Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 32

Emner: Det der overgangsalder... hva pokker er det for noget ?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Nov 2009
    Geografisk sted
    4621 Gadstrup
    Indlæg
    114

    Det der overgangsalder... hva pokker er det for noget ?

    I de sidste par år har jeg jævnligt ledt efter noget materiale der kunne fortælle om det der fænomen der hedder overgangsalder. Hvordan ved man at man er kommet i overgangsalderen ? Dåbsattesten alene er jo ingen garanti. Kan man gøre noget for at undgå de der berygtede svede/hedeture, ? o.s.v. o.s.v.

    Alt det materiale jeg ku finde var nu ikke særlig oplysende – blev vist bare endnu mere forvirret af at læse det. Men NU har jeg fundet en suuuper god bog, som jeg varmt kan anbefale.
    Bogen hedder : Fra overgang til overskud .
    Skrevet i et sprog der er til at forstå, mange gode billeder , forslag til både rigtig kost og motionsprogram, kort sagt et rigtigt godt opslagsværk .
    Bogen er udgivet af komiteen for sundhedsoplysning og hedder :Fra overgang til overskud , skrevet af læge Leif Skive med hjælp fra Dorte Halkjær. Sanne Neergaard og Charlotte Wilken-Jensen.

    ISBN 13: 978-87-91321-22-1

    Læs den før din nabo

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2009
    Geografisk sted
    Haslev
    Indlæg
    160
    Det har da virkelig også været et tabubelagt emne. Ingen taler om der overhovedet. Så når tiden nærmer sig, er man et stort spørgsmålstegn. Jeg læste forleden, at nogle havde problemer i 18-20 år. Forhåbentlig er dette meget sjældent :-)

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    29 Oct 2009
    Geografisk sted
    4700 Næstved
    Indlæg
    196
    Hej. For mit vedkommende, troede jeg også overgangsalder, var noget der kom efter alder.
    Men jeg er blevet kloger. Mine menses stoppede brat da jeg var 42 år. Efter 3 år snakkede jeg med min læge, om det kunne have noget med overgangsalderen at gøre. Jeg fik taget en blodprøve, og ganske rigtig det er overgangsalderen. Jeg har stadig ikke nogle gener, nu jeg er blevet 50 år, jeg ved heller ikke om der kommer nogen gener, det vil tiden vise.
    Er du selv i tvivl, kan du få taget en blodprøve hos lægen.
    Du har sikkert ret i at det er et tabu emne. Men snakker man om det, har jeg oplevet det stik modsatte. Det er jo ganske naturligt. Vi oplever bare overgangsalderen meget forskelligt.
    Varmt Knus & Kram.


  4. #4
    Tilmeldingsdato
    04 Mar 2009
    Geografisk sted
    østjylland 8500
    Indlæg
    319
    Jeg er 61 år, og havde i årevis hørt om hvor besværlig overgangsalderen var. Mine menstrationer forsvandt gradvist i begyndelsen af mine halvtredsere, og det var det. Intet andet. Psykisk fik jeg det bedre, da jeg havde lidt af pms før,---så det var for mig en glædelig ting. Der kom mere ro på mig.Så alt i alt---dejligt.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    29 Sep 2006
    Geografisk sted
    7500 Holstebro,Vestjylland
    Indlæg
    1.264

    Det der overgangsalder... hva pokker er det for noget ?

    Jeg kom i overgangsalderen da jeg blev 40 år. Pyha svedeture både om dagen og om natten (nogen gange skulle man tro det var en vandseng man lå i, som har fået et hul). Sengetøj og nattøj kunne nogen gange være så våd at man skulle skifte det.
    Humørsvingninger lige som en rutsjebane

    Jeg læste en brochure hos lægen og så spurgte han om jeg kunne genkende noget af det - ja mon ikke, så jeg fik taget en blodprøve og bingo. Jeg vil tro jeg havde det i et par år jeg mærker ikke noget til mere.

    Jeg har stadig væk menstrutioner.
    Med venlig hilsen
    Vinni Jensen (vtj) - Holstebro

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Nov 2009
    Geografisk sted
    4621 Gadstrup
    Indlæg
    114

    Lucky you ......

    Citat Oprindeligt indsendt af MissScarlett Se meddelelser
    Hej. For mit vedkommende, troede jeg også overgangsalder, var noget der kom efter alder.
    Men jeg er blevet kloger. Mine menses stoppede brat da jeg var 42 år. Efter 3 år snakkede jeg med min læge, om det kunne have noget med overgangsalderen at gøre. Jeg fik taget en blodprøve, og ganske rigtig det er overgangsalderen. Jeg har stadig ikke nogle gener, nu jeg er blevet 50 år, jeg ved heller ikke om der kommer nogen gener, det vil tiden vise.
    Er du selv i tvivl, kan du få taget en blodprøve hos lægen.
    Du har sikkert ret i at det er et tabu emne. Men snakker man om det, har jeg oplevet det stik modsatte. Det er jo ganske naturligt. Vi oplever bare overgangsalderen meget forskelligt.


    Skønt at du kommer igennem uden gener.Jeg har det i øjeblikket som Winnie ( se anden kommentar ) vi ligger simpelthen i vandseng ... sku man tro !!!! Glæd dig over dine manglende svede/hede ture. Jeg skal nok lige hilse og sige at jeg har et par stykker jeg gerne vil sælge hvis det sku ha interesse

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    29 Oct 2009
    Geografisk sted
    4700 Næstved
    Indlæg
    196
    Citat Oprindeligt indsendt af nanse Se meddelelser
    Skønt at du kommer igennem uden gener.Jeg har det i øjeblikket som Winnie ( se anden kommentar ) vi ligger simpelthen i vandseng ... sku man tro !!!! Glæd dig over dine manglende svede/hede ture. Jeg skal nok lige hilse og sige at jeg har et par stykker jeg gerne vil sælge hvis det sku ha interesse
    Ja det er utroligt, det kan være så forskelligt, jeg føler virkelig med jer. Jeg ved ikke om man kan få en eller anden form som behandling, så det kan mindske disse ture. Det ville jo være dejligt. Man kunne prøve at søge på google: Behandling i overgangsalderen. Jeg prøver. Jo jeg er meget glad for at slippe.
    Varmt Knus & Kram.


  8. #8
    dorthe m Gæst

    overgang

    Jeg prøvede med kaviar- mod svedeture der gik fra hårrødderne til anklerne- man skulle spise et lille glas hver dag, det hjalp ikke synderligt, men andre har måske bedre held.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Min overgang fik, da jeg var 36 år.

    Lægen troede ikke på det - men en blodprøve svarede JA til overgangsalder.

    Havde masser af bøvl med hedeture mm - ind til jeg prøvede Melbrosia.

    Og det er hver en krone værd.

    Prøvede nogle gange med at stoppe, men var nødt til at fortsætte.

    Ind til det helt stoppede.

    Nu er jeg 47 år, og spiser ikke mere Melbrosia.
    supersine669

    carpe diem

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    En halvgammel pige, som fylder 49 år om ca. 4 måneder, er endnu ikke sluppet af med det der irriterende blodbad. Jeg håber, at jeg slipper for hedeture. Min mor var i 50'erne, da hun gik i overgangsalder. Og hun har ikke haft hedeture.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •