Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 57

Emner: Karklud - garn?

  1. #41
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2008
    Geografisk sted
    Randers NØ
    Indlæg
    70

    tak Dansbo

    Citat Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
    Jeg hiver lige denne her op, da jeg selv er igang med at strikke karklude.

    Jeg vil lige høre om nogen af jer har erfaring med om det har betydning for sugeevnen at man strikker 2r/2vr eller om man f.eks. bare kan strikke ret hele vejen?

    Jeg har desuden lige et - måske dumt - spørgsmål :
    Vil kulørt bomuldsgarn kunne vaskes på 60 grader sammen med hvidt, uden at det hvide får sjove farver? Jeg vil gerne strikke kulørte vaskeklude men ikke hvis de smitter af.

    Hvis du ikke havde taget det op, havde jeg aldrig set den.
    Og det skal jeg også igang med.
    glæder mig til nogle billeder af resultaterne

    Rie

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Kan ikke hjælpe med den erfaring dansbo, for mine er kun på en måde: På den ene side kun ret, på den anden side 1 ret/1 vrang. Og så to kantmasker i ret i hver side. Og dét giver ihvertfald sugeevne.

    Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken vedr. indfarvning af garn, men indtil videre har mine kulørte klude ikke givet problemer i vask

    Jeg er forresten igang med sommerens 3. klud nu... De to første blev strikket i lidt kraftigere garn (skal have hæftet ender..) og jeg er spændt på, hvordan sugeevnen er i dem.
    og Julemor

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4050 Skibby, Hornsherred
    Indlæg
    143
    Jeg har strikket et par stykker i det billige Aldi bomuld.
    Jeg synes ikke at de suger vildt godt, men garnet er ok til grydelapper, selvom det virker lidt hårdt.
    De er strikket på tværs i retstrikning. Start med 3 m, tag 1 m ud i begyndelsen af hver p inden for de 2 første m. Når der er ca 100 m på p tages 1 m ind i beg af hver pind til der er 3 m tilbage. Luk af. Hækl evt. et par omgange fm og lm rundt om kluden, for at gøre den mere formfast. Kluden er ret stor. Strik også en stor til at lægger over de lune flutes udendørs.

    Her er opskrift på karklude (US): http://www.knittingonthenet.com/cloths.htm og dansk:
    De dobbelte grydelapper er her

    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af annie : 05-08-2009 kl. 10:14 Årsag: ret
    hilsen mormorstrik
    x 5 børnebørn
    Min blog finder du vej til via min profil

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    16 Aug 2008
    Geografisk sted
    Sydjylland, christiansfeld 6070
    Indlæg
    389
    Sikke nogen flotte klude du har lavet
    Kig gerne forbi min blog

  5. #45
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af annie Se meddelelser
    Jeg har strikket et par stykker i det billige Aldi bomuld.
    Jeg synes ikke at de suger vildt godt, men garnet er ok til grydelapper, selvom det virker lidt hårdt.
    De er strikket på tværs i retstrikning. Start med 3 m, tag 1 m ud i begyndelsen af hver p inden for de 2 første m. Når der er ca 100 m på p tages 1 m ind i beg af hver pind til der er 3 m tilbage. Luk af. Hækl evt. et par omgange fm og lm rundt om kluden, for at gøre den mere formfast. Kluden er ret stor. Strik også en stor til at lægger over de lune flutes udendørs.

    Her er opskrift på karklude (US): http://www.knittingonthenet.com/cloths.htm og dansk:
    De dobbelte grydelapper er her

    Sikke en fin klud og grydelapper . Jeg kender ikk Aldi garn, men jeg tror da kvalitet har noget at sige på sugeevnen, - eller?
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    Kan ikke hjælpe med den erfaring dansbo, for mine er kun på en måde: På den ene side kun ret, på den anden side 1 ret/1 vrang. Og så to kantmasker i ret i hver side. Og dét giver ihvertfald sugeevne.

    Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken vedr. indfarvning af garn, men indtil videre har mine kulørte klude ikke givet problemer i vask

    Jeg er forresten igang med sommerens 3. klud nu... De to første blev strikket i lidt kraftigere garn (skal have hæftet ender..) og jeg er spændt på, hvordan sugeevnen er i dem.
    altså hvordan i alverden strikker man to forskellige slags strik på hver sin side af et strikketøj?? Det lyder da godt nok spændende!
    Jeg vil prøve at færdiggøre den klud jeg har gang i lige nu, som strikkes 2R/2VR, og så går jeg over og prøver ret hele vejen. Jeg vil nemlig gerne strikke en hel masse, og det går altså bare hurtigst hvis det er ret hele vejen.
    OG jeg prøver kulørt garn og tester det i maskinen sammen med noget hvidt stof

    Spændt på at høre om dine klude i det kraftigere garn, Zep :)
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  7. #47
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Det meste bomuldsgarn kan sagtens vaskes ved 60 grader, og hvis du har vasket den med mørkere farver de første 2-3 gange så smitter den ikke af mere.....du kan også starte med at vaske dem i hånden i så varmt vand fingrene kan klare og så skylle dem en masse gange, så overskudsfarven vaskes ud.. men som regel er det bedst at vaske ved den temperatur der står på banderolet, hvilket for bomuld plejer at være 60 grader :)

  8. #48
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er værst med rødt! Hvis man vasker det sammen med noget hvidt, så bliver det hvide helt sikkert lyserødt.

    Jeg har nogle gamle, røde vaskeklude, som jeg har vasket mange gange i årenes løb. Men de smitter stadig af. Derfor vasker jeg dem kun i vaskemaskine, hvis jeg har noget andet rødt, der kan tåle samme temperaturer som f.eks. røde håndklæder. De gange jeg har håndvasket dem i ca. 60 grader varmt vand, har vandet været mørkerødt næsten til sidste hold skyllevand.

    Hvis jeg skal strikke/hækle noget til mit køkken bliver det grydelapper eller køkkenhåndklæder. Det minder mig om, at jeg har et par grydelapper liggende hjemme i Aalborg, som jeg ikke er færdig med. Det er nogle, hvor forsiden er et fint hæklet mønster og bagsiden er en almindelig hæklet klud.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Har lige siddet og læst tråden igennem, der var nogen der gerne ville have ideer til anderledes karklude....jeg kunne da godt finde på at bruge mønstrene til vaskeklude til den slags....jeg ved ikke lige hvor jeg har billederne på min pc, men på min blog kan i da se nogen af dem jeg har strikket www.lisaasferg.blogspot.com :) jeg har strikket firkantede klude med sommerfugl og hulmønster, en giraf, et fyrtårn, en søstjerne og en flyver...klude jeg ikke har billeder af der er en med 3 hjerter, som jeg selv har lavet opskrift på og så en med en stor blomst :) man kan finde en masse opskrifter på nettet, ihvertfald på engelsk

    kunne forresten være jeg snart skulle tage mig sammen og få skyllet mine karklude op så de kan komme i brug.....et par halvkedelige klude i ren ret!

  10. #50
    Sabs Gæst
    Flotte klude! Jeg er ikke sikker på jeg ville kunne nænne at bruge dem hvis
    det var mig, tihi :D

    dansbo: Jeg tror heller ikke jeg ville turde vaske farvede klude sammen med
    hvidt. Har du ikke nogle kulørte håndklæder eller sengetøj de kan blive vasket
    sammen med?

    Mafalda: Jeg ved godt det er frygtelig "off topic", men da jeg så navnet på
    din blog kunne jeg ikke lade være med at gå ind og kigge for det lød meget
    bekendt... og hvad ser jeg? Lille frække Freya! Din søster er min bedste
    veninde fra uni! Small world :D

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •