Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Hjælp - jeg har fået uld fra 2 får

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2010
    Geografisk sted
    Skanderborg
    Indlæg
    16

    Hjælp - jeg har fået uld fra 2 får

    Jeg er kommet til at nævne over for en kollega, jeg godt kunne tænke mig og lære at karte, spinde og væve, da jeg har altid været fasineret af ting lavet fra bunden.

    Nu er det så jeg har været så heldig, og få leveret uld fra 2 får, og er lidt på bar bund, med hvad jeg stiller op med det.

    Kan / skal jeg vaske det før jeg karter det, hvis ja så hvordan?

    Kender i nogle gode bøger, hvor jeg kan læse lidt om hvordan man gør?

    Jeg har nemlig samtidig været så heldig at min gamle far, er gået igang med at istandsætte min oldemors gamle rokke, da han hørte jeg havde fået uld.

    Så egentlig bare et lille råb om hjælp.

  2. #2
    klasus Gæst

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    jeg bruger flydende uldvaskemiddel, men tjek lige din maskine om den har et rigtigt uldprogram

    http://www.youtube.com/watch?v=_clqB...eature=related og her kan du jo starte når rokke er klar
    Sidst redigeret af klasus : 10-05-2010 kl. 22:51 Årsag: Link til egen hjemmeside er ikke tilladt på rokken.dk
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Jeg synes, du skal spørge Hundeuld. Hun ved alt om at karte og spinde.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #5
    JanJac Gæst
    Jeg har været på to spindekurser med to forskellige undervisere. Den ene kunne absolut ikke drømme om at vaske ulden før kartning og spinding - den anden kunne aldrig drømme om at komme uvasket uld i sin kartemaskine eller rok. Det er altså et spørgsmål om temperament.
    Jeg har valgt at vaske den råuld jeg har fået, da den var meget beskidt og klistret.
    Jeg propper så meget uld jeg kan i en vaskepose - lægger den i blød i køkkenvasken i varmt vand fra hanen tilsat en kedel kogende vand og en masse opvaskemiddel. Lader det ligge ca ½ time, vender det halvvejs. Tager op og skyller i varmt vand fra hanen. Temperaturen på skyllevandet skal være nogenlunde samme temperatur, som det vand du lige tog ulden op af. Det temperaturforskellen sammen med bevægelse, som kan filte ulden. Du skal altså bearbejde/bevæge ulden så lidt som muligt, når du vasker den. Når skyllevandet er nogenlunde klart, centrifugerer jeg i vaskemaskinen. Ulden lægges til tørre gerne på gulvvarme i et tyndt lag. Vendes undervejs.
    Sådan gør jeg - andre vil mene det er helt forkert, men jeg har fint kunnet bruge ulden til at spinde af.

    Janne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fuldstændig rigtig alle har deres metoder hver og en er den rigtig for dem.

    Men jeg syntes du skulle tage og læse dig igennem alle emnerne i uld, for så får du lært noget om det hele, og du kan jo tage dem i små bider, der er rigtig mange guldkorn imellem.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    En af de fejl jeg gjorde da jeg fik mit første råuld var at være for fedtet når man sorterer.. brug kun det lækreste bløde.. der bliver alligevel meget mere end du tror..

    Jeg vasker mit i en balje med kuldslået vand tilsat billig hårchampoo..skyller i kuldslået vand og bevarer derved noget lanolin tilbage i ulden så synes jeg det er skønnest at spinde..put det tilsidst i en kartoffelsæk og snør godt ned så det ikke kan bevæge sig og centrifuger i vaskemaskinen..

    Det sidste jeg fik var fint rent og det spandt jeg lige fra totten af.. på den måde bliver det mere glansfyldt synes jeg da man jo så har alle hårene til at ligge samme vej..
    Marianne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2010
    Geografisk sted
    Skanderborg
    Indlæg
    16
    Mange tak for de gode råd og link.
    Jeg er gået igang med at gennemlæse de mange indlæg som er her under rokken, og det er meget godt at hente, for en ny begynder som mig.
    Hvor er det rart at have et sted og spørge, når man ikke kender nogen, som kan sådan noget.
    Nu vil jeg så se hvad jeg kan få ud af det, jeg syntes i hvertfald det er spændende.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •