kan strikke en sok på en af mine mindste strikkeringe. Og dér vil jeg følge fremgangsmåden på, hvordan man strikker hæl, som er i en af hæfterne fra Panduro. Det er i det hæfte, hvor der er et billed af en tørresnor med sokker på forsiden.

    Jeg har endnu ikke forsøgt mig med de helt store, avancerede ting.

    Der er vist ikke andet at gøre end at tælle pindene hele vejen rundt, for at være sikker på, at der er det helt rigtige antal pinde på ringene. Den store sorte, jeg bruger nu har 41 pinde.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tippi Gæst
    Jo, der var en brugsanvisning med, men jeg forstod den altså ikke

    Jeg skal i gang med at kigge dine links igennem nu, glæder mig helt.

    Endnu engang tak for det!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ret er temmelig let og hurtig at lave.
    Men da jeg skulle lære at strikke vrang, så måtte jeg prøve mange gange, før det pludselig gik op for mig, hvordan jeg skulle gøre. Og ribstrik er jo bare skiftevis ret og vrang. Men det er ikke så hurtigt for mig at strikke vrang.

    Det er ikke kun mig, der har lavet alle trådene om strikkeringe. Vi er efterhånden nogle stykker herinde, der strikker på dem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    mis6580 Gæst
    Hej
    Jeg er begyndt at strikke et par sokker til min lille søn på strikkeringen... hem HJÆÆÆLP jeg kan ikke lave hælen...
    Opskriften siger at jeg skal strikke ind i begge sider ved at løfte de to masker af og ta maske to gennem maske 1 og sætte på igen.... dette gøres i begge sider og så skal jeg strikke viderer.. men hvad med de to pinde hvor jeg har taget af.. hvordan kommer jeg forbi dem???? er der nogen der kan hjælpe?

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har endnu ikke prøvet at strikke hæl. Men jeg har en opskrift her i et Panduro strikkehæfte. Jeg citerer lige lidt fra det:

    Du skal strikke frem og tilbage på halvdelen af pindene. Jeg går ud fra, at du skal flytte de 2 yderste masker hen til de næste masker og strikke dem sammen. Du skal strikke 3 eller 4 omgange inden du tager mere ind. 12, 10 og 8 pinde. Derefter tager du ud igen til du igen er på 12 pinde. Bagefter strikker du foden rundt igen.

    Hvis du bruger en mindre ring med mindre antal end 24 pinde, så skal du nok stadig gøre det samme, bare med et mindre antal pinde (halvdelen af pindene på ringen).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Man skal lige være opmærksom på at Panduros sokkeopskrift på strikkeringe giver hul i begge sider ved hælen !

    Vil man undgå hullerne så følg denne metode
    Video 1-4 trin for trin hvordan man laver hæl på strikkeringe
    http://www.viddler.com/explore/iselaphelps/videos/2/

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •