Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Stivning af hæklet dug. Nu afprøvet flot resultat.

  1. #1
    nette strik Gæst

    Stivning af hæklet dug. Nu afprøvet flot resultat.

    Er begyndt at hækle, det er nyt og spændende for mig, det er vel aldrig for sent at lære noget nyt.....

    Jeg mangler et godt råd fra èn med erfaring om stivning af hæklet duge. Jeg har kikket de forskellige tråde, med både kartolelmel , sukker og husblas. men hvem har prøvet hvad der bliver pænest og stiver mest.
    hvad er jeres erfaring????????????

    Det er ikke opskrift på hvordan man gør, det kan jeg sagtes finde.

    Hilsen og god søndag.
    Nette.
    Sidst redigeret af nette strik : 01-07-2010 kl. 21:12 Årsag: tekst

  2. #2
    lis ai Gæst
    Det eneste jeg nogensinde har stivet er mellemlægsservietter. Jeg brugte sukkervand og resultatet var udmærket; Men så fandt jeg en spraydåse i supermarkedet med stivelse til skjorter og det var jo noget nemmere og resultatet er godt.
    Men større ting stiver jeg aldrig. Jeg skyller det op og spænder det ud og resultaterne er fine.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    8600 Silkeborg
    Indlæg
    180
    Jeg bruger altid husblas - og er helt tilfreds med resultatet af den efterfølgende udspænding.
    fra Tove

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    19 Dec 2008
    Geografisk sted
    7700 Thisted
    Indlæg
    62
    Jeg bruger kartoffelmel- det er det jeg bedst få til at virke.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    08 May 2007
    Geografisk sted
    9575 nordjylland
    Indlæg
    227
    Jeg kan huske da jeg fik en stak mellemlægssevietter for ca 16-20 år siden. De var stivet i husblas. Jeg tog dem lige frem og kiggede på dem, tror faktisk ikke de har været vasket siden og de ser stadig pæne ud.
    Ha' en god dag.
    Knus Heidi

  6. #6
    Christina. Gæst
    Jeg stiver aldri hekledukene mine, men jeg vet at mange stiver de i melk.

  7. #7
    nette strik Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Christina. Se meddelelser
    Jeg stiver aldri hekledukene mine, men jeg vet at mange stiver de i melk.
    I mælk det må jeg sige var noget nyt. bliver det ikke surt med tiden???

  8. #8
    nette strik Gæst
    Er der nogen der har et nemt og hurtigt mønster på hæklede mellemlægssevietter, der ved kan jeg afprøve stivningen, og sammen ligne om det er husblas, kartoffelmel, sukker el, stive spray der giver det bedste resultat.

  9. #9
    Christina. Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af nette strik Se meddelelser
    I mælk det må jeg sige var noget nyt. bliver det ikke surt med tiden???

    Vet ikke.
    Som tidligere skrevet; jeg stiver ikke mine duker.

  10. #10
    nette strik Gæst

    Har afprøvet 3 forskellige måder at stive på.

    Citat Oprindeligt indsendt af nette strik Se meddelelser
    Er begyndt at hækle, det er nyt og spændende for mig, det er vel aldrig for sent at lære noget nyt.....

    Jeg mangler et godt råd fra èn med erfaring om stivning af hæklet duge. Jeg har kikket de forskellige tråde, med både kartolelmel , sukker og husblas. men hvem har prøvet hvad der bliver pænest og stiver mest.
    hvad er jeres erfaring????????????

    Det er ikke opskrift på hvordan man gør, det kan jeg sagtes finde.

    Hilsen og god søndag.
    Nette.
    I søndag prøvede jeg at lave sukker,husblas og kartoffelmels stivning,
    havde først hæklet 4 flakoner der var ens.

    Hånd arbejde øv 001.jpg

    Hånd arbejde øv 003.jpg

    Det har gået 3 dage inden sukker stivningen var tør, det er den der er mest stiv af dem alle. godt jeg brugte den til skålen, kartoffelmelet og hus blasen er også blevet meget fin, det er nok husblasen jeg vælger at bruge frem over, det er den der er hurtigste og nemmeste at lave, og det giver et meget godt resultat.
    Så med den erfarring rigere, kaster jeg mig ud i flere hæklerier, det har fanget min interesse at hækle, efter kun at have strikket i mange år.
    Stivning med husblas.

    Du laver en opløsning af 3 dl kogende vand og 1 blad husblas (Husk at udbløde husblas i koldt vand først)
    Når dette er afkølet dyppes dugen deri.
    Tag dugen op igen, tryk oversktende vand af, og rul det i et håndklæde, som vrides hårdt.
    Spænd dugen op på en madras, på gulvet eller på en flamingoplade, med knappenåle (der skal mange til). Lad det tørre til næste dag.
    Denne metode har jeg brugt rigtig mange gange, og den er bare god. Brug ALDRIG strygehjern.
    Sidst redigeret af nette strik : 01-07-2010 kl. 21:44 Årsag: Opskrift med husblas.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •