Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Silke, hva er forskjell på de forskjellige typer?

  1. #1
    HKangora Gæst

    Silke, hva er forskjell på de forskjellige typer?

    Jeg må få kjøpt inn mer silke, men blir litt forvirret over alle navnene. Bombyx silke, tussah silke, mulberry silke ser utifra prisen så er mulberry silken ofte dyrere. Noen som vet forskjellen(e) på disse silke typene og er det stor forskjell i kvaliteten?

  2. #2
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af HKangora Se meddelelser
    Jeg må få kjøpt inn mer silke, men blir litt forvirret over alle navnene. Bombyx silke, tussah silke, mulberry silke ser utifra prisen så er mulberry silken ofte dyrere. Noen som vet forskjellen(e) på disse silke typene og er det stor forskjell i kvaliteten?
    Den primære forskel på silke er hvor på kokonen, silken har siddet.

    Silkelarven spinder en kugle af silketråde.
    De inderste og yderste tråde er ikke bedste kvalitet.

    Larven har 6-8 "dyser", så den spinder op til 8 tråde på én gang.
    Disse tråde bliver lagt i 8-taller.

    Trådene hænger sammen med "lim" - som larven osse producerer - og når man skal bruge silken, kommer man disse kokoner ned i en væske, der opløser limen, så silketrådene bliver frit tilgængelige.

    Men det skal ske, INDEN larven gnaver sig ud gennem kokonen - så gnaver den de ubrudte tråde over - og man kan ikke bruge trådene/silken.

    Ja, larven bliver dræbt ved behandlingen - jeg er ikke sikker, men jeg tror, det er varm væske, så den dør hurtigt.

    Man kan så begynde at tage silketrådene - der er mange kilometer - men kun de midterste 300-400 meter af de op til 1000 meter lange tråde (der er op til 8 tråde samtidig) kan bruges til "luksus-silke".

    De andre lag har andre kvalitetsgrader ... og man sorterer så silketrådene ud fra kvalitet, inden man spinder det til garn/tråde.

    Silkesommerfuglelarven lever af morbærblade, og deraf kommer navnet "morbærsilke".
    Sidst redigeret af Ulla P : 12-03-2007 kl. 15:10

  3. #3
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af HKangora Se meddelelser
    er det stor forskjell i kvaliteten?
    Al silke har samme egenskaber - men udseendet er forskelligt - osse alt efter forarbejdning.

    Det er en smagssag, om man er til den fiiineste tynde silke eller den "grovere" thaisilke ...

    Jeg har ingen erfaring med eller viden om forskellen på uspundne silkefibre, men de er tynde uanset.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ulla det er bare vildt det der, sikke mange gode oplysninger...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    amanda-m Gæst

    Utroligt....

    Jeg kunne straks se at Rokken var et sted hvor jeg kunne sidde og råhygge, men at jeg samtidig kunne blive klogere...DET er en dejlig bonus.

    Mange tak

    amanda-m

  6. #6
    momse Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af amanda-m Se meddelelser
    Jeg kunne straks se at Rokken var et sted hvor jeg kunne sidde og råhygge, men at jeg samtidig kunne blive klogere...DET er en dejlig bonus.

    Mange tak

    amanda-m
    Du udtrykker det præcist som det er
    og -lig velkommen til

  7. #7
    HKangora Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ulla P Se meddelelser
    Den primære forskel på silke er hvor på kokonen, silken har siddet.

    Silkelarven spinder en kugle af silketråde.
    De inderste og yderste tråde er ikke bedste kvalitet.

    Larven har 6-8 "dyser", så den spinder op til 8 tråde på én gang.
    Disse tråde bliver lagt i 8-taller.

    Trådene hænger sammen med "lim" - som larven osse producerer - og når man skal bruge silken, kommer man disse kokoner ned i en væske, der opløser limen, så silketrådene bliver frit tilgængelige.

    Men det skal ske, INDEN larven gnaver sig ud gennem kokonen - så gnaver den de ubrudte tråde over - og man kan ikke bruge trådene/silken.

    Ja, larven bliver dræbt ved behandlingen - jeg er ikke sikker, men jeg tror, det er varm væske, så den dør hurtigt.

    Man kan så begynde at tage silketrådene - der er mange kilometer - men kun de midterste 500 meter af de op til 8000 meter lange tråde kan bruges til "luksus-silke".

    De andre lag har andre kvalitetsgrader ... og man sorterer så silketrådene ud fra kvalitet, inden man spinder det til garn/tråde.

    Silkesommerfuglelarven lever af morbærblade, og deraf kommer navnet "morbærsilke".
    Hei Ulla.

    Jeg kjenner til denne informasjon, men tenkte mere på at er det ikke noe mer forskjell på eks. Bombyx, mulberry og tussah silken i kvaliteten? Ser at Mulberry silken ofte er dyrere enn eks. Tussah silken? Er Mulberry bedre å spinne med enn eks. Tussah?

  8. #8
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af HKangora Se meddelelser
    Hei Ulla.

    Jeg kjenner til denne informasjon, men tenkte mere på at er det ikke noe mer forskjell på eks. Bombyx, mulberry og tussah silken i kvaliteten? Ser at Mulberry silken ofte er dyrere enn eks. Tussah silken? Er Mulberry bedre å spinne med enn eks. Tussah?
    Det ved jeg desværre ikke.

  9. #9
    HKangora Gæst
    Jeg fikk noe informasjon fra en spinne vennine som skrev at Tussah silken er en vill silke orm. De spiser forskjellige tre typer som inneholder tannin, slik at fargen på silken er fra brun til gyldne fargetoner. Og for mange er det viktig at her blir ikke kokongen drept, men silken blir hentet etter at larven har forlatt kokongen.
    Det er så gøyt når en spinner, lærer noe nytt hele tiden. Men, kanskje det er derfor Mulberry silken er dyrere, den blir foret med mulbbery blader, mer arbeid med innhenting av silken etc.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •