Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: Alm symaskine til jersey?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432

    Alm symaskine til jersey?

    Nu prøver jeg lykken herinde igen, for det gik så godt, da jeg fik hjælp den anden dag.

    Er en overlocker virkelig eneste gangbare maskine til at sy i tynd jersey eller kan man få et pænt resultat med en alm. symaskine?

    Normalt ville jeg zig-zag'e kanterne, før jeg syr sammen, men det ender naturligvis bare med at bølge derudad. Behøver jeg kante jersey? Det flosser ikke umiddelbart.

    Til sammensyning har jeg forsøgt mig med en "flad" zig-zag, som der står i opskriften, men jeg synes stadig det giver sig.

    Så, kære rokkere, HJÆÆÆÆÆÆLP

  2. #2
    Birgitma Gæst
    Jeg har kun en alm. symaskine og det går fint.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Dejligt at høre! Hvordan griber du det an?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Overlockeren er klart bedst, især når det er helt tynde strechstoffer, MEN det kan godt lade sig gøre med alm. symaskine. De fleste maskiner i dag har faktisk en "overlock-søm", der både syr ligeud og zig-zag'er samtidig. Ellers plejer jeg at bruge en alm. ligeud til at sy sammen med, evt. en 3-dobbelt, og så zig-zag'er jeg begge lag sammen med en 3-dobbelt zig-zag.

    At bitter erfaring vil jeg skynde mig at tilføje, at du skal bruge en såkaldt "ball"-nål. Det er en nål specielt til tynde strechstoffer, der i spidsen har en lille kugle (hvis man kigger på den i microskop, eller har ekstremt gode øjne), så den nærmest skubber trådene til side i stoffet, i stedet for som en alm. nål tit vil komme til, at skære tråden over i stoffet, fordi trådene i tynd jersey er meget tynde. Dette vil ses som huller i sømmen, når man bruger tøjet og der trækkes lidt i det.

    Glæder mig til at høre, om dit projekt lykkes.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Undskyld, Missemor, men jeg skal have det skåret ud i pap, er virkelig nybegynder.
    Når du skriver 3-dobbelt, mener du så, at du syr det samme 3 gange?

    En speciel nål, det kan jeg da heldigvis betale mig fra...

  6. #6
    Titia Gæst
    Ja du skal bede om nål specielt til jersey stoffer.

    Kan være der skal justeres i sting længde og undertrådens stramhed

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    der er en søm hvor maskinen syr det samme sting 3 gange inden den går videre til den næste. Dette betyder ar sømmen er meget mere elastisk og dermed ikke springer.
    Hvis du har en overtransportør til din maskine, kunne det godt være et pluds til tynde stoffer.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Så fancy er min maskine desværre ikke. Øv, øv, øv!

    På vedhæftede billede, kan I se de sting, min maskine kan. Er der et eller flere af dem, der kan bruges?

    Er det forresten korrekt forstået, at I ikke kanter, men blot syr sammen med en eller anden form for zig-zag?
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  9. #9
    klasus Gæst
    Hvilken jersey er det?? Jeg spørger fordi, jeg gerne vil vide om den trævler? Gør den ikke det, kan du sy med alm. ligesting, men pas på, at stinglængden ikke er for kort, og sørg for at sømmerum er minimum 1,5 cm. gerne 2. Jeg har med held anvendt malertape - dvs. jeg havde ikke nogen jerseynåk, som missemor skriver, og som er at foretrække - og satte malertape på den side der vender opad og syede så midt i dette, og trak det derefter forsigtigt af.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Godt spørgsmål, Klasus. Det var et stykke færdig-afklippet stof, jeg købte ved Stof og stil. Desværre står der intet på prismærket om, hvad det er. (Det er meget tyndt, elastisk og stribet, hvidt/lyserødt, hvis det siger nogen noget. )

    Men jeg kan sige, at kanten er hel og ingen tegn gør til at trævle. Kan jo prøve at vaske det og se, om det ændrer sagen.

    Det lyder som en smart løsning med malertapen, for det forhindrer vel også stoffet i at blive strukket...? Kan man godt få det af, uden det trækker syningerne skæve?

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •