Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Tips til vaskning af uld?

  1. #1
    Glonda Gæst

    Ide Tips til vaskning af uld?

    Jeg har en masse råuld,

    Hvordan vasker man nemmest?

    jeg har en stor balje 50-60 lt. hvor jeg bare har lagt alt ulden op i, så var jeg blevet anbefalet at vaske det med brunt sæbe og soda. og jeg synes bare det tager en krig at få rent, selv efter 4 gange er det stadig fedtet og meget beskidt og jeg kan slet ikke få det rent nok. nu har jeg kartet det meste og fået en del af det møg der er i ud men alligevel er det ikke rent nok.

    Hvad kan man gøre? må man vaske det i vaskemaskinen ved håndprogram? eller lign

    Min ryg holder bare ikke rigtig til at stå over baljen så meget som det kræver.

    jeg skal ikke spinde af ulden men filte. og jeg har en stor kartemaskine så der går det dejlig nemt

  2. #2
    klasus Gæst
    Du skal endelig ikke fortælle det til nogen, men jeg propper hammene jeg får i et gammel satindynebetræk, som jeg så binder/syr godt til, og så stopper jeg det i vaskemaskinen på uldprogrammet med et uldvaskemiddel. Når det er færdigt bliver det taget ud af betrækket, rystet godt og så ryger det på vingetørrestativet og bliver rystet og vendt mens det tørrer.

    Hvis du kommer det i vaskemaskinen SKAL du sørge for at det er "pakket" ind i et eller andet tæt stof for ellers får du filt i maskineriet - og som oftest en kedelig teknisk lugt måske med tilhørende røg - go' ide hvis man trænger til en ny vaskemaskine

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    jeg sorterer det, smider det mest beskidte væk, sorterer en spandfuld som jeg lægger i blød i vasken mens jeg sorterer den næste spand.
    Fylder det i vaskeposer, ikke for meget og vasker en stak poser med uld sæbe og uldprogram og lægger det derefter til tørre på nogle håndklæder.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  4. #4
    Inger1 Gæst

    Uldtørring

    Jeg bruger også ulvaskeprogrammet i maskinen og bruger netposer med lynlås. Sidste år lavede jeg 2 rammer og lå ulden i mellem så kunne de stå ude og blive blæst tør.
    Inger
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #5
    Glonda Gæst

    super

    Jeg vil straks forsøge mig med at vaske det i maskinen så jeg orker ikke mere på den anden måde har vasket 4 kg uld 3-4 gange uden jeg er tilfreds

  6. #6
    Glonda Gæst
    jeg synes bare man høre blandet meninger om man må og ikke må :) men godt at høre der er nogoen der gør :P

  7. #7
    Glonda Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Inger1 Se meddelelser
    Jeg bruger også ulvaskeprogrammet i maskinen og bruger netposer med lynlås. Sidste år lavede jeg 2 rammer og lå ulden i mellem så kunne de stå ude og blive blæst tør.
    Inger
    Hvor smart =) gid jeg havde plads til det hehe

  8. #8
    Glonda Gæst
    Jeg synes stadig der er meget møg i som ikke kommer ud ved karting heller :/ hvordan gør i med det? sådan noget smågræs/hø og fnuller

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    tar kun det pæneste,
    sorterer ude og deler lidt med fuglene til deres reder
    og resten ryger ud
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  10. #10
    Inger1 Gæst
    Det samme gør jeg tager også kun det reneste, men det betinger sig jo af at man har rigeligt af det og her er jeg jo nok lidt heldig.

    Inger

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •