Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Har lige begået årets hyldeblomstdrik... Men hvad med hyldeblomtVIN?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637

    Har lige begået årets hyldeblomstdrik... Men hvad med hyldeblomtVIN?

    Så har jeg lavet årets hyldeblomst drik.. står og trækker i min 5 liters spand... Det er bare sommer, når man kan nyde et slad iskoldt hyldeblomstdrik under parasollen på terrassen... Det er 2. år i træk jeg laver det og alle 4 liter fra sidste år er drukket...

    Men jeg drømmer også om at lave hyldeblomtvin... Er der nogen der har erfaringer med det? Evt en god opskrift?
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    12 Jun 2010
    Geografisk sted
    3000 Helsingør
    Indlæg
    675
    Hvor lækkert Det er bare lækkert med et glas koldt hjemmelavet hyldeblomst drik.
    Jeg har desværre ingen opskrift på hyldeblomst vin, men er da nysgerrig om det lykkedes dig at lave det.

  3. #3
    lenemormeinild Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af "Brumby" Se meddelelser
    Så har jeg lavet årets hyldeblomst drik.. står og trækker i min 5 liters spand... Det er bare sommer, når man kan nyde et slad iskoldt hyldeblomstdrik under parasollen på terrassen... Det er 2. år i træk jeg laver det og alle 4 liter fra sidste år er drukket...

    Men jeg drømmer også om at lave hyldeblomtvin... Er der nogen der har erfaringer med det? Evt en god opskrift?

    Der er intet så skønt som et iskoldt glas hyldeblomst drik
    vin har jeg ingen erfaring med men prøv at put en slat hyldeblomst saft i et iskoldt hvidvin og det er smag af sommer

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    24 Mar 2007
    Geografisk sted
    kastrup
    Indlæg
    14
    Min husbond har prøvet at lave hyldeblomstersnaps det smagte ikke godt.

  5. #5
    Inger1 Gæst

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg elsker min mors hjemmelavede blost!!!
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Inger1 Gæst
    Jeg lavede også engang hyldeblomst jeg skulle bruge til velkomsdrink blandet med en muserende vin hertil lavede jeg isterninger med blomster i det så jo meget smukt ud indtil isen smeltede så begyndte folk at spytte disse blomster ud godt vi var udenfor. Ja man lære noget hele tiden.

    Inger

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Inger1 Se meddelelser
    Jeg lavede også engang hyldeblomst jeg skulle bruge til velkomsdrink blandet med en muserende vin hertil lavede jeg isterninger med blomster i det så jo meget smukt ud indtil isen smeltede så begyndte folk at spytte disse blomster ud godt vi var udenfor. Ja man lære noget hele tiden.

    Inger
    Hi hi...det lyder præcis som noget jeg selv kunne have fundet på
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Citat Oprindeligt indsendt af Inger1 Se meddelelser
    Takker!! Den fandt jeg også.. synes det lyder noget eksotisk med rosiner i??
    Husker jeg ikke min mor og far puttede i dengang de lavede deres...

    Jeg overvejer selv denne opskrift:

    Ingredienser:
    2 kg fine hyldeblomster
    7-8 kg melis
    Portvinsgær til 25 liter
    Gærnæringssalt til 25 liter
    150 g citronsyre

    Blomsterklaserne befries for alle grovere grene, hvorefter der gerne skal være 2 kg blomster tilbage. Blomsterne koges i 5 minutter i 5-6 liter vand. Det ser forfærdeligt ud, men det er rigtigt nok.

    Efter afkøling til under 25 graders sies afkoget gennem et klæde (saftpose) over i en ballon (25 liter), og gæren tilsættes.

    2 kg melis opløses i 4 liter vand og hældes i ballonen (max 25 grader). Det hele rystes godt, og der sættes prop og gærrør i ballonen, som stilles på et lunt sted. Gæringen skulle så gerne gå i gang i løbet af et lille døgn.

    Efter 3 dage tilsættes igen 2 kg melis opløst i 4 liter vand (max 25 grader)

    Efter endnu 3 dage tilsættes 1 kg melis opløst i 4 liter vand
    Efter endnu 3 dage tilsættes 1 kg melis opløst i 4 liter vand, hvis man ønsker en lidt tør vin, eller 2 kg melis i 4 liter vand, hvis man ønsker en lidt mere sødlig vin.

    Desuden tilsættes gæringssalt og 150 g citronsyre opløst i vand. Der fyldes op med vand til 25 liter.

    I de følgende (to) måneder bobler vinen stille og roligt, og når den bobler mindre end 3 gange i minuttet, skal den stikkes om.

    Med 1 - 1 ½ måneds mellemrum stikkes den om endnu et par gange.
    Vinen står nu på den sidste ballon ½ - 1 år, hvorefter den kan drikkes.


    Men fra vores ølbrygning, ved vi at gær betyder rigtigt meget, så jeg overvejede hvilken slags gær man burde bruge... Nogen bruger champagne gær og sætter det på flasker meget hurtigt - så man har en musserende hyldeblomstvin...

    Det er vist ikke så godt skrevet - opskriften altså - for man skal vist koge vandet med sukkeret og lade det køle af inden man tilsætter.. ellers er der chance for meget mærkelige ting i ballonen...

    Nå, vil gå og tænke over det.. måske bliver det i år.. ellers et andet år...

    Nu er hyldeblomstdrikken på vej til at være klar og man kan altid lave den hurtige vin, som lenemormeinild foreslår.. tør hvidvin med hyldeblomstdrik i... dejligt...
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •