Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 16 af 16

Emner: Lanterner af pil

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har du fået lavet mere
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #12
    dytbåt Gæst
    Hvor er det flot,

    det ser spændende ud.
    Er det hårdt for armene at flette med pil?
    Dem i urtepotterne - hvordan sidder de fast?

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Til Hundeuld: Jeg fletter lidt hele tiden, men her på det sidste har jeg haft travlt med at sortere høsten, så det er ikke blevet til så meget. Sorteringen er snart afsluttet og så skal jeg i gang med det sjove igen og så vil jeg prøve at huske at tage et billede i ny og næ.


    Til Dytbåt: Håndelaget betyder meget for, hvor hårdt det er for armene. Man skal lære at flette med fingrene og slappe mest muligt af i arme og skuldre, men det er bestemt lettere sagt end gjort i starten. Man skal også sidde eller stå godt for det og det kan godt betyde at man flytter rundt undervejs i arbejdet. Det, der er en god arbejdsstilling, når kurven er 10 cm høj er ikke nødvendigvis rart, når man når op til kanten og hanken. Jeg har et par borde i forskellig højde og forskellige ting jeg kan stable i forskellige højder - så er der noget at vælge imellem - noget er det rart at sidde til og andet kan man fint stå til. Sjovt nok gør det ikke ondt mens man fletter - og er optaget af det - det kommer først senere, så det betaler sig at bevæge sig rundt. Det kan anbefales at begynde at flette med fine pil - dem skal man ikke slås med og kan så tænke på teknik og arbejdsstilling i stedet for.
    Det er hårdt for huden på hænderne at flette, men det kan klares ved at smøre dem ind lidt oftere end man ellers ville gøre.

    Urtepotterne er fyldt 3/4 op med sand og stagerne er stukket i langs yderkanten. Når fletteriet er færdigt, hælder man en slat småsten ned gennem hullet og jævner ud, så fyrfadslyset kan stå sikkert.

  4. #14
    Britta S Gæst
    Jeg har ikke set den her tråd, før nu. Men jeg vil da tilslutte mig de rosende ord om dine kreationer.

    Pileflet hører til en af de ting, som jeg endnu IKKE har lært. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke har lyst. Men tidsmangel ( det kender vi jo alle).

    Jeg har mange i flere år tænkt på at tilmelde mig et kursus for begyndere, så jeg kan få det lært. Jeg tror sørme det skal være i år.

    Jeg er vild med pileflettede ting, og det er sjovt at kunne selv.

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Tak for roserne

    Det kan varmt anbefales at flette pil - men pas på, man kan blive bidt af det, så alt andet bliver glemt.

    ........ men det er en herlig hobby, som jeg ikke ville undvære. Samtidig med at jeg øver mig på at blive god til at flette, øver jeg også på at vælge, hvad jeg så ikke får gjort i den tid - jeg er blevet ret god til begge dele

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    I dag fik jeg plantet disse to - de har været flettet og stået i vand i et stykke tid. Nu skal de vandes flittigt og så er jeg spændt på om alle pilene vil gro.
    For de nysgerrige så er teknik og ideer stjålet fra bogen 'Levende pileflet i krukker' af Sine Jakobsen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •