Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Hjælp - redwork

  1. #1
    klasus Gæst

    Hjælp - redwork

    Hvad hedder denne broderiform på dansk?? - se evt. her http://www.redwork.info/free_redwork_patterns.html

    Jeg har set, at den nogle steder er oversat med "rødt broderi" men det holder ikke, og da jeg kan huske at have set det som barn, er jeg helt sikker på, at der også findes et dansk udtryk, og håber, at en af jer kan hjælpe.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    jeg kalder det : stregtegning.

    Det du tænker på - er det ikke de broderier der var syet i hånden og med bagsting, jeg ved ikke hvad de kaldes, måske en med en gammel håndarbejdsbog ved det.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  3. #3
    Inger1 Gæst
    I mine gamle bøger hedder det stikkesting eller kædesting.

    Inger

  4. #4
    klasus Gæst
    I har ret begge to, men det er egentlig ikke stingene jeg er ude efter, det er mere "arbejdet" som sådan, For jeg synes ikke at bagstingsbroderi eller stikkestingsbroderi var sigende.

    Jeg må tilstå, at jeg har overvejet om der er noget der hedder konturbroderi, da det jo er konturen man brodere, men ved ikke om det er sigende?

  5. #5
    Inger1 Gæst
    Kontursting er jo mange ting, så skal du jo finde ud af hvilken slags sting der bruges.
    Inger

  6. #6
    lenemormeinild Gæst
    Jeg ved ikke hvad det hedder men det ligner tegninger som bliver overført på stof (duge, dækkeservietter og skoposer ) som vi skulle sy på stregerne efter som børn i skolen med en eller slags sting jeg ikke husker

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4050 Skibby, Hornsherred
    Indlæg
    143
    Havde aldrig hørt om Redwork før, så det blev til en lille Googletur rundt omkring - som altid lærerigt.

    Jeg synes faktisk ikke at Redwork behøver en dansk oversættelse.
    Der er også Blackwork med helt anderledes sting

    Men mit bud ville være konturstings-broderi eller stregbroderi


    Sidst redigeret af hundeuld : 18-02-2013 kl. 22:09
    hilsen mormorstrik
    x 5 børnebørn
    Min blog finder du vej til via min profil

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    Bevtoft
    Indlæg
    90
    Tror ikke vi har et dansk ord for det - Når vi syr det og hvis man skal købe mønstre hedder det
    stitchery

    jeg er gået igang med at brodere 12 forskellige stitchery som skal sættes ind i et patchworktæppe. En gave til min kære mor der blir 75 til oktober.
    I skal nok få det at se og jeg prøver at tage et billede en af dagene af et af broderierne.
    - medlem af Krea Syd

  9. #9
    klasus Gæst
    Tak skal I have for hjælpen.

    Jeg leder videre, for jeg er sikker på, at der findes et mere dansk udtryk, og jeg er lidt imod, at vores sprog bliver "overtaget" af for meget udenlandsk. Jeg ved godt, at dette ikke er noget nyt, og at det har fundet sted gennem århundrede, men jeg holder nu en gang meget af vores sprog, og vil gerne bevare det.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    07 Feb 2009
    Geografisk sted
    6870 Ølgod
    Indlæg
    441
    Citat Oprindeligt indsendt af klasus Se meddelelser
    Tak skal I have for hjælpen.

    Jeg leder videre, for jeg er sikker på, at der findes et mere dansk udtryk, og jeg er lidt imod, at vores sprog bliver "overtaget" af for meget udenlandsk. Jeg ved godt, at dette ikke er noget nyt, og at det har fundet sted gennem århundrede, men jeg holder nu en gang meget af vores sprog, og vil gerne bevare det.
    Der er en artikel i Håndarbejdsbladet, nr. 1-2010.
    Artiklen fortæller bla lidt om oprindelsen.
    Hvis du sender mig en pb med din mail-adresse, vil jeg gerne gøre noget, så du også kan se den. : )

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •