Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Ideer til haven?

  1. #1
    susja Gæst

    Ideer til haven?

    Jeg er begyndt at overveje hvordan jeg skal anlægge vores have. Som det er nu er det et stykke græs på ca 16 x 16 meter - uden træer, buske el lign, kun en flisegang langs huset.

    Jeg kunne godt tænke mig en have der er børnevenlig, dvs
    - noget skygge så ungerne (og hundene) kan lege/hvile sig i skyggen
    - nogle buske eller andet så de kan lege gemme - eller kan man lave en slags labyrint?
    - et stort stykke på midten af plænen, hvor der er plads til at de kan spille bold

    Der må være nogen her der har erfaringer med børn og have. Har I nogle ideer? Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig - inden jeg tager på planteskolen og lader mig friste?

    Jeg er godt klar over at jeg først skal i gang til efteråret - men derfor kan jeg jo godt begynde at tænke lidt over det.
    Den "spiselige del" af haven ligger i øvrigt ved siden af, adskilt af et hegn. Ellers spiser hundene vores æbler, broccoli mv

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Pileflet er altid et hit sammen med børn!

    Hvad med at få lavet en pileflet hule...huler og børn hænger jo nærmest uløseligt sammen
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Jeg har nok set for mange haveprogrammer i tv. Der laver de f.eks. klatrestativ, en slags klatretov og andre sjove aktiviteter for børn.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Plant noget pil, energipil eller en anden kraftigvoksende sort, i en S-form, hvor de to rum, der opstår i 'svingene' er omkring 2 meter i diameter. Efterhånden som den vokser til kan du enten flette grenene sammen og binde dem sammen i de øverst kryds (det kaldes belgisk hegn) eller du kan klippe dem til, så de danner en slags hæk. Så har du to huler ved siden af hinanden og der kan leges 'naboer'

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2008
    Geografisk sted
    sæby
    Indlæg
    73

    Smiler

    Hej

    Lad være med at plante noget, hvor du bliver ked af det eller sur, hvis en fodbold lander oveni! Altså noget robust og sejlivet! De fine krukker og sarte planter, skal placeres uden for bolde og andet legetøjs rækkevidde!

    Jeg kom netop til at skælde min næsten voksne søn ud her til aften, da hans fodbold landede oveni min flotteste krukke! "Mor, du vil gerne ha`, at jeg er ude og få motion og så sætter du de f------ krukker lige der, hvor jeg spiller!" Drengen har jo ret!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    6100 Haderslev
    Indlæg
    329
    Nu har vi knoklet i vores have med gamle træer og buske, hele weekenden. Bla har vi lavet en bålplads, det er altid et hit!

    Hvis du skal have skygge, kommer du jo til at vente længe, på at træerne gror op, så hvad med at grave nogle stolper ned og sætte et solsejl op?

    En labyrint eller et "stisystem" kan børn godt lide, mine børnebørn bestemte at vi skulle lave et stisystem i alle de gamle buske.

    Vi har gennem det sidste år købt gamle lerkrukker, uden glasur, på loppemarkeder, de har fået forskellige skrappe farver.......de er så billige at det ikke gør noget hvis der smutter en bold;-))
    Føl frygten
    men gør det alligevel!!!

  7. #7
    susja Gæst
    Mange tak for jeres svar. Det er rigtig gode ideer - så nu må jeg til at tænke og planlægge

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •